کریدور شمال به جنوب سرعت گرفت/شکست طلسم ریلی با مصوبه دولت
به گزارش همای سعادت،در صورت بهرهبرداری از این پروژه،از پلدختر به عنوان جنوبیترین نقطه استان تا بروجرد به سمت استان مرکزی و تهران و الیگودرز و همچنین اصفهان و شرق کشور از راهآهن استفاده میکنند.پروژه راهآهن خرمآباد- دورود ـ اندیمشک با گذشت بیش از یک دهه از شروع کلنگزنی هنوز به بهرهبرداری نرسیده است.سال۹۰ کلنگ احداث آن به عنوان یکی از پروژههای مهم عمرانی لرستان به زمین زده شد و سال۹۳ عملیات اجرایی آغاز شد.هرچند این پروژه قرار بود طبق برنامهریزیهای صورتگرفته تا شهریور۹۸ به بهرهبرداری برسد اما به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد و حالا در جریان سفر هیات دولت سیزدهم به لرستان و قرارگرفتن پروژه راهآهن در فهرست مصوبات سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت تا ظرف سه سال و در دولت سیزدهم به مرحله افتتاح برسد.
پیشرفت ۴۵ درصدی راه آهن دورود-خرم آباد
فرهاد زیویار استاندار لرستان،شنبه بیستم آبان ماه در جریان بازدید از پروژه راهآهن لرستان،اظهار داشت:خیلی از افراد برای به نتیجه رسیدن این پروژه زحمت کشیدند و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی کار کمی نیست و باید قدردان زحمات تمامی دست اندرکاران از جمله مدیران قبل باشیم.
وی با بیان این که سه سال این مجموعه ارزشمند به دلایل مختلف متوقف شده بود و با توجه به اینکه یکی از نیازهای استان و کشور محسوب میشد در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت که خوشبختانه موانع آن با حضور کارشناسان ذیربط مرتفع و در سال ۱۴۰۱ قرارداد جدید ابلاغ و در شهریور ماه ۱۴۰۲ کارگاههای ۱۷گانه این ابر پروژه آغاز به کار کردند.
اشتغال زایی ۶۰۰ نفری در راه آهن لرستان
استاندار لرستان با بیان اینکه نظیر راهآهن لرستان در کشور کم است و چنانچه مورد حمایت اعتباری دولت قرار بگیرد یکی از شریانهای حیاتی ریلی کشور به سرانجام خواهد رسید، یان کرد:هماکنون ۶۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان صورت وضعیت برای این پروژه ارائه شده درصد کمی از آن را دولت تامین کرده است.
زیویار با بیان اینکه در پروژه ساخت راهآهن یکی از کارهای طاقت فرسا، تونل شکافیست که امید میرود این سختیها با پیگیری و ممارست قرارگاه خاتم الانبیا به نتیجه نشسته و انتظار مردم لرستان محقق شود،تصریح کرد:ماهانه ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای روشن نگه داشتن کارگاههای این پروژه نیاز است.
پروژه راهآهن لرستان جزو چهار ابر پروژه های راهبردی کشور
وی با بیان این مطلب که عملیات اجرایی این پروژه در ۱۷ کارگاه آغاز شده و با هر انفجار در مسیر سه متر تونل شکافی انجام میشود،خاطرنشان کرد:پروژه راهآهن لرستان جزو چهار ابر پروژه کشور قرار دارد که به صورت جداگانه اعتبار برای آنها در نظر گرفته شده و نحوه قرار گرفتن این اعتبارات نیازمند پیگیری مسئولین استان، وزارت راه و شهرسازی و مسئولین قرارگاه خاتم الانبیائ است تاهرچه سریعتر به پیشرفت ۶۰ درصدی برسد.
استاندار با بیان اینکه چنانچه این پروژه به پیشرفت ۶۰ درصدی برسد، بسیاری از مشکلات آن برطرف میشود و دولت روی پروژههای بالای ۶۰ درصد دغدغه زیادی دارد و باید تلاش شود هرچه سریعتر به این پیشرفت مد نظر برسیم تا این پروژه مورد توجه مضاعف دولت مردان قرار بگیرد.
