مدیر کل ارشاد لرستان؛

سرنا نماد فرهنگ و هنر غنی لرستان است/لزوم حفظ و اعتلای موسیقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه “سرنا” نمادی از فرهنگ و هنر غنی استان است بر لزوم حفظ و اعتلای موسیقی اصیل تاکید کرد.

به گزارش همای سعادت،اعظم روانشاد روز دوشنبه در جشنواره دو سالانه «سرنا نوازی» با عنوان «مروارید اقیانوس» در روستای بیشه با بیان اینکه لرستان خاستگاه موسیقی است و موسیقی در بطن و آئین‌های این استان قرار دارد، تاکید کرد:در همین راستا باید سنت‌های پیشین محفوظ و ضمن نگهداری و حراست، به نسل‌های بعد انتقال داده شود.

وی، سرنانوازی را جز لاینفک موسیقی استان دانست و افزود: سرنانوازی از قدیمی‌ترین سازهای بادی با قدمت ۵ هزار ساله است، همچنین یکی از سازهای مهم در سور و سوگ‌ مردم منطقه زاگرس محسوب می‌شود.

مدیر کل ارشاد لرستان با اشاره به اینکه سرنا نمادی از فرهنگ و هنر غنی مردمان این دیار است، گفت:موسیقی نواحی لرستان از دیرباز با ساز سرنا شناخته می‌شود به همین منظور در راستای توجه هر چه بیشتر به موسیقی محلی استان این جشنواره برگزار شد.

روانشاد بیان کرد:استاد “شاه‌میرزا مرادی” سرنانوازی را در استان پرورش داده و به تبع آن شاگردان بسیاری تحت نظر این استاد گرانقدر آموزش دیده‌اند و امروز سرنانوازی یک موسیقی جهانی شده است.

وی افزود:این جشنواره با همکاری انجمن موسیقی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و موسسه فرهنگی گلونی و با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد.

انتهای پیام/