اعضای شورای شهر خرم آباد با نصب تندیس «شیر زاده زاگرس » موافقت کردند

در ۲۹ فروردین ماه سال۱۳۹۹ مصادف با گرامیداشت سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، ویدئوی در شبکه های اجتماعی توسط اینجانب ، مبنی بر ارائه ایده ای نو با عنوان نصب تندیس امیر سرتیپ اسکندر بیرانوند «تجلی تجلیل از مولدین امنیت ملی» منتشر شد و اجرای این طرح را منوط به مساعدت مسئولین استانی دانسته و با پیگیریهای مکرر بنده ( بر اساس یک رسالت رسانه ای و نیز یک وظیفه به عنوان همکار ایشان و سربازی کوچک در بدنه ارتش جمهوری اسلامی ایران) با همراهی هیئت تحریریه نشریه همای سعادت ، تبدیل به یک مطالبه رسانه ای شد.

به گزارش همای سعادت،نهایتا پس از انجام مکاتبات اولیه ، این مطالبه به بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس ارجاع داده شد تا از آن طریق استاندار محترم لرستان جناب دکتر خادمی را در جریان امر قرار داده و در نتیجه ایشان نیز در قالب نامه ای به معاونت امنیتی ،سیاسی و اجتماعی استانداری، ضمن تاکید بر نقش آفرینی امیر سرتیپ اسکندر بیرانوند،دستور رسیدگی و بررسی را صادر نمودند و این معاونت نیز برابر ضوابط حاکم بر امور اداری، پیام استاندار را به فرمانداری و از فرمانداری به شهردار ابلاغ گردید. و پس از آن شهرداری نیز برابر مقررات ، اجرای این طرح را منوط به موافقت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر دانسته و در نتیجه شورای محترم شهر نیز با توجه به شناخت لازم از شخصیت و عملکرد ارزنده این قهرمان شاخص لرستانی ، پس از برگزاری چندین جلسه، به صورت متفق القول با نصب تندیس ایشان در شهر خرم آباد موافقت لازم را بعمل آورده و گزارش نهایی جهت انجام طرح به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال گردید.

حال آنکه از یک طرف مایه خرسندی مجموعه همای سعادت است که توانسته نقش فرهنگی و رسانه ای خود را به نحو احسن به انجام برساند و از سویی دیگر بر خود می بالد که به نمایندگی از افکار عمومی نسبت به تکریم و تجلیل از این امیر سرافراز ارتش اسلام ، در این خصوص پیش قدم بوده است.

در نهایت به منظور قدردانی از مسئولین امر،تصمیم بر آن شد تا با تهیه گزارش ذیل از رئیس محترم کمیسون فرهنگی شورای شهر خرم آباد، جناب مهندس ماکنعلی به نمایندگی از سایر اعضای شورای محترم شهر، مخاطبین وافکار عمومی را در جریان این مهم قرار دهیم.

