تغذیه و اختلالات روانی

پژوهش هاي اخير علوم پزشکي و روانپزشکي نشان مي دهد که تغذيه نقش مهمي در سلامت روان بازي مي کند.

همای سعادت-پژوهش های اخیر علوم پزشکی و روانپزشکی نشان می دهد که تغذیه نقش مهمی در سلامت روان بازی می کند. مواد مغذی که در این گونه پژوهش ها با سلامت روان مرتبط است عبارتند از اسیدهای چرب غیر اشباع مانند امگا ۳، مواد معدنی مثل روی، منیزیم، سلنیوم، مس، آهن و ویتامین های گروه بی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین سی. بسیاری از این مواد در رژیم غذایی سالم مثل سبزیجات سبز تیره و نارنجی و غلات سبوس دار به وفور یافت می شود.

پژوهش های روان پزشکی نشان می دهد که مواد مغذی مرتبط با زوال عقل (آلزایمر و انواع آن) عبارتند از امگا ۳، آنتی اکسیدان ها و سلنیوم، آهن و مس و ویتامین های گروه بی. در پی این پژوهش ها مشخص شده است که افراد مسن نسبت به تغدیه ناسالم آسیب پذیرتر از افراد جوان هستند.

جدیدترین پژوهش ها نشان می دهد که ویتامین های بی و مکمل های نیاسین و ویتامین ای می تواند بیماری آلزایمر را به تاخیر اندازد.

به علاوه مصرف هفته ای یک بار روغن ماهی (امگا۳) خطر ابتلا به بیماری های روان شناختی را کاهش می دهد. ماهی به عنوان منبع سرشار ویتامین دی می تواند از بروز علائم بیماری های روانی مثل افسردگی، دوقطبی و اسکیزوفرنی جلوگیری می کند.

کمبود آهن موجب افزایش جدب آلومینیوم در خون می شود که آسیب جدی به مغز می زند. همچنین ارتباط بین رژیم غذایی و شناخت های مغز با توجه به تغییرات در عملکرد عروق قابل توجیه است. مثلا چاقی نه تنها موجب بیماری های قلبی و عروقی و دیس تایمی( افسرده خویی) می شود، می تواند در میانسالی بهداشت روانی فرد را مختل سازد.

به علاوه مطالعات زیادی رابطه ی بین رژیم غذایی نامناسب و اضطراب را محرز ساخته است. رژیم های غیر مدیترانه ای موجب اختلالات دیس تایمی، اضطراب و افسردگی ماژور می گردد. رژیم های مدیترانه ای عبارتند از غذاهای گیاهی شامل سبزیجات، میوه های تازه و خشک و غلات سبوس دار، حبوبات و مغزها و میوه های قرمز و غیره.

انتهای پیام/