مدیرکل منابع طبیعی لرستان:

فرهنگ سازی مهم ترین عامل کاهش حریق در منابع طبیعی است

مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت:همکاری مردم و فرهنگ سازی مهم ترین عامل در پیشگیری و کاهش حریق در اراضی ملی است.

به گزارش همای سعادت،حسین میرزایی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با تشکل های مردم نهاد منابع طبیعی و زیست محیطی در راستای پیشگیری و اطفای حریق اظهار داشت:مهم ترین چالش های منابع طبیعی نشات گرفته از عامل انسانی و طبیعی است.

وی افزود:عامل انسانی شامل طرح های عمومی و عمرانی بدون ضابطه، حریق، کشت زیراشکوب درختان جنگلی و تخریب مراتع به عنوان اراضی دیم کشاورزی، قطع درختان جنگلی و عامل طبیعی شامل آفات و بیماری های جنگلی می باشد.

میرزایی با اشاره به وسعت جنگل ها و مراتع استان تصریح کرد: استاندارد جهانی حفاظت از جنگل ها و مراتع به ازای هر هزار هکتار ، یک نفر در حالیکه این رقم در ایران به ازای هر ۱۳ هزار هکتار یک نفر است.

وی ادامه داد:تاکنون ۱۷ پاسگاه حفاظتی در لرستان بهره برداری شده، ۶ پاسگاه در حال ساخت، ۲ پاسگاه در حال اخذ مجوز است اما مساله اصلی برای حفظ اراضی ملی، همکاری مردم و فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از حریق می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به جذب ۲۰ هزار همیار طبیعت افزود: ۹۹درصد عامل ایجاد حریق در جنگل و مرتع درصد انسانی و به دلایلی مانند تضاد منافع مردم با دولت، تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین های زراعی، اختلافات قومی و قبیله ای، آتش زدن پس چر مزارع و سرایت به اراضی ملی، بی احتیاطی بهره برداران، گردشگران و رانندگان در جاده های جنگلی و جرقه لوکوموتیوهای قدیمی است.

میرزایی گفت:برای پیشگیری از حریق، اقداماتی چون تهیه و تدوین طرح پیشگیری از حریق، برگزاری جلسات مدیریت و پیشگیری، شناسایی و تهیه نقشه های مناطق بحرانی، بکارگیری دیده بان در نقاط بحرانی و حساس، تیغ زنی حاشیه جاده ها، تشکیل تیم های واکنش سریع، آموزش عشایر و روستاییان جنگل نشین، استفاده از توان بسیج سازندگی،جوامع محلی، سازمان های مردم نهاد، دهیاران و شوراهای اسلامی، فرهنگ سازی جهت پیشگیری از حریق با پخش تیزرهای تلویزیونی و …در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: شرافت و کرامت انسانی تشکل ها، انجمن ها و همه دوستداران طبیعت ستودنی است چراکه بدون دریافت پاداش یا حقوق، فارغ از هر وظیفه اداری، یار و یاور منابع طبیعی بوده و در حریق های اخیر، دوشادوش منابع طبیعی زحمات زیادی را متحمل شدند.

انتهای پیام/