عشایر لرستان سالانه ۱۳۰ هزار تن محصول تولید می کنند/لزوم حمایت دولت از جامعه عشایر

حسنی مقدم گفت: عشایر لرستان سالانه ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات دامی، باغی و زراعی را تولید می کنند.

به گزارش همای سعادت،اسفندیار حسنی مقدم در مراسم تجلیل از عشایر که در آستانه ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر انجام شد، اظهار داشت:عشایر لرستان در پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی هزار شهید تقدیم انقلاب کرده‌ است.

وی افزود: لرستان هفتمین استان از لحاظ جمعیت عشایری است و سالانه ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات دامی، باغی و زراعی را تولید می کنند که ارزش ریالی آن بیش از هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: جامعه عشایری کمترین هزینه را برای دولت داشته و بیشترین بهره وری و تولید را دارند به طوری که از ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور ۲۵ درصد آن یعنی ۲۲۰ هزار تن توسط عشایر تولید می‌شود.

حسنی مقدم بیان کرد: عشایر میراث دار آداب و کهن قدیمی است، بنابراین باید بیشترین حمایت را از این قشر تأثیر گذار داشته باشیم؛ در تحقق این امر از مهمترین برنامه ها و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی حمایت از عشایر و روستاها است و از مهمترین برنامه ها علاوه بر دامپروری، کاشت و توسعه گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیبدار، زنبورداری و تولید عسل و همچنین توجه به ظرفیت مغفول مانده صنایع دستی از دیگر برنامه ها برای توانمند سازی جامعه عشایر است.

وی ضعف اقتصاد جوامع عشایری و روستایی را از عوامل مهم مهاجرت روستاییان و ایجاد حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها عنوان کرد و گفت: ضروری است تا با جدیت و روحیه جهادی و انقلابی که یک امر اساسی بوده، پیگیر حل مشکلات عشایر باشند وخدمت رسانی در محل اسکان و کانون های عشایری انجام شود تا عشایر مجبور نباشند برای پیگیری کارهای اداری به پشت درب اتاق مدیران مراجعه نمایند.

انتهای پیام/