تشریح راهبردهای کلیدی شرکت مخابرات در سال ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از تدوین نخستین برنامه جامع عملیاتی مخابرات خبر داد و «تمرکز منابع،یکپارچگی بین مناطق و بازتعریف مدل کسب‌و کار» را محور راهبردهای این شرکت در سال آینده اعلام کرد.

به گزارش همای سعادخ، محمد جعفرپور، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره این شرکت، در همایش «تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سال ۱۴۰۴ مخابرات منطقه تهران» که با حضور رئیس و نایب‌رئیس هیئت مدیره معاونان شرکت مخابرات ایران و تنی‌چند از معاونان و مدیران ستادی شرکت و نیز معاونان، مدیران و کارشناسان منطقه مخابراتی تهران و فعالان حوزه ICT برگزار شد،اظهارداشت:طبق آمارهای دقیقی که در اختیار داریم، حدود ۳۸ درصد مصرف ترافیک اینترنت کشور در تهران اتفاق می‌افتد و این یعنی تقریباً ۴۰ درصد کسب‌وکارهای کل کشور در این منقطه متمرکز شده‌اند.

وی با بیان این‌که این منطقه، بخش عمده‌ای از بار عملیاتی و راهبردی مخابرات کشور را بر دوش دارد،گفت:بنابراین از آن‌جا که کسب‌وکارهای مهم دنیا هم امروزه بر اساس میزان مصرف ترافیک برنامه‌ریزی می‌کنند، ما نیز باید انرژی و منابع خود را متناسب با این واقعیت‌ها هدایت کنیم.

جعفرپور بر اهمیت طراحی سرویس‌های مبتنی بر مشتری واقعی تأکید و تصریح کرد:ما باید برنامه‌ریزی را از روی داده‌های واقعی انجام دهیم نه صرفاً روی شاخص‌های کلی و آن مشتری که از ما سرویس نمی‌گیرد، خودش پیام روشنی برای ماست که این خطا را نباید تکرار کنیم.

او با تأکید بر بازنگری مدل کسب‌وکار و حرکت به‌سوی دیجیتال‌سازی گفت: دیگر زمان مدل‌های سنتی مبتنی بر تلفن ثابت گذشته است. مدل جدید کسب‌وکار ما باید دیجیتال، مشارکت‌محور و منعطف باشد و در همین راستا با نهادهای مختلف از جمله دانشگاه‌ها و شرکت‌های تخصصی وارد مذاکره شده‌ایم تا حلقه‌های مشارکت را تقویت کنیم که در این مسیر، تهران، الگو و پایلوت این تحول خواهد بود.

تدوین برنامه عملیاتی جامع برای سال ۱۴۰۴

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران، همچنین از تدوین یک برنامه جامع عملیاتی برای همه معاونت‌ها، ادارات کل ستادی، شرکت‌های زیرمجموعه و مناطق مخابراتی کشور خبر داد و آن را گامی مهم در جهت یکپارچه‌سازی عملکرد و ارزیابی دقیق فعالیت‌ها ذکر و اعلام کرد:برای نخستین‌بار، برنامه‌ ای منسجم و قابل سنجش برای معاونت‌ها، شرکت‌های تابعه و مناطق کشور در حال نهایی شدن است و مثلاً اگر در بخش شبکه، هدف‌گذاری شده که ۱۰ ترابیت افزایش ظرفیت انتقال داشته باشیم، این هدف به‌صورت تفکیکی در برنامه همه مناطق آمده و در حوزه دسترسی نیز واگذاری بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار اتصال در برنامه قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت یکپارچگی بین مناطق و با تأکید بر این‌که حرکت جزیره‌ای، دیگر پاسخگو نیست و تهران باید در تعامل کامل با سایر مناطق باشد تا این هم‌افزایی به توسعه سراسری منجر شود، گفت:برنامه ۱۴۰۴ ما نه‌فقط یک سند اداری، بلکه نقشه راه تحول ساختاری، دیجیتالی و مشارکتی در شرکت مخابرات ایران است.