*جناب آقای ماکنعلی به عنوان اولین سوال بفرمایید: با توجه به اینکه پیشنهاد نصب این تندیس به عنوان یک ایده نو از سوی بنده مطرح شده و همچنین هیأت تحریریه نشریه همای سعادت به اتفاق جمعی از همکاران رسانه ای خود به عنوان مطالبه گران نصب تندیس یا مجسمه امیرسرتیپ اسکندر بیرانوند بوده اند، مایلم تا بررسی های بعمل آمده در شورای اسلامی شهر و همچنین نتایج آخرین نشستها درخصوص مصوبات این طرح را تشریح بفرمایید؟
قطعا مطبوعات و نهادهای رسانه ای ، همواره نقش محوری و بسیار مهمی در توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی جامعه را بر عهده دارند،به گونه ای که امروزه اعمال و رفتار انسان را هم تحت سیطره خود قرار داده اند. طرح نقایص و کاستی‌های موجود در شهرها و استانها و همچنین شکل دادن به عقاید و باورها از کارکردهای ویژه مطبوعات و رسانه هاست و در واقع رسانه آیینه تمام نمای افکار عمومی جامعه هستند.
اما قبل از ورود به بحث لازم است اشاره کنم به این مسئله که در خصوص هرگونه نامگذاری میادین و معابر شهری و مسائلی از این دست، عرف و قانون بر این اصل استوار است که با پیشنهاد و نامه ای مکتوب به شهردار وکمیسون فرهنگی و زیست شهری که در سال چهارم، مسئولیتش به عهده اینجانب می باشد ، قابل طرح و رسیدگی است.اما در خصوص نصب تندیس امیر سرتیپ اسکندر بیرانوند ، شهرداری در اواسط آبان ماه امسال، درخواست مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان را مبنی بر این موضوع به پیوست گزارشی که حاوی مطالبه رسانه ای محور بود ، به شورا ارسال شده بود، اخذ شد و موضوع در جلسه مورخه ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ کمیسیون فرهنگی مطرح گردید و مورد موافقت همه اعضا قرار گرفت و مجددا با طرح این موضوع در جلسه رسمی شماره ۱۳۱ در مورخه ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ، اعضا شورا با اتفاق آراء ، این تصمیم کمیسیون را مصوب کردند و مصوبه شورا نیز برابر با قانون ، با توجه به اینکه تمام مصوبات باید جهت تعیین و‌تکلیف به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال شود، این مصوبه هم به آن مرجع ارسال شد و به امید خدا بعد از اینکه در آنجا تایید شود ، جهت اجرا به شهرداری ابلاغ خواهد شد.

*سوال دوم : برای تصویب و اجرای چنین طرح مهمی قطعا باید شناخت کاملی از مخاطب مدنظر وجود داشته باشد.نظرتان را در خصوص فعالیتها و شخصیت امیر سرتیپ اسکندر بیرانوند اعمال بفرمایید؟
کاملا درست است و نه تنها اعضای شورا شناخت کاملی از شخصیت ایشان دارند، بلکه جامعه لرستان و مجموعه ارتش و سایر نیروهای مسلح نیز از شخصیت برجسته و بارز این چهره شاخص و ملی مطلع هستند. بنده ایشان را قهرمانی بزرگ می دانم که نه تنها مورد تکریم و‌احترام لرستانیها و خرم آبادی هاست ، بلکه برای ملت ایران هم قابل احترام بوده و هست. ایشان از مفاخر تاریخ دفاع مقدس ما و از چهره های برجسته و ارشد نظامی هستند. و لرستان و خطه زاگرس به خود می بالد که چنین فرزند رشیدی را در دامان خود پرورانده است و امیر بیرانوند مصداق یک سرباز ولایتمدار برای امام و رهبری محسوب میشوند و یک انقلابی تمام عیار و وطن دوست است که از همرزمان شهیدان به نامی چون صیاد شیرازیها است و بی دلیل نیست که رزم این رزم آفرین لرستانی در صحنه های نبرد باعث شد تا لقب فاتح فتح المبین به وی داده شود. ایشان نقش بسیار ارزنده ای در آزادسازی خاک پاک وطن در هشت سال دفاع مقدس داشته ، به گونه ای که قسمت اعظمی از خاک وطن را در هشت سال دفاع مقدس از لوث و‌جود صدامیان متجاوز پاک کرده و به واسطه همین شجاعتها بوده که فرماندهان نیروهای مسلح از ایشان به عنوان « شیرِ زاده ی زاگرس » یاد می کنند. بنابراین اعضای کمیسیون فرهنگی با این شناخت جامع و کامل از شخصیت ایشان بوده که به منظور تجلیل از این قهرمان برجسته و به نام ملی، با مطالبه به حق رسانه ای مبنی بر نصب تندیس ایشان موافقت کردند.

