مدیرکل محیط زیست لرستان خبر داد؛

ممنوعیت سوزاندن بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سوزاندن بقایای گیاهی در زمین های کشاورزی ممنوع است و با متخلفان به صورت جدی برخورد می شود.

به گزارش همای سعادت، علی سالاروند در این خصوص اظهار داشت: بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول به دلیل اینکه این امر موجبات آلودگی هوا و مشکلات تنفسی برای شهروندان را فراهم می‌آورند، ممنوع می‌باشد.

وی افزود:طبق این ماده قانونی انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آن‌ها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آن‌ها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

سالاروند گفت:در صورت هر گونه اقدام در این خصوص متخلف حسب مورد و بر اساس ماده قانونی مزبور ضمن معرفی به مراجع صالحه قضایی به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی (جزای نقدی بیش از شصت میلیون (۶۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا دویست و چهل میلیون (۲۴۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال) محکوم خواهد شد.

وی اظهار داشت:سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی علاوه بر ایجاد آلاینده‌های هوا و تشدید تنگی نفس(آسم) و ایجاد برونشیت و سایر بیماری‌های تنفسی موجب سرایت آتش به جنگل‌ها و مراتع خواهد شد و به همین دلیل با افراد خاطی برخورد قاطع و قانونی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از همه کشاورزان عزیز خواست در این زمینه با ادارات همکاری نموده و از آتش زدن بقایای گیاهی که دارای تبعات منفی بسیاری زیادی است، بطور جدی خودداری کنند‌.

انتهای پیام/