وجود بیش از پنج هزار آثار تاریخی در لرستان/ طرح گردشگری شهرک سلامت در دست اقدام است

معاون استانداری لرستان بابیان اینکه بیش از پنج هزار آثار تاریخی و گردشگری دراستان وجود داردگفت:‌ طرح گردشگری شهرک سلامت در دست اقدام است.

به گزارش همای سعادت،احمدرضا دالوند در همایش ملی گردشگری که در دانشگاه لرستان برگزار شد، گردشگری را از موضوعات مهم و اولویت‌دار برشمرد و اظهار کرد: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به لحاظ کاری از حوزه‌های معاونت عمرانی به شمار می‌آید و از آنجا‌که ارتباط بین اجرا و دانشگاه مهم و ماهیت این همایش ارزشمند است، انتظار می‌رفت زودتر در جریان ماهیت همایش قرار می‌گرفتیم.

وی در ادامه به صنعت پررونق گردشگری در جهان اشاره کرد و افزود: لرستان نسبت به دیگر مناطق کشور به لحاظ تنوع آب و هوا، موقعیت جغرافیایی، وضعیت توپوگرافی، آثار تاریخی و مناطق بکر گردشگری شاخصه‌های متفاوتی دارد که بسیار حائز اهمیت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: بیش از پنج هزار آثار تاریخی و گردشگری در استان وجود دارد که حدود دو هزار و ۶۰۰ ثر ثبت ملی شده و از لحاظ قدمت و کثرت در کشور بی‌نظیر است.

وی در ادامه با بیان اینکه نقشه راه توسعه لرستان را باید از بطن این همایش‌ها بررسی کنیم، افزود: اگر بحث گردشگری را جدی بگیریم و استان به جایگاه مناسبی در این حوزه برسد، خیلی از مشکلات و معضلات اقتصادی از جمله اشتغال مرتفع خواهد شد.

دالوند از چالش‌های جدی استان را موضوع زیرساخت‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه اقداماتی در این حوزه صورت گرفته که زمانبر است، گفت: آنتن‌دهی و بیشتر مسیرهای دسترسی به مناطق گردشگری وضعیت مناسبی ندارند.

وی ادامه داد:کمبود هتل و مراکز اقامتی از دیگر مشکلات بخش گردشگری در لرستان است.

معاون استاندار لرستان لازمه توسعه گردشگری در استان را تعامل با بخش خصوصی و سرمایه گذار عنوان و با بیان اینکه باید بستر لازم برای ماندگاری گردشگران فراهم شود، اظهار کرد: بر اساس توافقاتی که با وزارت دفاع و سپاه پاسداران داشته‌ایم، امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ حریم قلعه فلک‌الافلاک آزادسازی شود.

وی ادامه داد: در صورت ثبت جهانی این مجموعه تاریخی، فرهنگی و با توجه به برنامه‌ریزی که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد، می‌توان از ظرفیت گردشگران خارجی نیز برای توسعه گردشگری استفاده کنیم.

دالوند به ظرفیت های دیگر استان مانند دریاچه گهر، آبشارها، دره شیرز، غارهای تاریخی همچون کلدر که زیستگاه ۵۴ هزار ساله انسان های هوشمند است، اشاره کرد و گفت: برای جذب گردشگران این آثار و ظرفیت‌ها باید به‌طور ویژه اطلاع‌رسانی شود.

وی بر لزوم تخصصی شدن حوزه گردشگری در استان تاکید و خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های که در استان وجود دارد، طرح گردشگری شهرک سلامت با همکاری مجتمع کشت و صنعت و سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر پیوست فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون استاندار گردشگری کشاورزی و کودک را از دیگر موضوعات مهم این حوزه برشمرد و اظهار کرد: طرح جامع گردشگری تهیه شده که ظرفیت‌ها و اولویت‌ها در آن مشخص هستند، در اولین شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مطرح و به تصویب خواهد رسید.

وی افزود:همچنین اپلیکیشن گردشگری استان تهیه شده که در ایام نوروز برای استفاده مسافران و هم استانی‌ها به صورت پیامک ارائه می‌شود.

انتهای پیام/