«طلای کثیف» و زخم دردناک بر پیکره محیط زیست/کرونا هم مانع زباله گردی‌ها نشد

زباله گردی، معضلی جدی در شهر بروجرد است و علاوه بر مشکلات زیست محیطی، در این روزهای کرونایی زباله گردان به دنبال لقمه نانی هر چند ناچیز جانشان را هم به بهای طلای کثیف می‌فروشند.

به گزارش همای سعادت ، زباله گردی یکی از معضلات اجتماعی و یکی از واقعیت های غیر قابل انکار در سطح شهرها است، این معضل صرفا مختص یک شهر و یک منطقه نبوده بلکه متاسفانه طی سال های اخیر رواج زیادی یافته و در شهرهای کوچک و بزرگ گسترده شده است.

افرادی هستند که کیسه های کهنه و بزرگ بر دوش دارند، سطل های زباله را یک به یک می گردند و با پاره کردن همه کیسه ها سعی می کنند تا پلاستیک یا مقوا و کاغذ را جدا کنند و در کیسه خود بیندازند، تفکیک در میان طلای کثیف این روزها به وفور دیده می شود و تاکنون اراده جدی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

به گفته برخی از زباله گردها، کارتن و کاغذ و یا پلاستیک ها با قیمت هایی مناسب از آنها خریداری می شود و از این راه برخی از هزینه های خود را تامین می کنند و همین سبب شده تا به جای تفکیک زباله از مبداء، زباله ها در میان سطل های فلزی کنار خیابان تفکیک شوند.

برخی از این افراد معتادینی هستند که نه از روی فقر بلکه برای تهیه هزینه مواد مخدر خود دست به این کار می زنند و با چهره هایی ژولیده در لابه لای زباله ها به دنبال چیزهایی هستند که از آنها خریداری شود.

اما در این روزهایی که رعایت بهداشت و پروتکل ها بسیار مورد تاکید است، زباله گردها فارغ از همه این دغدغه ها مشغول به کار خود هستند، بدون ذره ای توجه به مشکلات بهداشتی و اینکه ممکن است زباله گردی و تهدید سلامتی آنها به قیمت جانشان تمام شود، زباله ها را یک به یک تفکیک می کنند.

این در حالیست که سالهاست طرح تفکیک زباله از مبداء مطرح می شود اما ابتر و ناتمام باقی می ماند، طی این سالها توسط شهرداری بروجرد بارها و بارها طرح هایی تحت عنوان بازیافت زباله از مبدا آغاز شد ولی در اندک زمانی این طرح بی نتیجه باقی می ماند.

اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء نه تنها از نظر بهداشتی و فرهنگی بسیار الزامی است بلکه کار زباله گردها و مشکلات بهداشتی را خاتمه می دهد ولی سوال اینجاست که چرا بسیاری از شهرداری ها در تفکیک زباله از مبداء موفق نبوده اند؟

در شهر بروجرد روزانه بالغ از ۲۰۰ تن زباله تولید می شود، زباله هایی که تر و خشک در میان کیسه های نایلونی در سطل های زباله ریخته می شود و در کمتر زمانی همه زباله ها توسط زباله گردها از کیسه خارج می شوند.

آسیب های اجتماعی در کمین زباله گردی

حامد پرچی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: زباله گردی چهره ای از فقر محسوب می شود و این چهره یکی از بدترین تصورات را به نمایش می گذارد که عده ای از این راه برای امرار معاش استفاده می کنند.

وی افزود: متاسفانه بیشتر کسانی که زباله گردی می کنند معتادین متجاهر هستند و با گسترش فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی، مشاهده این تصاویر سخت است البته در این میان برخی از ناچاری مشغول به این کار می شوند و برخی از افراد سودجو هم در این امر دخیل هستند و از این راه سودهایی را برای خود ایجاد می کنند.

جامعه شناس تصریح کرد: وقتی زباله گردی رواج می یابد حس نامطلوبی را به دنبال دارد حتی از دیدن یک متکدی و کودک کار سخت تر است و در پس زباله گردی، آسیب های اجتماعی دیگری هم ایجاد می شود.

پرچی عنوان کرد: همه باید تلاش کنند تا این معضل نوظهور اجتماعی برطرف گردد و با شناسایی این افراد، فردی که نیاز دارد با فردی که معتاد است هر کدام رسیدگی و ساماندهی شوند به طوری که معتادین متجاهر در مراکز از پیش تعیین شده نگهداری شوند و افرادی که هم که از روی نیاز مشغول به این کار شده اند تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرند.

