معاون محیط زیست لرستان مطرح کرد؛

وجود ۳۰ درصد تنوع زیستی حیات وحش کشور در لرستان

معاون محیط زیست لرستان گفت:لرستان با داشتن حدود ۱.۷ مساحت کشور ۳۰ درصد تنوع زیستی حیات وحش را در خود جای داده است.

به گزارش همای سعادت،محمدنبی حسنوند در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:واقع شدن در حوزه رویشگاهی زاگرس، اختلاف ارتفاع بین پست‌ترین و بلندترین نقاط و به تبع آن ایجاد اختلاف دمایی و وجود رژیم‌های مختلف آب و هوایی از مهمترین عوامل تأثیر گذار تنوع زیستی لرستان است.

وی افزود: تا کنون ۳۹۶ گونه مهره دار در لرستان شناسایی شده است که چهار مورد از این تعداد گونه، اندمیک (منحصر به فرد) استان هستند و ۱۲ گونه نیز در معرض خطر قرار دارند.

حسنوند ادامه داد: مهمترین این گونه‌ها در رده پستانداران آهو، کل و بز، قوچ و میش ارمنی هستند که به لحاظ وضعیت حفاظت در شرایط آسیب پذیر قرار دارند و از میان پرندگان نیز می‌توان به کرکس مصری و بالابان اشاره کرد که این گونه‌ها نیز در خطر انقراض قرار دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: در میان خزندگان می‌توان به لاک پشت فراتی با وضعیت حفاظتی در معرض خطر انقراض و لاک پشت مهمیزدار با وضعیت حفاظتی آسیب پذیر اشاره کرد.

حسنوند گفت: سمندر لرستانی در میان دوزیستان با وضعیت در خطر انقراض و بحرانی قرار دارد و از میان ماهیان نیز کپور ماهی کور غار و سگ ماهی کور غار در وضعیت حفاظتی آسیب پذیر هستند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی برای حفاظت برخی از این گونه‌ها و افزایش سطح حفاظت و حراست از آنها انجام شده است افزود: احیا و حفاظت از سمندر لرستانی به عنوان یک گونه اندمیک استان انجام شده و در این زمینه مطالعات و پژوهش‌های متفاوتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به جدیت اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان در امر حفاظت از تنوع زیستی به خصوص گونه‌های حمایت شده جانوری، بر اساس آماربرداری‌های صورت گرفته، گزارشات مردمی و دوست داران حیات وحش، ثبت تصاویر حیات وحش با استفاده از دوربین‌های تله و پایش برخط، جمعیت حیات وحش به خصوص گونه‌های شاخص و چتری مانند پلنگ، خرس، کل و بز وحشی و قوچ و میش وحشی در مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حساس استان افزایش چشمگیری داشته است.

حسنوند عنوان کرد: از مهمترین عوامل این افزایش می‌توان به تلاش شبانه روزی محیط بانان، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های نوین در امر حفاظت، فرهنگ سازی و آموزش در حوزه محیط زیست، همراهی تشکل‌های زیست محیطی و جوامع محلی و برنامه ریزی‌های صورت گرفته در قالب برنامه عمل گونه‌های جانوری اشاره نمود.

وی با اشاره به بکارگیری بیش از ۲۵ محیط‌بان جدید در مناطق و ادارات محیط زیست لرستان افزود: همچنین راه اندازی سامانه بی سیم دیجیتال ثابت و خودرویی مناطق حفاظت شده شرق استان، خرید تجهیزات انفرادی محیط‌بانان و تهیه دوربین‌های پیشرفته جهت افزایش کارآمدی نیرو‌های محیط بان و خرید یک دستگاه تراکتور در سال ۱۴۰۲ (برای ایجاد آتشبر در مناطق حفاظت‌شده) از اقدامات انجام شده جهت افزایش تنوع زیستی و جمعیتی این استان در دولت سیزدهم است.

انتهای پیام/