افزایش اعتماد به نفس با این تکنیک های طلایی

بدون شک تنها با افزایش اعتماد به نفس بالا می توانید زندگی شادی را تجربه کرده و به موفقیت های بسیاری دست پیدا کنید.

یادداشت-همای سعادت- شاید این کار چندان آسان نباشد استفاده از تکنیک های طلایی قطعا در این راه به شما کمک خواهد کرد. به طور کلی اگر شما در یک زمینه خاص تخصص و مهارت بالایی داشته باشید، اما اعتماد به نفس کافی در شما وجود نداشته باشد، بسیاری از فرصت های عالی را در زندگی از دست داده و در روند پیشرفت قرار نمی گیرید. از سوی دیگر نیز ممکن است بسیاری از افراد فرصت طلب از این ضعف شما سوء استفاده کرده و آسیب های جدی را در شرایط مختلف به شما وارد کنند.

می توان گفت که عدم اعتماد به نفس در افراد بنا به دلایل مختلفی است که می تواند ریشه در کودکی آن ها داشته باشد. اما در حال حاضر تمرینات و تکنیک هایی وجود دارد که با انجام مستمر آن ها می توانید به سطح بالایی از اعتماد به نفس دست پیدا کرده و بهتر از همیشه در شرایط مختلف کاری، تحصیلی و…. حاضر شوید. در ادامه موثرترین تکنیک ها را به شما خواهیم گفت.

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس نداریم؟
پی بردن به عدم اعتماد به نفس بسیار راحت بوده و هیچ پیچیدگی ندارد. اگر احساس می کنید که در هر کاری شکست می خورید و همیشه منتظر اتفاقات بد در شرایط مختلف زندگی هستید، این می تواند نشانه ای از پایین بودن اعتماد به نفس شما باشد. همچنین اگر برای انجام هر کاری خود را به اندازه کافی باور ندارید نیز می تواند نشانه های محکم از عدم اعتماد به نفس باشد. می توان گفت که اعتماد به نفس همانند سوخت وسیله ای است که شما برای رفتن در هر مسیری به آن نیاز داشته و بدون آن نمی توانید وارد این مسیر شوید. پیش از بررسی روش های افزایش اعتماد به نفس لازم است تا بدانید که چه کسانی اعتماد به نفس ندارند.

برای این موضوع بهتر است به موارد زیر توجه کنید:
به طور معمول افراد فاقد اعتماد به نفس به سختی در جمع های مختلف ظاهر شده و برقراری ارتباط برای آن ها بسیار دشوار است. از سوی دیگر این افراد هیچ کسی را برای همراهی در موقعیت های مختلف نداشته و مدام با انجام کارهای مختلف سعی دارند تا از جمع دوری کنند.

کسانی که اعتماد به نفس ندارند، خیلی سریع در بحث ها با فرد متقابل موافقت کرده و توانایی متقاعد کردن او را ندارند. حتی اگر حق با شخص متقابل نباشد.

این افراد در اغلب اوقات با شنیدن نقدی از دیگران عصبانی شده و خیلی سریع بهم می ریزند.

افرادی که اعتماد به نفس ندارند، روی نظرات و علایق خود پایبند نبوده و با توجه به حرف دیگران مدام در حال تغییر نظر خود هستند.

کسانی که فاقد اعتماد به نفس هستند، برای رویاهای و اهداف خود نجنگیده و در ابتدای راه تسلیم می شوند.

به طور معمول این افراد از تغییرات ترس زیادی دارند.

تکنیک طلایی برای افزایش اعتماد به نفس؛
به طور کلی نشانه های عدم اعتماد به نفس شامل موارد مختلفی می شود که ما در بخش قبل به چند مورد از آن ها اشاره کردیم. اگر شما نیز به دنبال راهی برای افزایش اعتماد به نفس هستید، بهتر است با ۵ تکنیک زیر آشنا شوید:

به هیج وجه خود را با دیگران مقایسه نکنید!

*اولین قدم برای افزایش اعتماد به نفس این است که خود را با دیگران مقایسه نکنید. هر چه که قدر که بیشتر خود را با سایر افراد مقایسه کنید، قطعا اعتماد به نفس شما بیشتر کاهش پیدا کرده و دچار آسیب های زیادی در زندگی خواهید شد. بهتر است تنها رقیب شما خودتان باشید و همیشه خود را با خود مقایسه کنید.

*برقراری ارتباط با افراد مثبت
چه بخواهید و چه نخواهید، نقش اطرافیان و ارتباطات شما در افزایش یا کاهش اعتماد به نفس بسیار مهم است. در صورت که شما با افراد مثبت اندیش ارتباط برقرار کنید، متوجه خواهید شد که تا چه حد اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که افراد منفی نگر نیز می توانند به صورت مستقیم در اعتماد به نفس شما تاثیر بگذارند.

*مراقبت جسمی بیشتر اعتماد به نفس بیشتر!
یکی دیگر از موارد مهم در افزایش اعتماد به نفس، داشتن جسم سالم است. بنابراین تا حد امکان به بدن خود اهمیت دهید، از رژیم غذایی سالم پیروی کرده و همیشه ورزش کنید. داشتن مدیتیشن، خواب کافی و استراحت منظم نیز در داشتن اعتماد به نفس بیشتر بسیار موثر است.

*روبرویی با ترس ها
در اکثر اوقات وجود ترس هایتان باعث شده تا رفته رفته دچار عدم اعتماد به نفس شده و خود را باور نداشته باشید. به همین خاطر نیز یکی از بهترین راه هایی که برای بالا بردن اعتماد به نفس وجود دارد، رویارویی با ترس هایتان است. بهتر است در ابتدا ترس های خود را شناخته و برای مواجه شدن با آن ها آماده شوید.

*با خود مهربان باشید!
اگر می خواهید به فردی با اعتماد به نفس بالا تبدیل شوید، لازم است تا با
خود مهربان باشید. به این صورت که در زمان انجام کاری اشتباه به خود سخت نگرفته و مدام خود را سرزنش نکنید. در واقع هرچه قدر که شما بیشتر به خود سخت گرفته و بابت شکست یا کارهای اشتباه خود را سرزنش کنید، اعتماد به نفس شما رفته رفته کاهش یافته و با چالش های زیادی در زندگی روبرو خواهید شد.

سخن پایانی
داشتن اعتماد به نفس کافی جزئی جدا نشدنی از زندگی هر انسان است. اگر فردی دچار عدم اعتماد به نفس باشد، نمی تواند در مسیر پیشرفت قرار گرفته و به اهداف و رویاهای خود برسد. می توان گفت که اولین لازمه ای که برای شروع هرکاری وجود دارد، افزایش اعتماد به نفس است. شاید این کار چندان راحت نباشد. اما می توان با توجه به یکسری نکات و انجام تمریناتی به صورت مداوم، میزان اعتماد به نفس را تا حد بسیار زیادی افزایش داد.

صابر زارعی کارشناس حوزه فن بیان و ارتباطات

انتهای پیام/