باید‌ و نباید‌هایی برای والدین در چهارشنبه سوری

والدين بايد با همراهي کردن فرزندانشان در شب چهارشنبه سوري، خاطره‌اي خوب را در ذهن آنها از اين جشن به يادگار بگذارند.

یادداشت- چهارشنبه سوری نزدیک می‌شود و صدای انفجار انواع مختلف ترقه و نارنجک از گوشه و کنار شهر به گوش می‌رسد، ایرانیان هر ساله آخرین چهارشنبه سال را جشن می‌گیرند، اما این جشن دیرینه و ملی چند سالی است که حال و هوایی دیگر را به خود گرفته است، به طوری که مصرف انواع مواد محترقه خطرناک در این شب ترس و وحشت را در دل افراد به ویژه بیماران و سالمندان انداخته است.

ما باید اشخاص به ویژه نوجوانان و جوانان را با روش‌های صحیح تخلیه هیجانات در طول سال آشنا کنیم تا کمتر شاهد وقوع حوادث تلخ و دلخراش در شب چهارشنبه سوری باشیم.

هیجان چیست وچگونه باید چگونه تخلیه شود؟

هیجان به احساسات و واکنش‌های عاطفی اشاره دارد و دارای مولفه‌های شناختی، فیزیولوژیکی و رفتاری است، از انواع هیجان‌ها می‌توان به خشم، شادی، غم، ترس و نگرانی اشاره کرد.

هیجانات باید در چارچوب عقل و منطق و با رعایت اصول ایمنی و محدودیت‌ های واقع‌بینانه تخلیه شوند، تخلیه هیجان مانند خندیدن، هورمون اندروفین را در بدن ترشح می‌کند، این هورمون درد را تسکین می‌دهد، سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان را تقویت می‌کند و استرس آن‌ها را هم کاهش می‌دهد.

ورزش کردن مانند پیاده روی تند یا دویدن را بهترین روش تخلیه هیجانات افراد به ویژه نوجوانان و جوانان ، انجام دادن هر ورزشی که اشخاص در آن زمینه استعداد دارند و به آن علاقه مندند، برای تخلیه هیجانات مفید است، نوجوانان برای تخلیه هیجانات خود می‌توانند بازی‌های گروهی را با حفظ نکات ایمنی انجام بدهند، مسافرت‌های دسته جمعی با گروه دوستان و همسالان هم به تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان کمک می‌کند.

انجام فعالیت‌های هنری مانند نواختن آلات مختلف موسیقی، خواندن سرود یا شعر و نقاشی کردن هم نقشی موثر در تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان دارد.

تخلیه هدفمند احساسات و هیجانات افراد حائز اهمیت است و والدین باید فرزندانشان را از دوران کودکی با رسوم ایرانی مانند قاشق‌زنی،، نوروزخوانی و پریدن از روی آتش آشنا کنند.

شهرداری ها باید در این شب برای کودکان و نوجوانان در مکان‌های مخصوص مانند پارک‌ها تئاتر عروسکی با موضوع چهارشنبه سوری ایمن برگزار کنند و برای نوجوانان مسابقاتی مفرح را تدارک ببینند.

پیامد‌های منفی تخلیه نشدن هیجانات افراد؛

اگر هیجانات کودک یا نوجوان به طور صحیح تخلیه نشود، پرخاشگری و خشم در او بروز پیدا می‌کند، پس باید از سرکوب هیجانات در شب چهارشنبه سوری پرهیز و با خلاقیت آنها را به شکل صحیح تخلیه کنیم. انباشته شدن هیجانات کودکان و نوجوانان روی هم شب چهارشنبه سوری را به شبی خطرناک برای افراد تبدیل کرده است، بنابراین برگزاری تفریحات گروهی و خانوادگی و اردو‌های دانش آموزی می‌تواند به تخلیه صحیح هیجانات افراد در طول سال کمک کند.

والدین باید چند روز پیش از چهارشنبه سوری فرزندانشان را به شکل فعال در قالب داستان، نمایش عروسکی و خواندن کتاب در بحث‌های هدفمند شرکت دهند، فرزندان باید بتوانند نظر‌های خود را آزادانه بیان، والدین همچنین باید فرزند انشان را با خطر‌های احتمالی چهارشنبه سوری آشنا کنند. حضور والدین در شب چهارشنبه سوری در کنار فرزندان با احترام به آزادی آنها، مانعی ندارد.

متاسفانه در سال‌های اخیر چهارشنبه سوری هویت اصلی خود را از دست داده و استفاده از مواد محترقه خطرناک برای افراد به ویژه بیماران و سالمندان به کابوسی وحشتناک تبدیل شده است، ما باید سعی کنیم با فرهنگ سازی صحیح هویت اصلی را به این جشن ملی برگردانیم، جامعه شناسان و روانشناسان هم باید در این زمینه همکاری کنند.

انتهای پیام/