جعفرپور با تأکید بر هم‌راستایی کامل برنامه‌ها در سطح کشور گفت: برنامه عملیاتی مناطق، مستقل از برنامه ستاد نیست و مثلاً برنامه عملیاتی سیستان و بلوچستان با تهران پیوستگی دارد و اگر کسی در یک منطقه برنامه عملیاتی را مطالعه کند، دقیقاً نگاه تکنولوژیک و راهبردی شرکت را درک می‌کند. یعنی اگر کسی از یک استان کوچک وارد تهران شود احساس می‌کند در همان زیست‌بوم حرفه‌ای در حال فعالیت است و تنها تفاوت، در عدد و مقیاس است.

وی در تشریح این برنامه گفت:برنامه عملیاتی یعنی مشخص‌کردن دقیق اهداف برای هر سطح از ساختار سازمانی؛ از معاونت گرفته تا منطقه. این فرآیند از بالا به پایین طراحی شده و اکنون برنامه‌های معاونت‌ها تقریباً نهایی شده است. در گام بعدی سراغ شرکت‌های تابعه مانند شرکت مشارکتی، دریاساحل، پیشتازان و املاک رفتیم و بر اساس آن‌ها، برنامه مناطق نیز تدوین می‌شود.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با تأکید بر اینکه این برنامه جامع، مبنای ارزیابی عملکرد خواهد بود، افزود:برای مثال اگر معاونت شبکه، هدف‌گذاری می‌کند که ظرفیت انتقال شبکه را ۱۰ ترابیت افزایش دهد، این هدف به تفکیک برای هر منطقه نیز در نظر گرفته شده است. یا اگر در حوزه دسترسی برنامه داریم که یک میلیون و ۲۵۰ هزار اتصال دایر شود، مناطق موظفند سهم خود را در تحقق این هدف انجام دهند.

بهبود رفاهیات کارکنان با ارایه متنوع و جدید

جعفرپور با تأکید بر انسجام ساختاری برای اجرای این برنامه، گفت:برای تأمین تجهیزات، شرکت “دریاساحل” به‌عنوان مرجع تعیین شده و همه عملیات تهیه تجهیزات باید ذیل سیاست‌های این شرکت انجام شود و همچنین شرکت “پیشتازان”مسئول تأمین رفاهیات پرسنل است و من قول می‌دهم که اتفاقات بزرگی در این حوزه خواهیم داشت و به‌زودی خدمات متنوع و جدیدی برای همکاران ارائه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جزئیات حوزه‌های عملیاتی برنامه اشاره کرد و گفت:در حوزه املاک، مشخص است که هر منطقه باید چه میزان از شرکت‌های زیرمجموعه و مناطق مخابراتی کشور انجام دهد.

وی این امر را گامی مهم در جهت یکپارچه‌سازی عملکرد و ارزیابی دقیق فعالیت‌ها دانست و افزود:برنامه عملیاتی ۱۴۰۴ یک سند زنده و اجرایی است که با نگاه دقیق و مشارکتی تدوین شده و ان‌شاءالله با تکمیل آن و ارائه برش نهایی به مناطق، وارد فاز اجرا خواهیم شد. این برنامه نقطه عطفی در مدیریت عملکرد و تحقق اهداف راهبردی شرکت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت توسعه جدی زیرساخت‌های فنی در تهران گفت:مخابرات ایران باید در سال ۱۴۰۴ گام قابل توجهی در حوزه توسعه شبکه بردارد. امسال باید در تهران یک جهش قابل ملاحظه در هر دو بخش شبکه انتقال و شبکه IP داشته باشیم. ان‌شاءالله در فصل بهار طراحی‌های این شبکه که از قبل با تلاش دوستان در حوزه‌های مختلف انجام شده، به‌روزرسانی و نهایی می‌شود و شاهد توسعه‌ای بزرگ و راهبردی در شبکه خواهیم بود.

او در ادامه اظهار امیدواری کرد با تکمیل طراحی‌ها در بهار امسال، توسعه شبکه انتقال و شبکه IP در تهران با شتاب آغاز شود:مت باید در سال جاری، جهش قابل توجهی در توسعه شبکه داشته باشیم. چه در بخش انتقال و چه در بخش IP. در شرکت زیرساخت هم دیده‌ام که ظرفیت‌های شبکه انتقال تهران، با کل کشور برابری می‌کند. بنابراین استان تهران نه‌فقط یک شهر، که یک کشور دیجیتال است.

انتهای پیام/