به‌بهانه ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی

روزنامه نگار لرستانی،به‌ بهانه ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی در یادداشتی نوشت…

یادداشت -همای سعادت-روابط عمومی نهادی است که به جوامع نوین تعلق دارد و درروند پیدایش و رشد سازمان‌ های نوین برای تسهیل ارتباط میان سازمان ها با محیط درونی و بیرونی،مخاطبان،گروه‌های تأثیرگذار و تأثیر پذیر از سازمان‌،افکار عمومی،رسانه‌ها و سازمان های دیگر ایجاد شده است.روابط عمومی با ایفای کارکردهای اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی،ایجاد و حفظ ارتباطات دوسویه و تفاهم متقابل بین سازمان و مخاطبان و جلب اعتماد و مشارکت مخاطبان به سازمان، کمک به مدیریت برای همگام شدن با تغییرات محیطی، نزدیک کردن نگرش‌های مخاطبان با سازمان و متقابلاً نزدیک کردن اقدامات و نگرش‌های‌ سازمان با مخاطبان به پویایی و رشد و توسعه سازمان در محیط و در راه رسیدن به اهداف و استراتژی‌های آن کمک می‌کند.اهل مطالعه، اهل فن و اهل علم، خوب می دانند که حرفه و هنر روابط عمومی، پر استرس و مستحق سختی کار است و با توجه به انتخاب روابط عمومی برای سال های متوالی به عنوان یکی از مشاغل پراسترس در دیگر کشورها، اکثرا روابط عمومی‌ها را در کنار مشاغلی همچون نظامی، خلبانی هواپیما، خبرنگاری و.‌.. جزء ۱۰ شغل سخت و پراسترس می دانند که این نشان از سختی و دشواری این حرفه است.کار کردن در انظار عمومی، ملاقات مستقیم با مردم، فکر کردن و تصمیم گرفتن در شرایط فشار و ریسک از جمله علت‌های انتخاب روابط عمومی به عنوان یک شغل استرس زا معرفی شده است اما بنده بعنوان فردی که سالها در عرصه خبرنگاری و روابط عمومی در دستگاه های دولتی و غیردولتی فعالیت داشته، برگزاری جلسات و مراسمات و همچنین کار رسانه ای که طی آن باید محتوا و نکات فنی بسیاری را رعایت کرد، به‌کارگیری اصول مدیریت زمان و نداشتن حد و مرز برای وظایف را به آن نیز اضافه می کنم. آماده‌سازی پیام‌ها و متن سخنرانی‌ ها و مقوله‌هایی نظیر:اطلاع، ارتباط، تعامل، اقناع، ترغیب و پاسخگویی به افراد بیرونی و متاسفانه همکاران درون سازمانی و همچنین تولید و حفظ تصویر مثبت از سازمان و بحث مخاطب شناسایی و شیوه درست رفتار و تعامل با آنان کارهای ساده‌ای نیستند که بتوان به راحتی از آن ها گذشت.پنهان کردن نکات منفی با بزرگ جلوه دادن نکات مثبت نوعی تبلیغ پروپاگاندایی است و متأسفانه مورد انتظار بعضی مدیران بوده، امّا این امر در نهایت به ضدتبلیغ منجر و به خدشه‌دارشدن اعتماد و نگرش مردم و مخاطبان به آن سازمان می‌انجامد.

روابط عمومی ها، همیشه در ادارات و سازمان ها مظلوم واقع شده اند و برای جزئی ترین نیاز خود، وسایل مورد نیاز و مکان مورد نظر، وصول مطالبات صداوسیما و رسانه ها،نهادهای تبلیغاتی، هزینه تهیه برنامه های تبلیغی و…در درون سازمان بایستی ملتمسانه و عاجزانه تمنا و خواهش کنند و این وضع و نگرش همکاران درونی بیشتر به روح افراد شاغل در روابط عمومی ها لطمه می زند چرا وقتی که این نگرش ناصحیح را می بینند نامید و مایوس از کار کردن می شوند.درد بسیار است، اما در پایان با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به تمام فعالان این عرصه، امیدوارم در آینده شاهد توجه بیشتر مسوولان به وضع فعالان روابط عمومی و رسیدگی به انتظارات این قشر زحمت‌کش باشیم.

پیام علیخانی چگنی-روزنامه نگار

انتهای پیام/