۳ دستور تاریخی شهید رئیسی در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان گفت:شهید جمهور سه دستور تاریخی در مسیر ثبت جهانی قلعه تاریخی" فلک‌الافلاک" خرم‌آباد به یادگار گذاشت.

به گزارش همای سعادت، عطا حسن‌پور امروز ۹ خرداد ماه با بیان اینکه شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی اتفاق‌های بزرگی در عرصه میراث فرهنگی لرستان رقم زد، اظهار داشت: آیت‌الله شهید رئیسی در اولین سفر خود به لرستان، اولین رئیس جمهوری بود که به قلعه فلک‌الافلاک آمد و دستور ویژه برای ساماندهی و آزادسازی قلعه (تملک اراضی عرصه قلعه) را صادر کرد. دومین دستور رئیس جمهور پس از بازدید، درباره ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک بود.

وی بیان کرد: هنگامی که رئیس جمهور وارد قلعه شد از اینکه این اثر با شکوه تاکنون ثبت تاریخی نشده است، انتقاد کرد.

حسن پور گفت:در سفر اول رئیس جمهور به استان ۱۰۶ میلیارد تومان برای تملک اراضی عرصه قلعه فلک‌الافلاک اعتبار مصوب شد که تاکنون ۹۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است و تمام مغازه‌های باقی‌مانده از جمله بزرگترین مغازه به مساحت ۲۰۰ مترمربع که متعلق به حاج سلوک بود، تملک و تخریب شد.

وی با بیان اینکه با تملک مغازه‌های اطراف قلعه فلک‌الافلاک، چهره جدیدی به ضلع شمالی قلعه داده شد و مجموعه‌های خریده‌شده به جایگاه ولایت اضافه شدند، بیان کرد: پس از صحبت رئیس جمهور مبنی بر اینکه چرا تاکنون قلعه فلک‌الافلاک ثبت جهانی نشده است، از سوی وزیر میراث فرهنگی به من دستور داده شد که به‌عنوان کارشناس برای ثبت جهانی قلعه دست به کار شوم. پرونده ثبت جهانی در مدت شش ماه آماده و ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ به یونسکو ارسال شد.

مدیر کل میراث فرهنگی لرستان اظهار کرد: کمتر از دو تا سه ماه دیگر، ارزیابان یونسکو برای بررسی و ارزیابی قلعه فلک‌الافلاک به خرم‌آباد خواهند آمد تا مسیر ثبت جهانی طی شود.

وی ادامه داد: بهمن ماه ۱۴۰۲ نیز رئیس جمهور شهید در جلسه‌ای بیان کرد که دو محوطه آشوراده در استان گلستان و قلعه فلک‌الافلاک در لرستان چنانچه تاکنون ساماندهی نشده‌اند باید ساماندهی آنها انجام شود. پیرو دستوررئیس جمهور شهید، سردار باقری، فرمانده سپاه لرستان برای جابه‌جایی پادگان اعلام کرد که کار در حال انجام است. تامین اعتبار و تخصیص برای تکمیل پادگان سپاه دستور سوم رئیس جمهور شهید بود.

حسن پور افزود: این سه دستور تاریخی رئیس جمهور در حوزه میراث فرهنگی ماندگار شدند.

انتهای پیام/