هیچ غار جدیدی در کوهدشت کشف نشده است

مشاور مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با تکذیب خبر غار کشف شده جدید در کوهدشت گفت: برخی خبرگزاری ها (بدون هماهنگی با روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان) اقدام به انتشار این خبر کرده و در بند پایانی گزارش، تیتر خود را به زیر سوال برده، زیرا در پایان خبر، از کشف این غار توسط فتحعلیشاه قاجار ذکری به میان آورده است که جای تعجب دارد.

به گزارش همای سعادت به نقل از تسنیم شهرستان کوهدشت با سنگ‌نگاره‌ها و آثار باستانی یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های بشری‌ست، به‌طوری‌که عمر برخی از آثار تاریخی در این شهرستان به دوران پارینه‌سنگی باز می‌گردد.

نقوش صخره‌ای کوهدشت با رنگ‌های سیاه اخرایی، زرد و قرمز دوران کهن بشری را در حالی به‌تصویر می‌کشد که هنوز هم باستان‌شناسان و پژوهشگرانی از اقصی نقاط جهان به این سرزمین سفر می‌کنند تا بلکه حیرانی‌شان را از کهن‌ترین اسرار بشر به یادگار تاریخ ببرند.

صد‌ها نگاره و آثار باستانی مانند غار میرملاس، کوهدشت را در ردیف میراث‌های کهن بشری قرار داده‌است و هر از گاهی نیز اثری تاریخی نام این شهرستان را در رسانه‌ها مطرح می‌کند.

مشاور مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان و کارشناس میراث‌فرهنگی لرستان می‌گوید: خبری که در رسانه‌های کشوری مبنی‌بر کشف غاری شگفت‌انگیز در منطقه کوهنانی اطلاع‌رسانی شده‌است را تکذیب می‌کنم.

حسن‌پور با ابراز اینکه غاری که در شهرستان کوهدشت قرار دارد برخلاف ادعای مطرح‌شده در رسانه‌ها مربوط به کشف فتحعلی‌شاه قاجار نیست، اعلام می‌کند که این غار را محمودمیرزا قاجار در سفرنامه‌اش به لرستان نه در سال ۱۲۴۵ بلکه در سال ۱۲۴۲ هجری قمری گزارش کرده‌است.

وی با طرح این پرسش که وقتی مشخصات غاری در حدود ۲۰۰ سال پیش در سفرنامه‌ای عنوان شده‌است، آیا اکنون باید بر آن نام کشف را نهاد، می‌گوید که ما زمانی می‌توانیم عنوان کشف را بر آثار باستانی بگذاریم که در هیچ منبع مکتوبی عنوانی از آن اثر وجود نداشته باشد.

کارشناس میراث‌فرهنگی لرستان با بیان اینکه خبر مطرح شده در رسانه‌ها در واقع گزارش بازدید یک باستان‌شناس از غاری‌ست که در حدود ۲۰۰ سال پیش گزارش کشف آن در سفرنامه‌ای درج شده‌است و به‌معنای کشف جدید نیست، اعلام می‌کند که در این غار هیچ‌گونه نقش برجسته انسانی و حیوانی نیز وجود ندارد، زیرا در باستان‌شناسی نقش برجسته تعریف خاصی دارد و با نقش کَنده تفاوت بسیار دارد.

حسن‌پور با تکذیب وجود نقوش برجسته انسانی و حیوانی در تمام غار‌های لرستان و به‌ویژه کوهدشت، معتقد است هیچ‌گونه نقش برجسته انسانی و حیوانی در این غار وجود ندارد، بلکه نقوش کنده‌شده چوپانی که در همه جای لرستان فراوان است در این غار نیز وجود دارد.

مشاور مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان ضمن تقدیر از دغدغه و توجه همه میراث‌دوستان راستین لرستان می‌گوید که گاهی انتشار اخباری بدون هماهنگی با متولی امر (میراث‌فرهنگی) بازخورد منفی در سطح جامعه برجا می‌گذارد و ممکن است منجر به تخریب شواهد طبیعی و نهشته‌های باستانی آن توسط وندال‌ها و مخربان آثار فرهنگی شود.

انتهای پیام/