شهردار خرم‌ آباد:

بافت‌های فرسوده شهر خرم‌آباد احیا می‌شوند

شهردار خرم‌آباد گفت:بسته های تشویقی شهرداری جهت نوسازی بافت‌های فرسوده شهری که از طرف وزارت راه و شهرسازی اعطا شده در حال بومی سازی براساس شرایط جغرافیایی شهر خرم‌آباد است و به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش همای سعادت، داریوش بارانی بیرانوند روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ۲۸۹ هکتار بافت فرسوده، ۲۱۸ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۷۲ هکتار بافت تاریخی در شهر خرم آباد وجود دارد که بافت های تاریخی آن در دل بافت های فرسوده جای دارد.

وی با اشاره به ابلاغ ضوابط نوسازی بافت های فرسوده شهری به شهرداری ها افزود: براساس اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف شده زمینه اجرای این اصل را فراهم سازد.

شهردار خرم آباد تاکید کرد: احیا نکردن بافت های فرسوده و ناکارآمد سرعت زوال و افول شهری را افزایش و شهرها را به سمت بحران های اجتماعی و کالبدی سوق خواهد داد.

بارانی بیرانوند با بیان اینکه بسته تشویقی شهرداری در قالب ۱۹ بند در سال ۱۴۰۰ از طرف وزارت راه و شهرسازی جهت شتاب دهی نوسازی بافت های فرسوده اعطا شده است، اضافه کرد: مسکن مقرون به صرفه یکی از ضرورت های انکارناپذیر در سیاست گذاری های مدیریت شهری و از اولویت های مهم دولت محسوب می شود.

وی ادامه داد: مصوبه ابلاغی دارای ویژگی های انعطاف پذیری است که متناسب با شرایط ویژه هر شهر از جمله جمعیت، اقتصاد و کیفیت بافت های فرسوده قابل تطبیق بوده و با توجه به مشکلات ویژه شهر خرم آباد در زمینه تامین زمین یکی از رویکردهای مهم مدیریت شهری حمایت از بافت های فرسوده و مشکل دار جهت نوسازی و بازآفرینی است.

شهردار خرم آباد با تاکید بر اینکه ضوابط مصوب جدید فرصت بسیار خوبی برای تحول و توسعه در بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری است، یادآور شد: با توجه به زیرساخت های متعدد در بافت های فرسوده از جمله آب، برق و گاز و همچنین جریان زندگی و سکونت در آنها یکی از مهمترین فرصت ها برای ایجاد مسکن مقرون به صرفه است.

بارانی بیرانوند تاکید کرد: ضوابط جدید به جای اینکه جبران کمبود مسکن را به گردن دولت بیندازد، بر مشارکت مردم و سازندگان استوار شده و فرصت بسیار خوبی برای تحول در بافت های فرسوده ایجاد کرده است و از این طریق شرایط رونق اقتصادی اجتماعی و کالبدی را در بافت ها فراهم می نماید.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ محله پاچنار، درب دلاکان، پشت بازار و ماسور مشمول این طرح خواهد بود، یادآور شد: محدوده های بافت های تاریخی از شمول این ضوابط مستثنی و تابع اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

شهردار خرم آباد در خصوص چگونگی بسته های تشویقی ارائه شده در این طرح گفت: برخی از بسته های تشویقی ضوابطی بوده و شامل تشویق هایی همچون افزایش تعداد طبقات، پارکینگ ۷۵ درصد و داشتن ۲ درب ماشین رو و بسته های تشویقی مالی طرح شامل تخفیف عوارض، تخفیف صدور پروانه، تخفیف در تعرفه های نظام مهندسی و پرداخت تسهیلات توسط بانک عامل است که پس از بومی شدن براساس جغرافیای شهر خرم آباد بزودی اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/