۱۱سال خانه به دوشی مرکز آموزش عالی دلفان

مرکز آموزش عالی دلفان پس از ۱۱سال فعالیت،در یک مکان استیجاری است و امکانات رفاهی و خدماتی مناسبی ندارد که دانشجویان و اساتید آن خواستار رفع این مشکلات هستند.

به گزارش همای سعادت آنلاین،مراکز آموزش عالی از عوامل مهم توسعه همه جانبه در یک جامعه محسوب می شوند و بدون شک راه اندازی این مراکز از طریق تربیت نیروهای متعهد و متخصص، موجب اعتلای سطح فرهنگ، آموزش و پژوهش در مناطق محروم می شود.یازدهم دی ماه سال ۹۰ پس از سال ها چشم انتظاری مردم، با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، تاسیس مرکز آموزش عالی دلفان به همراه سه شهرستان دیگر لرستان، مصوب شد و فعالیت این مرکز با پذیرش ۶۰ دانشجو در ۲ رشته کشاورزی (گرایش علوم دام ) و حسابداری ، نورامید را در دل مردم به ویژه جوانان جویای علم روشن کرد.اما امید شهروندان از اینکه چراغ دانشگاه ملی با راه اندازی این مرکز در دلفان روشن می شود سرابی بیش نبود چراکه با گذشت ۱۱سال از آغاز فعالیت این مرکز، همچنان در مکانی استیجاری است، دانشجویان آن امکانات رفاهی مناسب ندارند و تعداد رشته های تحصیلی آن از سه مورد فراتر نرفته است.مرکز آموزش عالی دلفان به صورت تک جنسیتی (ویژه پسران) هم اکنون در سه رشته روانشناسی، مدیریت دولتی و حسابداری در مقطع کارشناسی با ۲۷۰ دانشجو فعالیت دارد.

یکی از دانشجویان مرکز آموزش عالی دلفان گفت: بسیاری از مراکز آموزش عالی که در شهرها تاسیس شده با همت مسوولان، مردم و خیران هم اکنون به دانشگاهی بزرگ تبدیل شده اند اما متاسفانه پس از گذشت چندین سال فعالیت، مرکز دلفان رشدی نداشته است.

وی افزود: پس از صدور مجوز این مراکز بایستی به فکر ایجاد فضای آموزشی و امکانات رفاهی برای دانشجویان باشند اما در حالیکه بیشتر دانشجویان مرکز دلفان از دیگر شهرها هستند شایسته نیست با مشکلات تحصیلی و رفاهی مواجه باشند.

یکی دیگر از دانشجویان می گوید: مهمترین مشکلات مرکز آموزش عالی دلفان، فقدان خوابگاه استاندارد، نبود سالن مطالعه و کتابخانه مجهز و سلف سرویس می باشد که موجب بروز مشکلات بسیار برای دانشجویان شده است، همچنین به علت نداشتن سلف سرویس، غذا از رستوران تهیه می شود که فاصله زیاد آن با خوابگاه موجب سرد و بی کیفیت شدن غذا می شود.

یکی از مدرسان دانشگاه نیز گفت: شهرستان دلفان با همه قابلیت های خود در حوزه نیروی انسانی از نبود دانشگاه دولتی در رنج است از طرفی اقماری بودن این مرکز موجب شده که در حاشیه قرار بگیرد و با مشکلات عدیده ای مواجه باشد که عبور از این موانع، نیازمند توجه ویژه مسوولان ذیربط است.

علی رضاییان اضافه کرد: اقماری بودن مراکز آموزش عالی در بسیاری از شهرستان ها از جمله دلفان، موجب شده است مدیران آن در تصمیم گیری ها برای رفع مشکلات، نیازمند تایید مقامات مافوق استانی و کشوری باشند که این امر عامل ریسک در تصمیم گیری شده و اقدام در عمل را کاهش داده است.

به هرحال با توجه به موقعیت ارتباطی ممتاز دلفان، همجواری آن با کرمانشاه و همدان و استقبال خوب داوطلبان کنکور سراسری از اکثر نقاط کشور، می طلبد این مرکز مورد توجه ویژه قرار گیرد چراکه این شهرستان ظرفیت بالای علمی در زمینه دانش آموختگان دانشگاهی دارد به طوریکه در هر ترم تحصیلی ۳۰ نفر از دانش آموختگان دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد در امر تدریس، با مرکز آموزش عالی دلفان همکاری دارند و این موضوع بیانگر ظرفیت مرکز آموزش عالی شهرستان، برای افزایش رشته های دانشگاهی است.

