غار کوگان گنجینه ارزشمند ساخته دست بشر

امروز صبح سپیده به آرامی سر زد و آسمان اندک اندک روشن شد و گرمایی که در هوا حس می شد خبر از یک روز عطشناک پنچم مرداد ماه را می داد برای ما سفر تجربه چیزهایی فراتر از حد‌‌ معمول، هیجان انگیز و رضایت بخش است.

یادداشت-همای سعادت آنلاین- سفر و تغییر مکان نیروی تازه‌ای به ذهن انسان می بخشد هدف ما از سفر کردن گسترش افق دید و درک پیرامون است. بخشی از قلب و روح ما در هر کجایی که سفر می کنیم باقی می ماند و با افرادی که آشنا می شویم ارتباطات عمیق تری ایجاد می‌شود به اتفاق استاد«سیف الله شکوهی فر»، استاد «کریم رستمی»و مهندس« رضا رستمی» رهسپار دیاری بکر و آشنا هستیم با احساسی آکنده از عشق و خیال در هوایی با آسمانی صاف و طبیعت مصفای آن خاطره رویت غار در ذهنمان مجسم می شود.در مسیر راهمان به این غار شگفت انگیز هرچه بیشتر در سرشت طبیعت و مواهب طبیعی آن تامل می کنیم خلاقیت خالق نیز بیشتر متحیر و شگفت‌زده می‌شویم.طبیعت در این دیار بسیار چشم نواز است آمیختن طبیعی رنگ ها بر گستره این دشت حاصلخیز چون پیوند عاشقانه انسان ها زیباست ما دیر زمانی است. برای دیدنت شوق قدمهای رسیدن به تو در وجودمان زبانه می کشد در اینجا عجیب است آرامش مان را به تو مدیونیم جای جای ایران را که بنگرید غار های تاریخی زیادی به چشم می خورد که برخی از آنها به صورت طبیعی و طی هزاران سال پیش شکل گرفته اند و برخی نیز به صورت دست کند ایجاد شده اند که حاصل هنرنمایی بشر است.

استان لرستان یکی از این مناطق است که تاریخی کهن و غنی دارد و غارهای متعددش گواهی بر مردم متمدن این دیار است« غار کوگان» شهرستان پلدختر یکی از این غار ها محسوب می‌شود که در ۵۲ کیلومتری جنوب خرم آباد و شرق پلدختر در روستایی به همین نام کوگان قرار دارد این غار با قدمت ۲۲۰۰ سال در دوره اشکانیان ایجاد شده است. برای رفتن به اتاق ها و فضای درونی غار باید از چندین پله سنگی عبور کنید تا به داخل غار وارد شوید. معماری شگفت‌انگیز آن بسیار تماشایی است و در عین سادگی بسیار روح بخش و تأمل برانگیز است بازدید از آن می‌تواند تجربه ای نو باشد و ما را با تاریخ اشکانیان بیشتر آشنا کند. مساحت کلی غار حدود ۲۸۱ متر مربع و جالب اینجاست که درون اتاق های غار مخازن آبی هم تعبیه شده است غار شامل دو طبقه است طبقه اول از چهار اتاق و طبقه‌ی دوم غار بیش از ۳ متر بالاتر از کف قسمت اول غار است روستای کوگان از نظر تقسیمات سیاسی لرستان جزو دهستان میانکوه شرقی از توابع بخش معمولان محسوب می شود. منطقه میان کوه شرقی بالاتر از روستای کوگان واقع شده است در این مسیر با فاصله ۵۰۰ متر از جاده آزادراه خرم زال به سمت خرم آباد کاروانسرای چمشک واقع شده که از آثار دوره صفویان است بعد از طی مسافت راهی نه چندان طولانی جاده آسفالته به مختصات بالاتر از روستای کوگان در سمت رو به آفتاب، غار مورد نظر واقع شده است قبلا غار راه دسترسی مستقیم نداشته است و در زمان دکتر دهمرده استاندار لرستان پلکان و سرویس بهداشتی آن ایجاد شده است، به علت نبود نگهبان و حراست مناسب امکانات غار تا حد زیادی از بین رفته است که نیاز مبرم به مرمت دارد مشکل اصلی این دیار عدم آنتن دهی موبایل است به فاصله ۳ کیلومتری از غار مورد نظر جاده شوسه با چند درخت با قدمت بالا شامل چنارها و گردو های کهنسال موجود می باشد در قسمت دامنه های کوه، غار در آن واقع شده است درختان بنه کوهی و درخت تاک هم در کنار غار مشاهده می شود. نیاز اصلی آن معرفی غار در سطح جهانی و کاوش آن توسط میراث فرهنگی و ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی شامل سالن غذا خوری و مهمانسرا برای غار کوگان بسیار ضروری است آثاری که از نشانه های معماری غار به جا مانده است می توان نتیجه گرفت که ساکنان این غارپیرو آیین مهر بوده اند.

احداث سه پل فلزی پیاده رو بر روی رودخانه دره کوگان بستر سازی و احداث ۲۲۰ پله سنگی و اجرای راه پله های فلزی داخل غار و دهلیز ها و نورپردازی مسیر ورودی و داخل غار از جمله اقداماتی است که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان برای استفاده بهتر گردشگران در این غار انجام داده است.در گستره استان لرستان حدود ۲۱ غار شبیه کوگان شناسایی شده اما بعصی از آنها ناشناخته هستند برای رسیدن به غار جاده‌ای در امتداد رودخانه به سمت شرق میرود که پس از طی ۲۰۰ متر به غار کوگان می‌رسد.در سال ۱۹۸۱ ژاک ژاک دو مورگان فرانسوی که معمار هم بوده این غار را شناسایی و به جهانیان معرفی کرده است.این باستان‌شناس خاطرنشان کرد: این غار شگفت انگیز دارای حمام و سرویس بهداشتی بوده که فضاهای آن در غار وجود دارد.
در کنار غار کوگان در محضر دوستان خوب و صمیمی ، استاد سیف الله شکوهی فر پیرامون خصوصیات غار کوگان گفت: غار بسیار شگفت انگیز و دارای چند طبقه است که طبقات آن کاربرد مخصوص و تخصصی خود را داراست آنطور که شنیده ام جناب دکتر دهمرده استاندار وقت لرستان کارهای زیربنایی و آلاچیق غار را انجام داده است که با گذشت زمان و بی توجهی مسئولان امر نگهداری از غار به امید خدا رها شده و بعضی از امکانات آن تخریب و به سرقت رفته است از بین رفتن پله ها و پخش شدن سنگ های فراوان هم در مسیر غار مزید بر علت است.
استاد شکوهی فر اضافه کرد: تا آنجا که شنیده‌ام این اثر بی بدیل یک پدیده جهانی است اما من نمی دانم آیا برای ثبت جهانی آن اقدامی صورت گرفته یا نه به هر حال غار کوگان نیاز مبرمی به حفاظت دارد نداشتن نگهبان هم یکی دیگر از خواسته های حیاتی غار است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.با تشکر از مهندس رضا رستمی کنشگر اجتماعی و فرهنگی که ما را در تهیه این گزارش همراهی کردند.

مهران نژاد

انتهای پیام/