*به عنوان سومین سوال بفرمایید: نصب این تندیس یا مجسمه با چه هدفی صورت خواهد گرفت و به نظر شما به چه میزان می تواند به عنوان یک نماد الگوساز، برای مردم این استان و‌ میهن به ویژه جوانان تلقی شود ؟
این یک حقیقت است که نسل جدید ما ممکن است ، مفاخر این استان را که در طول ۸ سال دفاع مقدس تلاشهای مثمرثمری را داشته اند، نشناسند. و این یک وظیفه است بر ما که از طرق مختلف به معرفی آنان اقدام کنیم و یکی از همین روشها نصب اینگونه تندیسهاست تا هم قدردانی از آنان صورت گرفته باشد و‌ هم شناخت جوانان را نسبت به آنان کامل کنیم. جوانان لرستانی باید بدانند که فرزندان این خطه چگونه قدرت پوشالی و افسانه شکست ناپذیری استکبارجهانی به ویژه آمریکای جنایتکار و حامیان منطقه ای ش را در هم کوبیدند.در این بین باید بدانند که سهم مردم دلاور و سلحشور استان لرستان و شهرستان خرم آباد در آن ایام سخت، بسیار پررنگ بوده و بر کسی پوشیده نیست.به گونه‌ای که مقام معظم رهبری در فرازی معروف می فرمایند «نبرد مردم لرستان را دیدم، قبل از آنکه شنیدنی باشد ، دیدنی است. » بنابراین ما به عنوان وارثان این مردان بزرگ در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، وظیفه سنگینی داریم. انسانهای بزرگ و نقش آفرینی چون امیر اسکندر بیرانوند را بایستی به نسلهای جدید و آیندگان معرفی کنیم تا جوانان این سرزمین بدانند که با الگوبرداری از این انسانهای گرانقدر و بزرگ برای همیشه اجازه دست درازی بیگانگان به مملکتشان داده نخواهد شد.

*به عنوان آخرین سوال بفرمایید: محل نصب تندیس یا مجسمه کجاست و چرا این محل در نظر گرفته شده است؟ و اینکه آیا در آینده نیز می توان شاهد تجلیل از قهرمانان و نخبگان مختلف این دیار بدین نحو باشیم؟
در مورد مکان نصب این تندیس ، محل ایجاد پروژه جدید پادگان ۰۷ در نظر گرفته شده، به این دلیل که در آینده ای نه چندان دور این محل به یک منظره زیبا و گردشگرپذیر تبدیل خواهد شد. در نتیجه اعضای شورا فعلا این نقطه را مناسب دانستند.حال آنکه ممکن است در ادامه راه ، جای مناسبتری پیدا شود که قابل تجدیدنظر هست و همچنین در شورای شهر ، اقدام لازم در خصوص موارد مشابه اینچنینی را هم در نظر خواهد داشت.

در پایان نیز پیگیریهای شما و‌ مجموعه همکارانتان در رسانه به خاطر طرح این سوالات پرمحتوا و ایده پردازیهای نو سپاسگزارم و‌امیدوارم به نمایندگی از همکارانم در شورای شهر، از این طریق پاسخگوی مطالبات مردم شریف شهرم بوده باشم. به رسم صیانت در امانت، نشریه همای سعادت از کلیه دست اندرکاران و حامیان این طرح و ایده نو ، اعم از جناب سرهنگ ناصرپور رئیس سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان ، استاندار محترم و معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری، فرماندار خرم‌آباد،سرهنگ پاسدار محسن رشیدی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان و‌مجموعه همکارانشان به ویژه جناب آقای مرادی ، شهردار و تک تک اعضای محترم شورای شهر، اصحاب رسانه، و برادر گرامی امیر بیرانوند جناب اقای مجید بیرانوند که همواره پیگیر موضوع بودند، تقدیر و‌تشکر را به عمل آورده، باشد که رهآورد آن ، عاملی برای تجلیل از سایر قهرمانان ملی این استان باشد.

گزارش : دکتر کیانوش معمر
انتهای پیام/