مدیر کل میراث فرهنگی لرستان خبر داد؛

سفر ارزیابان یونسکو هفته آینده به لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:ارزیابان یونسکو هفته آینده به منظور ثبت جهانی دره باستانی به این استان سفر خواهند کرد.

به گزارش همای سعادت،عطا حسن پور با اشاره به حضور ارزیابان یونسکو به منظور ثبت جهانی دره خرم آباد اظهار کرد: در راستای ثبت دره خرم آباد تا کنون اقداماتی از جمله راه اندازی موزه سنگ، سفال، سکه و موزه پارینه سنگی در قلعه فلک الافلاک، تکمیل راه دسترسی به قار‌های پیش از تاریخ در لرستان و تبدیل آنها به قار موزه و لایروبی رودخانه‌ها انجام شده است.

وی افزود:دره خرم‌آباد با ۴۱۴ هکتار عرصه یکی از بزرگ‌ترین آثار کشور در پرونده ثبت جهانی است و این دره ۵۴ هزار سال سکونت از پارینه‌سنگی را تاکنون در خود جای داده است.

همچنین قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بر بلندای تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام‌های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگار‌های شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می‌دهند.

هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک الافلاک شامل سه پل «شکسته، گپ و حاجی» همچنین باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف، پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد را در بر می‌گیرد.

در دل این پرونده یک شهر، ۲ روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم آباد، قلعه تاریخی فلک الافلاک، سه پل تاریخی مهم «گپ، شکسته و حاجی» و بخشی از فرهنگ، آیین و سنت‌های استان نهفته هستند.

غار‌های هفت‌گانه و مجموعه قلعه فلک‌الافلاک به‌عنوان تنها سهمیه ایران در سال ۲۰۲۴ به یونسکو ارسال شده است.

انتهای پیام/