چرا شوراهای شهر کارایی لازم را ندارند؟

آیا با وجود نارضایتی شدید مردم از عملکرد شوراها و مدیران قبلی بازهم باید به این دور باطل ادامه دهیم؟

با نگاهی به انتخابات ادوار گذشته و عملکرد شوراها بخوبی درمییابیم بدلیل ساختار و بافت اجتماعی و مکانیزم سیاسی نحوه ورود به شورا ، روند و نوع گزینش در انتخاب اعضای شورا ، این مجمع شاهد ورود سلیقه های سیاسی ، طایفه ای، محلی مختلف شده که این موارد بر خلاف مصالح و حقوق عمومی شهروندان و از مهمترین چالشها و موانع پیش روی شوراهاست که موجب دور شدن شوراها از انجام وظیفه و رسالت ذاتی و قانونی خود شده ولذا لزوم نگاه و رویکردی نو ” به مسئله شوراها ی شهر و انتخابات آن ، ضرورتی اجتناب ناپذیر مینماید.

اغلب شهرهای کشور از جمله خرم آباد با مشکلات عدیده ای از جمله ؛ توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات شهری ، بحران حاشیه نشینی، عدم تو سعه متوازن شهری ، ناهمگونی کالبدهای فضاهای شهر با نیازهای واقعی مردم که اشکالات آن در ارائه خدمات زیر ساختی و عمرانی بروز پیدا میکند ، مواجه بوده که عدم نظارت صحیح و مدبرانه و بدور از جانبداری سیاسی و طایفه ایی و منفعت طلبی های مرسوم و فسادآور ، از جمله زمینه ها و دلائل بوجود آمدن آنها هستند.
🟢🔴 هممانگونه که میدانیم ازجمله وظایف و اختیارات قانونی شورا‌ها نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها است تا مجموعه شهرداری به خواسته‌های ساکنان شهر و مصلحت جمعی شهروندان پاسخگو شده و برای پیشبرد سریع برنامه های کلان اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، رفاهی و . . . توجه کافی داشته و در این راستا تلاش کنند ، اما با توجه به شکل گیری شوراهایی که از دل انتخابات طایفه ایی و جناح محور بیرون می آیند و موضع گیریهای غیر مرتبط با رسالت اصلی شوراها بین اعضاء ، شوربختانه شاهد تنزل جایگاه شورا و بعضآ ناکارآمدی ان هستیم . زیرا چنین شورایی که با مدیریت غیر اصولی و اراده گرایانه که خود را متعهد به منافع گروهی ، طایفه ایی و یا جناح‌های سیاسی می داند ، نمیتواند در راستای منافع و حقوق عمومی و مصالح شهروندان گام بردارند.

لذا حق مردم و حقو ق عمومی ایجاب میکند که شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی مرتبط با بدنه مردمی کشور، نیرو و قدرت مستقل از جامعه و متکی به ساختار قدرت اقتدار گرا نبوده و باید خود را تابع اراده و خواست مردم بدانند بنابراین خواست و مطالبه عمومی آن است که نقش شوراهای شهر در این پروسه ، اهتمام در راستای احقاق حقوق شهروندان و اصل یکصدم قانون اساسی که بر محور مشارکت- مردم و” نظارت مردم ” شکل گرفته ، باشد .با نگاهی بر عملکرد ادوار گذشته شورا‌ها در شهر‌های کوچک و بزرگ درمییابیم که متاسفانه شوراها بدلایل پیش گفته در زمینه نظارت” مردمی” بر عملکرد شهرداری‌ها، نه تنها توفیق قابل اعتتایی بدست نیاورده اند ، بلکه شهرداری‌ها کماکان بر مدار الگو‌های سابق چرخیده و حیاط خلوت و پشتوانه قدرت برخی اصحاب قدرت و ثروت شده و از این رهگذر برخی رانتها و فسادهای بزرگ بوجود آمده که این پدیده شوم و نامبارک محتاج یک رویکرو- جدید” در سازوکار انتخاب و نحوه تعامل و روابط بین شورای شهر با شهرداری و دیگر سازمانهاست .

فرزاد(فرهاد) نادری چگنی ‌کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر خرم آباد

انتهای پیام/