۳۰ درصد مسیر راهآهن لرستان از تونلها تشکیل شده است
زیویار با بیان اینکه راهآهن لرستان یکی از سختترین و صعب العبورترین پروژههای ریلی کشور محسوب میشود که ۳۰ درصد مسیر را تونلها تشکیل میدهد،بیان کرد: این در حالیست که سایر پروژههای ریلی کشور قابل قیاس با این پروژه نیستند چرا که قسمت زمانبر این پروژه حفاری تونلهای آن است.
وی گفت:امیدواریم دولت سیزدهم حمایت مالی لازم را از پروژه داشته باشد تا روند انجام پروژه با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.
استاندار لرستان در خصوص وضعیت پروژه و معارضین آن گفت:عدد اعتبار معارضین قابل قیاس با کل طرح نیست و با توجه به اینکه ۵۴ درصد پروژه معارض دارد اما با مذاکراتی که در حال انجام هستیم بنا داریم حق کسانی که در حاشیه مسیر قرار دارند رعایت شود و اعتباری که برای آن متحمل شده سنگین نیست و در مذاکراتی که با شرکت ساخت خواهیم داشت این موضوع در دستور کار قرار میگیرد.
زیویار در بحث تهاتر گفت:در بحث تهاتر و اعتبارات یک مراوداتی بین قرارگاه خاتمالانبیا و دولت وجود دارد و بالاخره املاکی در قالب مولدسازی از سوی دولت در اختیار قرارگاه قرار میگیرد تا از آنها استفاده کنند.
اهتمام دولت سیزدهم بر اجرای پروژه های ریلی
محمدرضا هادوی،مدیر امور راهسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص)،روز شنبه در بازدید از پروژه راهآهن خرم آباد – دورود اظهار داشت:توجه به خطوط اصلی ریلی یکی از موضوعات مورد اهتمام دولت سیزدهم است که موانع انجام پروژه راهآهن لرستان با همت دولتمردان و مسئولین استانی برطرف و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۷ کارگاه این پروژه فعال است،افزود:همکاری و تعامل دستگاه ها در این پروژه ضروری است و تکمیل آن مهم تلقی می شود،چرا که در این کارگاه کارهای سختی انجام شده است،همچنین تجهیز کارگاه و برطرف کردن موانع حقوقی آن، آغاز به کار یک پروژه مهم محسوب میشود.
هادوی با بیان اینکه طولانی بودن تونلها از موانع مهم و اقدامات بسیار سخت است،عنوان کرد: ۱۷ تونل به طول ۳۳ کیلومتر در این پروژه وجود دارد که کار را بسیار دشوار کرده است و بخش گلوگاه کار،در دستور اول قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه اصحاب رسانه آمادگی لازم را برای افتتاح برخی تونل های مسیر در سال آینده داشته باشند،گفت:افتتاح هر تونل یک جشن محسوب می شود چراکه این پروژه بخشی از کریدور بینالمللی است و یک پروژه فراملی محسوب میشود.
مدیر امور راهسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص)،اضافه کرد:طول پروژه ۱۱۴ کیلومتر با ظرفیت سالانه ۹.۷ میلیون نفر و ظرفیت باری ۶.۴ تن در سال اول خواهد بود که پیش بینی می شود در سال بیستم به ۹.۳ تن برسد.
پروژه دارای طویلترین تونل خاورمیانه است
وی افزود:این پروژه هفت ایستگاه دارد و دارای طویل ترین تونل خاورمیانه به طول چهار هزار و ۵۵۸ متر میباشد که تاکنون هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است.
مدیر امور راهسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) ضافه کرد:این پروژه حداقل با فعالیت ۱۶ کارگاه در حال انجام است و یکی ابر پروژهای کشور محسوب میشود چرا که سهم ترانزیت کالا در آن افزایش خواهد داشت.
