بازارپسندی محصولات دامی لرستان در کشورهای خارجی

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: این استان به واسطه داشتن زیرساختهای مناسب در پرورش انواع دام  وبه واسطه بازارپسندی خوب درکشورهای همسایه در سنوات اخیر ،سابقه صادرات به کشورهای چین،ویتنام،هنگ کنگ،سوریه ،افغانستان و عراق را داشته است.

به گزارش گزارش همای سعادت، در مراسمی با حضور مسئولین استانی و شهرستانی ،مراسم گرامیداشت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی بارعایت پروتکل های بهداشتی در محوطه اداره کل دامپزشکی استان برگزارشد.

دکتر زبردست مدیرکل دامپزشکی استان با گرامیداشت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی،به بیان عملکرد دامپزشکی در حوزه های دام،طیور وآبزیان پرداخت و تاثیر فعالیتهای دامپزشکی را از سه دیدگاه اقتصاد،تامین امنیت غذایی وتجارت بین الملل تشریح کرد.

وی افزود: لرستان به واسطه داشتن زیرساختهای مناسب در پرورش انواع دام  و به واسطه بازارپسندی خوب درکشورهای همسایه در سنوات اخیر ،سابقه صادرات به کشورهای چین،ویتنام،هنگ کنگ،سوریه ،افغانستان وعراق را داشته است.

مدیرکل دامپزشکی گفت: با توجه به اینکه صادرات یکی از شروط پایدار در کشور می باشد ،همکاران دامپزشکی بایستی نسبت به ارتقاء ضوابط بهداشتی مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی اقدام کنند.

ضرورت عبور از دامپروری سنتی به سمت دامپروری صنعتی و اقتصادی

رئیس جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به ضرورت عبور از دامپروری سنتی به سمت دامپروری صنعتی و اقتصادی، بر جلوگیری از پیرکشی دام سنگین در استان تاکید کرد.

اسفندیار حسنی مقدم با تبریک ۱۴ مهرماه روز ملی دامپزشکی و ۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر به روستاییان، عشایر، تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی گفت: بر اساس اسناد بالادستی دو وظیفه مهم امنیت و سلامت غذایی و حفاظت از منابع پایه و منابع انسانی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

کاهش ۴۰درصدی پیرکشی دام در استان

وی با اشاره به جلوگیری از پیر کشی دام سنگین در استان،افزود : سابق بر این، ۹۰ درصد کشتار دام سنگین در کشتارگاههای استان پیر بودند ولی با انجام کار فرهنگی و اطلاع رسانی مناسب، میزان کشتار دام های پیر در استان به ۴۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی گفت: دام پیر از نظر بهداشتی سالم است اما مواد پروتئینی دام پیر نسبت به دام جوان پایین تر است.

حسنی مقدم رتبه بندی کشتارگاههای طیور، نظارت شرعی بر کشتار دام و طیور و نظارت بر تولید و صدور مجوز داروهای دامی توسط دو کارخانه داروسازی دامی در استان را از دیگر اقدامات مهم اداره کل دامپزشکی استان لرستان برشمرد و اظهار داشت: ۹۰ قلم داروی دامی در کارخانه های دارو سازی استان تولید می شود که صدور مجوز و نظارت بر تولید این داروهای توسط اداره کل دامپزشکی استان صورت می گیرد.

وی به ضرورت عبور از دامپروری سنتی به سمت دامپروری صنعتی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: با استقرار دولت انقلابی با همدلی، وفاق، همراهی و با روحیه انقلابی و جهادی کمک بیشتری به بخش کشاورزی که مردمی ترین بخش اقتصادی کشور است کنیم و با یک جهش بلند نسبت به قبل در تحقق خود کفایی و بی نیازی از بیگانگان بیش از گذشته کوشا باشیم.

جلوگیری از پیر کشی دام، رتبه بندی کشتارگاههای دام و طیو و تشخیص دقیق باقیمانده سموم در مواد پروتئینی با راه‌اندازی آزمایشگاه از مهمترین اقدامات اداره کل دامپزشکی استان لرستان بوده است.

در این مراسم دکتر موسوی رئیس نظام دامپزشکی استان،دکتر سیف مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری،حاج آقا موسوی نماینده ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی لرستان به بیان توضیحاتی در خصوص سختی کاردامپزشکان بخش دولتی وخصوصی استان و نظارتهای بهداشتی دامپزشکی در جهت ارتقاء کیفیت موادخام دامی پرداختند.

در ادامه از برگزیدگان حوزه دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی و بازنشستگان اداره کل دامپزشکی استان لرستان با اهداء لوح، تقدیر شد.

انتهای پیام/