وی با اشاره به حس یاریگری در جامعه گفت: در ایام کرونا همه دست به دست هم دادند و یاریگر بودند چرا که در درون جامعه ما روح انسانی جاری است و تلاش دارند تا امید را مدام در جامعه گسترش دهند که در این میان موسسات، تشکل ها و خیریه ها فعال هستند و حتی چند خانواده افرادی را شناسایی و کمک می کنند و این حس هر روز در جامعه افزایش می یابد و این امید را افزایش می دهد.

لزوم اجرای طرح تفکیک زباله

محمد علی گودرزی معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: یکی از معضلات امروز در شهرها، زباله گردی است و افرادی که عمدتا معتادین متجاهر هستند از بین زباله ها، کاغذ و پلاستیک و یا قوطی های فلزی را جمع آوری و آنها را به مراکزی تحویل داده و پول دریافت می کنند.

وی افزود: به گفته خود زباله گردها، تفکیک و جمع آوری زباله هایی که در نظر دارند با قیمت بالایی آنها را به مراکز و ضایعاتی ها تحویل می دهند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری بروجرد با اشاره به طرح تفکیک زباله از مبداء، افزود: اجرای این طرح سبب می شود تا علاوه بر کاهش میزان تولید زباله، این افراد هم ساماندهی شوند و زباله ها از مبداء جداسازی شده که با این کار، بار مشکلات بهداشتی و زیست محیطی هم کاهش می یابد.

گودرزی بیان کرد: متاسفانه با شیوع کرونا، استفاده از ظروف یکبار مصرف بسیار افزایش یافته و جدا کردن این زباله ها خطرات سلامتی و بهداشتی را به دنبال دارد که اجرای این طرح ها نیاز به همکاری همه مسئولین دارد.

وی خاطر نشان کرد: چندین بار شهرداری طرح تفکیک زباله از مداء را آغاز کرد ولی همیشه پس از مدتی این طرح اجرا نشده، رها می شود که لازم است با برنامه ریزی و به صورت اساسی این طرح اجرایی شود تا به دنبال آن بسیاری از مشکلات اجتماعی و بهداشتی هم کاسته شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری بروجرد با تاکید بر لزوم همکاری مردم در اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء گفت: اگر مردم هم در اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند این طرح به نتیجه خواهد رسید و با این کار، معضل زباله گردی هم حل می شود.

روزانه ۲۴۰ تن زباله در بروجرد تولید می شود

دارابی، سرپرست مدیریت پسماند شهرداری بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: روزانه در شهر بروجرد بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن زباله تولید می شود که با میزان تولید زباله های روستایی و بخش ها، تولید زباله به بیش از ۲۴۰ تن در روز می رسد.

وی افزود: تفکیک زباله از مبداء میزان تولید حجم زباله را ۳۰ درصد کاهش می دهد و علاوه بر این نیز در سالم ماندن محیط زیست می تواند موثر باشد ولی گام اول در اجرای این طرح، ورود سرمایه گذار است تا با ایجاد زیر ساخت های لازم زمینه را برای اجرا فراهم نماید.

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری بروجرد تصریح کرد: مراکز ضایعاتی بدون مجوز وجود دارند که زباله گردها، زباله های تفکیکی را جمع آوری و سپس به این مراکز تحویل می دهند و اگر طرح تفکیک زباله اجرا شود در واحدهایی که با مجوز احداث می شوند می توانند این زباله را تحویل بگیرند.

دارابی عنوان کرد: اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء نیاز به عزم دستگاه های متولی دارد ولی متاسفانه برای اجرای این طرح در بروجرد موانعی وجود دارد که سبب شده تا اجرای این طرح به تعویق بیفتد.

وی خاطر نشان کرد: همه این اقدامات باید طبق قانون مدیریت پسماند باشد و این موارد باید به خارج از محدوده شهری هدایت شود البته با اجرای طرح تفکیک زباله، زباله گردها هم ساماندهی می شوند و زباله گردهایی که به دلیل فقر مالی به این کار مشغول هستند نیز دوباره در این طرح، مشغول می شوند.

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری بروجرد گفت: طبق قانون، برخورد با زباله گرد را نمی توانیم انجام دهیم اما در صورتی که سبب پخش کردن زباله ها در سطح خیابان شوند به آنها تذکراتی داده می شود و باید همه دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند تا این معضل اجتماعی و بهداشتی برطرف گردد.

دارابی تصریح کرد: در مجموع همه زیرساخت های نرم افزاری و فنی مورد نیاز برای طرح در بروجرد مهیاست منتها موانعی وجود دارد که برطرف کردن آنها اجرای طرح و ساماندهی زباله گردها را به دنبال دارد.

به هر حال امید می رود که متولیان این امر نظارت بیشتری بر معضل زباله گردی داشته باشند تا بتوانند این معضل را با برنامه ریزی و اقدامات مناسب برطرف نمایند.

سفیر افلاک

انتهای پیام/