مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان خبر داد؛

عمارت تاریخی مصری بروجرد در آستانه ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان گفت:عمارت تاریخی "مصری" بروجرد به‌عنوان سی و یکمین خانه تاریخی ایران برای ثبت جهانی در سال آینده در نظر گرفته شده است.

به گزارش همای سعادت، عطا حسن‌پور،در آیین افتتاح عمارت تاریخی مصری بروجرد اظهار داشا: عمارت تاریخی مصری بروجرد به‌عنوان سی و یکمین خانه تاریخی ایران برای برای ثبت جهانی در سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی افزود:عمارت تاریخی مصری در بروجرد هشتمین خانه تاریخی در استان لرستان است که به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری لرستان گفت:سال گذشته از ۱۱ بنای خانه تاریخی در لرستان سه بنا واگذار شده و به‌زودی دیگر خانه‌ها به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

حسن‌پور افزود:میراث‌فرهنگی و گردشگری با احیا خانه‌های تاریخی هم گردشگری را احیا می‌کند و هم صنایع‌دستی را رونق می‌دهد.

وی اظهار داشت:امسال در شهرستان بروجرد خانه تاریخی مغیث‌الاسلام را با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به بهره‌برداری می‌رسد،این خانه تاریخی با معماری ویژه که توسط بخش خصوصی احیا و مرمت می‌شود، کاربری اقامتی خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری لرستان گفت:خانه تاریخی بزرگمهر نیز از دیگر خانه‌های تاریخی بروجرد است که به‌زودی احیا خواهد شد، خانه‌ های تاریخی بروجرد آماده واگذاری به بخش خصوصی است از شهرداری و شورای شهر درخواست داریم که برای جذب سرمایه‌گذاران در این بخش همکاری کنند.

حسن‌پور افزود:واگذاری اولین کاروان‌سرا از یازده کاروان‌سرای لرستان که از بروجرد آغاز می‌شود در دستور واگذاری به بخش خصوصی است.

وی اظهار داشت:تمام خانه‌های تاریخی مستندسازی شده است تا بخشی از سرمایه‌های شهرستان بروجرد به بخش خصوصی معرفی شود، اعتبارات میراث‌فرهنگی برای مرمت و بازسازی کافی نیست و چاره‌ای جز واگذاری به بخش خصوصی نداریم.

انتهای پیام/