وقتی «سقوط» بهای محرومیت می‌شود/وعده‌ای برای جمع‌آوری گَرگَرهای الیگودرز

نبود پل سبب شده تا ساکنان ۱۸ روستای الیگودرز برای تردد از «گَرگَر» استفاده کنند، وسیله‌ای که تاکنون انگشتان افرادی را قطع و جان چندین نفر را گرفته است و اکنون مسئولان وعده‌ جمع‌آوری این گَرگَرها را داده‌اند.

به گزارش همای سعادت به نقل از سفیرافلاک، در برخی از مناطق استان لرستان مردم برای رفت و آمد و عبور از رودخانه از وسیله‌ای به نام «گَرگَر» استفاده می‌کنند، وسیله ناایمنی که در نبود «پل»، عَلم شده تا مردم به وسیله آن بتوانند جابه‌جا شوند.علی‌رغم اقدامات زیادی که در حوزه راه‌سازی و ساخت پل در لرستان انجام گرفته اما هنوز هم یک تردد راحت، دغدغه و آرزوی برخی از روستائیان است چرا که مردم از «گَرگَر» آسوده خاطر نیستند و همواره قطعی انگشتان دست و سقوط تهدیدشان می‌کند.در برخی از مناطق لرستان از جمله شهرستان الیگودرز و پلدختر «گَرگَر» تنها وسیله تردد اهالی روستاست و مردم ناچاراند جان خود را به کف دست گیرند و راهی سفری کوتاه اما پر خطر شوند.

وجود ۱۸ «گَرگَر» در شهرستان الیگودرز

در شهرستان الیگودرز  ۱۸ «گَرگَر» وجود دارد اما با وجود مخاطراتی که این وسیله برای مردم دارد، متاسفانه تاکنون اقدام جدی برای جمع‌آوری آن‌ها انجام نشده است و همچنان از این گرگرها استفاده می‌شود.

یازدهم بهمن ماه امسال بود که پارگی سیم «گَرگَر» در روستای «سرتنگ برزه» منطقه ززو ماهروی الیگودرز حادثه بسیار تلخی را رقم‌زد و سه عضو یک خانواده با سقوط از گرگر جان خود را از دست دادند.

سقوط «گَرگَر» و جان باختن ۳ عضو یک خانواده

در این حادثه غم‌انگیز پدر، مادر و یک پسر بچه ۹ ساله جان باختند و ۶ دختر بچه قد و نیم‌قد در این مصیبت بزرگ به سوگ نشستند و تلخ‌تر اینکه جسد پدر و مادرشان پس از چندین روز مفقودی پیدا شد و جسد برادر کوچکشان هنوز پیدا نشده است.

با توجه به این حادثه تلخ و خطراتی که در نبود پل، دامن‌گیر مردم می‌شود می‌طلبد مسئولان مربوطه جمع‌آوری گَرگَرها را در اولویت کاری خود قرار دهند تا دیگر شاهد وقوع اینگونه حوادث نباشیم.

لزوم جمع‌آوری گَرگَرها و ساخت‌پل

و اما جمع‌آوری گَرگَرها از سطح شهرستان الیگودرز و جایگزین کردن پل، برنامه‌ای است که این روزها در دستور کار برخی مسئولان قرار گرفته است و امیدواریم به سرانجامی برسد، جهت اطلاع بیشتر از این موضوع گفتگویی داشتیم با فرماندار الیگودرز که در راستا جمع آوری گرگرها، اظهارداشت: به‌منظور جمع‌آوری این گَرگَرها جلسات مختلفی با مسئولان بنیادعلوی و بنیاد‌مستضعفان برگزار و بنا شد با کمک این بنیادها گَرگَرهای این شهرستان جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به اینکه یک نفر طرح عملیاتی برای ایجاد یک پل معلق ارائه داده است، افزود: جهت جمع‌آوری گَرگَرها مسئولان راهداری نیز پای کار آمده‌اند.

پای کارآمدن بنیادعلوی و مستضعفان برای جمع‌آوری گَرگَرها

فرماندار الیگودرز به پیگیری استاندار لرستان برای جمع‌آوری گَرگَرهای الیگودرز اشاره و عنوان کرد: درحال پیش‌بردن این موضوع هستیم و مسئولان بنیاد‌مستضعفان و علوی در استان نیز قول داده‌اند که تا اوایل سال ۱۴۰۲ کار ساخت پل و جمع‌آوری گَرگَرها را شروع کنند.

خسروی گفت: برای خانواده متوفیان حادثه سقوط گَرگَر در الیگودرز نیز مجوز ساخت یک واحد مسکونی گرفته‌ایم که پس از اقدامات لازم و با هماهنگی هلال‌احمر کلنگ‌زنی می‌شود.

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در واکنش به حادثه سقوط گَرگَر در این شهرستان احداث پل به جای گَرگَر را کمترین کمک برای رفع محرومیت الیگودرز دانست و اظهارداشت: با توجه به وسعت، مسیرهای صعب العبور زیاد و پراکندگی روستاها در الیگودرز، ایجاد زیرساخت در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کار دشورای است.

جمع‌آوری گَرگَر و ساخت پل مطالبه مردم از رئیس‌جمهور

وی همچنین به اقدامات انجام گرفته در حوزه راه در الیگودرز اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ گرگر در شهرستان وجود دارد که مردم برای عبور از رودخانه از این وسیله استفاده می‌کنند که در سفر رئیس جمهور به استان نیز یکی از خواسته‌ها همین موضوع گَرگَرها بود.

خدابخشی عنوان کرد: مشکلات الیگودرز با توجه به وسعت و گستردگی که دارد به اندازه استان است که در این رابطه با مقامات کشور صحبت و رایزنی شد که مشکلات گَرگَرها رفع و پل‌های مستحکمی جایگزین آن‌ها شود.

وی بیان کرد: در برنامه ششم قانون توسعه دولت را مکلف کرده که راه‌های دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار آسفالت شوند که علی‌رغم مخالفت‌ها به پیشنهاد بنده، تصویب شد که اعتبارات متفاوتی به روستا‌ها جهت این امر اختصاص یابد.

با توجه به حادثه غم‌انگیز سقوط گَرگَر در روستای سرتنگ برزه الیگودرز و در خطر بودن جان مردمی که تنها وسیله رفت‌وآمد آن‌ها همین گَرگَرهاست، می‌طلبد مسئولان، نهادهای انقلابی و خیران پای کار بیایند و با ساخت پل، راهگشای مردم باشند تا دیگر شاهد قطعی انگشتان و تراژدی تلخ سقوط از گَرگَر نباشیم.

انتهای پیام/