مرکز آموزش عالی دلفان، استیجاری و فاقد استانداردهای لازم

امام جمعه دلفان گفت: مرکز آموزش عالی این شهرستان، همچنان به صورت اقماری و استیجاری است و زیرساخت های آموزشی و استانداردهای لازم را ندارد.

حجت الاسلام محمد یوسف خانی با بیان اینکه در گذشته نسبت به حق مردم دلفان در زمینه آموزش عالی ظلم شده است افزود: با گذشت ۱۱سال از فعالیت مرکز آموزش عالی این شهرستان، هنوز مشکل ساختمان آموزشی آن حل نشده است و بصورت اقماری اداره می شود.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت های دانشگاهی، ساخت ساختمان آموزشی و خوابگاه، افزایش تعداد رشته ها و ارتقای مرکز به مجتمع آموزش عالی یکی از خواسته های عمومی و مطالبه جوانان این شهرستان است.

پرداخت ماهانه ۵۰ میلیون تومان اجاره/ زمین ساخت دانشگاه پس گرفته شد

رییس مرکز آموزش عالی دلفان نیز گفت:مجوز این مرکز و برخی از شهرستان‌های همجوار هم‌زمان صادر شده است که آنها با همکاری مسوولان آموزش و پرورش و مراکز فنی و حرفه ای با مشکلات کمتری مواجه هستند اما مرکز دلفان با مشکلات فراوانی مواجه شده که در راس آن، مشکل فضای آموزشی و نبود خوابگاه است.

سلمان زارعی افزود: دیگر مراکز اقماری دانشگاه های لرستان از امکانات سایر واحدهای دانشگاهی آزاد و پیام نور یا آموزش و پرورش استفاده می کنند، ولی در دلفان ساختمان های اداری، آموزشی و خوابگاهی به صورت استیجاری و مرکز ناچار است هزینه های سنگینی را ماهانه برای اجاره پرداخت نماید به طوریکه ماهانه ۵۰ میلیون تومان بابت اجاره آموزشی و خوابگاهی پرداخت می کند.

وی یادآور شد: در زمان تاسیس مرکز آموزش عالی دلفان مقرر شد فرماندار وقت، نسبت به تامین فضای آموزشی، خوابگاهی و کمک گرفتن از امکانات آموزش و پرورش اقدامات لازم را به عمل آورد اما وعده های مسوولان جهت توسعه مرکز آموزش عالی، فراموش شد.

وی خاطرنشان کرد: سال های گذشته نیز یک قطعه زمین در ورودی شهر نورآباد توسط اداره کل راه و شهرسازی برای این مرکز پیش بینی شد اما بعد از ۲سال به سبب عدم ساخت، زمین مذکور پس گرفته شده است.

زارعی تاکید کرد: ساخت فضای آموزشی، اداری و خوابگاهی این مرکز به بن بست رسیده است و برای حل مشکل نیازمند همکاری مسوولان هستیم که چنانچه یک قطعه زمین اختصاص یابد می توان برای تامین اعتبار ساخت آن اقدام نمود.

رییس مرکز آموزش عالی دلفان خواستار همکاری آموزش و پرورش با این مرکز شد و گفت: آموزش و پرورش شهرستان مکان های مناسبی دارد که می تواند نیاز آموزشی و خوابگاهی دانشجویان این مرکز را بر طرف کند و انتظار می رود در این زمینه تنها مرکز آموزش دولتی شهرستان را یاری کنند.

به هرحال با توجه به موقعیت ارتباطی ممتاز دلفان، همجواری آن با کرمانشاه و همدان و استقبال خوب داوطلبان کنکور سراسری از اکثر نقاط کشور، می طلبد این مرکز مورد توجه ویژه قرار گیرد چراکه این شهرستان ظرفیت بالای علمی در زمینه دانش آموختگان دانشگاهی دارد به طوریکه در هر ترم تحصیلی ۳۰ نفر از دانش آموختگان دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد در امر تدریس، با مرکز آموزش عالی دلفان همکاری دارند و این موضوع بیانگر ظرفیت مرکز آموزش عالی شهرستان، برای افزایش رشته های دانشگاهی است.

علی معظمی گودرزی

انتهای پیام/