خطاب به نمایندگان مجلس؛

لرستان؛غایب بزرگِ سفرهای ریاست‌جمهوری در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم

لرستان علی رغم تلاش های بی شمار استاندار لرستان و مهیا کردن طرح ها،بار دیگر از قطار سفر های ریاست‌جمهوری جا مانده است؛همان فرصتی که در بدبینانه‌ترین برآورد می‌توانست دست‌ کم ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تازه برای توسعه استان به همراه داشته باشد.

یادداشت-مهدی میرزاوند-قصه‌ی تلخ تکراری،نه در دور دوم سفرهای دولت سیزدهم سهمی برای لرستان نوشته شد و نه تاکنون در دولت چهاردهم، علی‌رغم ۱۳ سفر استانی، نامی از این استان در فهرست مقاصد مسعود پزشکیان دیده نمی‌شود، آن هم در شرایطی که شعار هر دو رئیس‌جمهور در انتخابات «مبارزه با ناعدالتی و توسعه متوازن» بود.

این یادداشت خطاب به نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی است؛ نمایندگانی که تاکنون در دو دولت پیاپی نتوانسته‌اند سفر ریاست‌ جمهور را برای استان تثبیت کنند.

مصوبات سفرهای دولت چهاردهم برای سایر استان‌ها

اعداد و ارقام زیر نشان می‌دهد که دولت برای استان‌های دیگر چه منابع و چه فرصت‌هایی گشوده است:

خوزستان:۸۹ هزار میلیارد تومان انواع اعتبار + ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی

هرمزگان:بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان؛ شامل ۲۸.۷ هزار میلیارد برای ۴۴ طرح + ۱۳ هزار میلیارد برای دستگاه‌ها + ۱۷۸ میلیون یورو بودجه ارزی + ۸ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

سیستان و بلوچستان:۳۳ مصوبه ملی به ارزش ۴.۵ همت؛ ۸۰٪ تخصیص در حوزه راه و شهرسازی

ایلام:۲۳.۸۲۵ هزار میلیارد تومان؛ شامل ۱۴.۴۷۳ عمرانی و ۹.۳۵۲ اقتصادی

کردستان:۴۷ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی و تسهیلات اقتصادی

آذربایجان‌غربی:۳۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار توسعه‌ای

اردبیل:حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان برای ۳۸ پروژه

زنجان:بیش از ۱۲ همت تسهیلات بانکی برای طرح‌های تولیدی و صنعتی

این فهرست تنها بخش کوچکی از آن چیزی است که سفرهای استانی دولت چهاردهم نصیب دیگر استان‌ها کرده؛ اما لرستان؟ سهمش همچنان صفر است.

چرا لرستان هنوز در نقشه سفرهای ریاست‌جمهوری نیست؟

دولت سیزدهم، با صندوق عدالت و موجی از سفرهای پیاپی، بساطی از مصوبات گسترده در استان‌ها پهن کرد. دولت چهاردهم نیز تا این لحظه هزاران میلیارد تومان اعتبار را میان ۱۳ استان توزیع کرده است. اما لرستان با وجود آن‌که در اسناد رسمی، جزو استان‌های محروم کشور شناخته می‌شود، همچنان در فهرست سفرها دیده نمی‌شود.سؤال اینجاست:چرا در زمان تقسیم اعتبارات، لرستان نادیده گرفته می‌شود؟چرا نمایندگان استان و دفتر نمایندگی ولی‌فقیه تا این اندازه سکوت کرده‌اند؟

نمایندگان لرستان پاسخگو باشند

ضعف بنیادین اینجاست که:وقتی لایحه بودجه به مجلس تحویل شده باشد، سفر رئیس‌جمهور دیگر نمی‌تواند ردیف تازه یا مصوبه جدیدی به سند بودجه اضافه کند.بنابراین حتی اگر همین فردا سفر انجام شود، اثر فوری بر اعتبارات سال جاری نخواهد گذاشت و تنها می‌توان به بسته‌های مختص سفر امید بست.این یعنی نمایندگان باید پیش از نهایی‌شدن بودجه وارد میدان می‌شدند؛ کاری که نشد.

نمایندگان لرستان کجا ایستاده‌اند؟

اگر شعار دولت چهاردهم «رفع نابرابری و توسعه عادلانه» بوده چرا نمایندگان لرستان نتوانسته‌اند این شعار را در صحن مجلس ترجمه کنند؟چرا:نطق‌های روشنگرانه درباره محرومیت تاریخی لرستان ایراد نشد؟مطالبات استان در سطح ملی صورت‌بندی نشد؟ائتلاف جمعی نمایندگان برای در اولویت قرار دادن سفر ریاست‌جمهور شکل نگرفت؟اختلافات درون‌استانی جای انسجام سیاسی را گرفت و صدای لرستان را کم‌اثر کرد؟نتیجه این خلأ روشن است:نه در دولت سیزدهم و نه چهاردهم، لرستان مقصد سفر رئیس‌جمهور نشده و سهمش از مصوبات استانی عملاً هیچ است.استان‌هایی مشابه، چند برابر لرستان دریافت کرده‌اند؛ اما لرستان؟بدون سفر = بدون مصوبه = بدون دیده شدن در بودجه ملی.

سخن آخر،آیا طرح ها و پروژه های پیشران لرستان به اعتبار نیاز ندارند؟

امروز مردم لرستان باید یک پرسش شفاف از نمایندگان خود داشته باشند:چرا لرستان در اولویت سفر مسعود پزشکیان علیرعم گفتمان عدالت‌محوری قرار نمی‌گیرد؟چرا صدای لرستان در صحن علنی مجلس آن‌قدر رساتر نشده که دولت را به سفر، تخصیص اعتبار و اجرای پروژه‌ها مکلف کند؟لرستان نه مانع توسعه است و نه در تقابل سیاسی با دولت.اما بی‌صدایی سیاسی باعث شده استانی با شاخص‌های محرومیت بالا، به «غایب بزرگ توسعه» بدل شود.

اکنون زمان بازگشت به مسیر مطالبه‌گری رسیده است.پرسش‌ها باید صریح مطرح شوند و پاسخ‌ها باید صریح ارائه شود.

انتهای پیام/