سدسازی و تامین آب شرب و کشاورزی لرستان در دستان توانمند دکتر سپهوند

علاوه بر صنعت توریسم و گردشگری،یکی از مزیت های نسبی و همچنین پاشنه آشیل لرستان تولیدات متنوع کشاورزی و مسئله سدسازی به منظور تامین آب شرب و کشاورزی است.

یادداشت- به قول دکتر مصطفی «دونا» رباطی که در کتاب شعر نو خود نوشته بود: «روزنامه را گشودم نه روز پیدا بود، نه نامه رسیده بود…» در لرستان نه آثاری از کشاورزی مکانیزه دیده می شود و نه خبری از حق آبه درست و حسابی و سدهای بزرگ وجود دارد.

با توجه به شعار توسعه خواهی و عضویت در کمیسیون انرژی، در حال حاضر دکتر رضا سپهوند نماینده مرکز استان تنها کسی است که می تواند به کمک دیگر نمایندگان لرستان، پرچم بر زمین افتاده توسعه کشاورزی و تامین آب شرب پایدار در استان با اخذ تخصیص آب و مجوز ساخت، توسعه و تکمیل سدهای لرستان را بلند نماید و این استان را به یکی از اقطاب کشاورزی مکانیزه در کشور تبدیل نماید.

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های زیربنایی و تخصصی مجلس شورای اسلامی است و در این کمیسیون تصمیمات اساسی و مهمی در حوزه نفت، گاز، برق، سد، نیروگاه‌های آبی و برقی، انرژی اتمی و انرژی‌های نو اتخاذ می گردد.

حقیقتا نه تنها نمی توان نقش پروفسور سپهوند را به عنوان عضو متخصص و موثر کمیته آب، سدها و نیروگاه‌های آبی و برقی کمیسیون انرژی مجلس در جهت حل مسائل و مشکلات حوزه آب و سدهای مغفول مانده استان نادید و کم اهمیت انگاشت، بلکه باید حضور ایشان در کمیسیون فوق را به فال نیک گرفت و از این پتانسیل و ظرفیت ایجاد شده به نفع کل استان بهره مند شد.

نگاه منفی و ظالمانه وزرا و مسئولان بلند پایه وزارت نیرو و مافیای آب به سدسازی و ذخیره منابع آب کشاورزی و شرب لرستان، سهم بسیار ناچیز حق آبه یا تخصیص آب، تخصیص بسیار کم اعتبارات مصوب سالانه و بالتبع طولانی شدن زمان بهره برداری از سدها، پروسه سد سازی و آبی نمودن زمین های دیم و مستعد کشاورزی و تامین آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار لرستان را تعطیل و روند کشاورزی سنتی و نظام ماقبل از مالکی _رعیتی و استفاده سنتی از چشمه های آب آشامیدنی خدادادی را در ذهن مردم لرستان متبادر و تداعی می نماید.

علاوه بر نقایص و مشکلات مربوط به تامین آب کشاورزی، مردم لرستان در تامین آب شرب نیز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. چرا که تقریبا آب شرب کل استان از آب چشمه ها تامین می گردد که در صورت بحران بی آبی و خشکسالی، ایجاد تنش آبی در فصول گرم سال و خشک شدن چشمه ها، استان لرستان با بحران شدید تامین آب شرب مواجه می گردد.

با توجه به این که حل مشکل کم آبی در بخش کشاورزی و شرب به کمیته آب، سدها و نیروگاه های کمیسیون انرژی مربوط می شود، خوشبختانه دکتر سپهوند با حضور خود در این کمیته، می تواند راه گشای حل بسیاری از مشکلات منابع آبی استان باشد.

لذا نظر به توان، جسارت و پیگیری های مجدانه و مصرانه «مستندات موجود است» دکتر سپهوند، این نماینده که به پرچمدار توسعه خواهی معروف می باشد،می تواند با کمک و همراهی دیگر نمایندگان استان، مشکلات حوزه منابع آب لرستان را حل نمایند. در غیر اینصورت باید منتظر بحران های آبی در بخش کشاورزی و بخش شرب و آب آشامیدنی مردم استان لرستان باشیم.

کیوان رباطی
انتهای پیام/