هادوی بیان کرد:این پروژه یکی از کارهای سخت قرارگاه است که ازویژگی های مهم آن طولانی بودن تونلهاست به طوری که ۳۳ کیلومتر تونل در این مسیر ۱۱۴ کیلومتری طراحی شده و تونلها گلوگاه پروژه محسوب میشوند که در آن مسئله آب کنترل شده و روش حفاری بسیار حائز اهمیت است.
اسماعیل چراغی مدیر برنامهریزی پروژه راهآهن دورود – خرمآباد نیز در جریان این بازدید،اظهار داشت:قرارداد این پروژه در سال ۱۳۹۲ منعقد شده و تا سال ۱۳۹۷،پیشرفت ۳۹ درصدی داشت.
وی با بیان اینکه این پروژه در سال ۱۳۹۷ به دلیل مشکلات متعددی از جمله مشکلات اعتباری و قراردادی، متوقف شد،عنوان کرد: در آذرماه سال ۱۴۰۰ با سفر رئیسجمهور به استان لرستان استارت مجدد این پروژه زده شد و با همت مدیران استانی و مجموعه قرارگاه خاتم،موانع و مشکلات قراردادی پروژه رفع شد و از شهریورماه سال ۱۴۰۱،بهصورت جدی پروژه دوباره آغاز شد.
مدیر برنامهریزی پروژه راهآهن دورود – خرمآباد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از تاریخی که پروژه مجدد آغاز شده، میزان پیشرفت فیزیکی پروژه از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد رسیده است،تصریح کرد:باتوجهبه واریانت هایی که به پروژه اضافه شده،احتمال دارد این عدد،چند درصدی بالا و پایین شود،اما در حال حاضر پیشرفت پروژه باتوجهبه حجم قراردادها، ۴۵ درصد است.
چراغی با تأکید بر اینکه از تاریخی که رئیسجمهور به لرستان سفر کرد بنا بر این بود که طبق برنامه زمانبندی ۴۰ ماهه،تا تیرماه ۱۴۰۴ پروژه به بهرهبرداری برسد که این امر نیازمند برنامهریزیهای منظم و همکاری سایر ذینفعان پروژه از جمله کارفرمای پروژه است،گفت:با برنامهریزیهای صورتگرفته،در این مسیر قرار داریم.
نیاز ۱۰ هزارمیلیاردی پروژه به اعتبار
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اعتبار اولیه این پروژه ۴۶۹ میلیارد تومان بوده که بر اساس برآوردهای صورتگرفته کار باقیمانده در این پروژه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز دارد،عنوان کرد:طول مسیر پروژه ۱۱۴ کیلومتر است.
مدیر برنامهریزی پروژه راهآهن دورود – خرمآباد، ادامه داد:این پروژه بخشی از طرح راهآهن دورود – خرمآباد – پلدختر – اندیمشک است،در این پروژه قرار است ۱۱۴ کیلومتر راهآهن احداث شود،این پروژه هفت ایستگاه دارد.
چراغی تصریح کرد:ابنیه پروژه ۲۰ دستگاه پل خاص به طول ۳.۵ کیلومتر، ۲۵۰ دستگاه آبرو، ۱۳ رشته تونل اصلی به طول ۱۸ کیلومتر،چهار رشته تونل اضطراری به طول ۱۵ کیلومتر است، در مجموع این پروژه ۳۳ کیلومتر تونل دارد.
گفتنی است،عملیات اجرایی راه آهن خرم آباد – دورود با قرارداد اولیه چهار هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال به طول ۱۲۱ کیلومتر سال ۹۲ آغاز شد و با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۴۰ درصد طی سال های گذشته متوقف ماند،این طرح که جزو مصوبات سفر رییس جمهور به لرستان می باشد بیش از ۲۰ پل بزرگ و ۳۳ هزار و ۴۷ متر تونل دارد و اعتبار مورد نیاز برای اتمام آن ۳۶ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