ضرورت تخصیص سالانه ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راه های لرستان
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل، ارزش راه های لرستان را بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و از ضرورت تخصیص سالانه ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راه های استان خبر داد.
به گزارش اختصاصی همای سعادت، مهندس عارف امرایی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، عصر یکشنبه ۲۸ آذر، در بیست و نهمین جلسه عادی و رسمی شورای اسلامی شهر خرم آباد، به ایجاد تنگناها و محدودیت های ایجاد شده در نظام ترابری کشور بخصوص در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی و ایجاد موقعیت ویژه در بنادر خرمشهر، آبادان، بندر امام و بندر بوشهر اشاره کرد و گفت: در آن زمان، محدودیت هایی برای حمل بار ایجاد و در نتیجه به یک دغدغه ذهنی برای مسئولان کشور تبدیل شد.
وی اضافه کرد: در این زمان، همه ی رانندگان و فعالان بخش حمل و نقل، در لبیک به پیام امام خمینی (ره) ، در یک حرکت خودجوش و جهادی، به بنادر جنوب اعزام شدند و در سال ۶۲ که بیش از ۱۰۰ فروند کالای اساسی انبار شده بود، در یک اقدام جهادی، توسط رانندگان و بخش خصوصی حمل و نقل، در کوتاه ترین زمان ممکن حمل شد و در سال ۷۵، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تصویب شورای فرهنگ عمومی، از ۲۶ آذر لغایت ۱ دی ماه، به عنوان هفته حمل و نقل، نامگذاری شد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل، با تبریک هفته ی حمل و نقل اظهار داشت: روز ۲۶ آذر به عنوان روز راننده و ۱ دی ماه هم به پاس تلاش های راهدارانی که در بحث ایمن سازی و نگه داری راه ها برای کاربران جاده ای در گرمای تابستان و سرمای زمستان قدم بر می دارند، انتخاب شد.
امرایی با بیان اینکه لرستان، با برخورداری از ۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه، به لحاظ واقع شدن در کریدور شمال و شمال غرب و غرب به سمت جنوب، از اهمیت استراتژی برخوردار است ادامه داد: این شرایط می طلبد که به صورت پایدار بتوانیم یک حمل و نقل ایمن برای رانندگان و همه ی کاربران جاده ای فراهم کنیم.
وی ارزش راه های استان را بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه سالانه ۴ تا ۸ درصد ارزش راه ها را باید صرف نگهداری راه ها کنیم، از ضرورت تخصیص ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این امر خبر داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به شرایط بغرنج اقتصادی و تحریم هایی که بر کشور حاکم است، این اتفاق نمی افتد و ما با محدودیت های اعتباری مواجه هستیم.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل بیان کرد: با توجه به نیروی انسانی و ماشین آلاتی که در اختیار داریم، سعی کردیم با برنامه ریزی مناسب حتی المقدور، حداقل های ایمنی را برای جاده ها تامین کنیم.
امرایی به وقوع ۲ سیل فروردین و اسفند ۹۸ و وارد شدن بیش از ۲۸۰۰ میلیارد خسارت به زیرساخت های استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار، کمتر از ۱۰ درصد اعتبار، تخصیص پیدا کرد و این در حالی بود که حدود هزار کیلومتر راه در ایام سیل، کاملا مسدود شد و امکان تردد برای بسیاری از هم استانی ها نبود و ما در کوتاهترین زمان ممکن، راه ها را بازگشایی کردیم.
وی به راه روستایی بلیلوند هم اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه، دو مورد در دستور کار داریم، یکی احداث پل بلیلوند که توسط ادراه کل راه و شهرسازی در دست اقدام است و اداره کل راهداری، بهره بردار آن است که متاسفانه به دلیل محدودیت های اعتباری، تا کنون، احداث نشده است، دوم اینکه، با هماهنگی هایی که با معاونت عمرانی استانداری در دو سال گذشته صورت گرفت، بنا شد که اداره کل راه و شهرسازی، با هماهنگی ارتش، تعریض این جاده را در دستور کار قرار دهد که تا کنون، انجام نشده است.
امرایی اضافه کرد: در بحث نگهداری که بر عهده ی راهداری است، ما با قراردادی که با پیمانکار آسفالت بسته ایم، تلاش می کنیم که بعد از برودت آب و هوا، نسبت به عملیات روکش بخشی از جاده که تخریب شده است اقدام کنیم.
او با بیان اینکه روشنایی از الزامات راه نیست و اینکه آزادراه ها که از بالاترین مشخصات فنی راه ها برخوردارند به وجود دو آزادراه خرم زال و خرم آباد_بروجرد در لرستان اشاره و ابراز داشت: این دو آزادراه، در اختیار بخش خصوصی هستند، فاقد روشنایی هستند و برای تردد رانندگان، عوارض دریافت می کنند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل با بیان اینکه حدود ۱۵۰ کیلومتر روشنایی در طول راههای مواصلاتی در سطح استان داریم اظهار داشت: بخشی از روشنایی، تحت تاثیر سیل، خاموش شد که با قراردادی که منعقد کردیم، طی ۳ هفته گذشته، حدود ۲۵ کیلومتر از این روشنایی ها احیا شده است و تلاش می کنیم که تا ۲ ماه آینده، روشنایی ۱۲۵ کیلومتر باقی مانده، به صورت کامل احیا شود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