ایستادگی و مقاومت مردم ایران مهم ترین دستاوردهای دفاع مقدس بود

مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس ایستادگی، مقاومت،قدرت،توانایی نظامی و همبستگی مردم ایران بود و باعث شد که ایران به عنوان یکی از قدرت‌ های مقاومتی و ایستادگی‌ در جهان شناخته شود‌.

یادداشت- دفاع مقدس به عنوان یکی از مهم ترین و پربارترین دوران تاریخی جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ این کشور به عنوان نمادی از ایستادگی و مقاومت مردم در برابر تهاجم و تجاوز خارجی به ثبات و پایداری کشور تبدیل شده است. این دوران که از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ به مدت ۸ سال ادامه یافت، در برابر حملات نظامی عراق به ایران بود که باعث شد تا مردم ایران با تمام قدرت و اراده خود در برابر تهاجم و تجاوز خارجی مقاومت کنند.

دفاع مقدس به عنوان یکی از مهمترین دوران تاریخی جمهوری اسلامی ایران، نشان دهنده ایستادگی، مقاومت، قدرت، توانایی نظامی و همبستگی مردم ایران است که باعث شده است که ایران به عنوان یکی از قدرت‌های مقاومتی و ایستادگی‌کننده در جهان شناخته شود.دفاع از خود، همنوعان، تمامیت ارضی و… یکی از محوری ترین و مهم ترین موضوعاتی است که همواره مورد توجه اسلام، آموزه های دینی، صاحبنظران و اندیشمندان دینی به ویژه حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مدظله العالی) بوده است، چراکه امام خمینی(ره) در صحیفه امام بیان می فرماید :اگر ترس آن رود که یک کشور مسلمان مورد هجوم و حمله بیگانگان و اجانب قرار بگیرد بر تمام دولت های اسلامی واجب است که از آن کشور مسلمان حمایت و دفاع کنند با هر وسیله که ممکن باشد.

در خلال جنگ پیر و جوان با شور و شوق به صحنه آمدند و داوطلبانه با فداکاری، سینه را سپر گلوله و خمپاره کردند و مشتاقانه به استقبال شهادت رفتند.پیر و جوان و نوجوان و حتی زنان گاهی برای حضور و مشارکت در جبهه التماس می کردند. کمک های مالی مردم در دفاع مقدس غیر قابل اندازه گیری است.

اتحاد و حضور یک پارچه و هماهنگ مردم، از دیگر ارزش های معنوی و رمز بزرگ پیروزی ایران اسلامی و ناکامی رژیم بعث عراق و قدرت های پشتیبان آن در هشت سال جنگ تحمیلی است،تجربه ی جنگ هشت ساله نشان داد آن جا که مردم، دست در دست هم دهند و جامه ی رزم بر تن کنند و به حمایت از نیروهای مسلح خود برخیزند، می توانند شگفتی ها بیافرینند و از نشدنی ‎های ظاهری، شدنی ها فراهم آورند، زیرا نیروی مردم با ایمان و متحد، بسی افزون تر و شگفتی سازتر از توان قدرت های برتر مادی است.

آموزه های متعالی دین مبین اسلام، بر اهمیت هم گرایی مسلمانان تأکید دارد و آن را از سطح متعارف عامیانه به سطح برادری و اخوت میان مسلمانان ارتقاء داده است،پیامبر هنگام تشکیل حکومت اسلامی در مدینه نیز این قرارداد را امضاء کردند و بدین وسیله آیین، جان و مال شان نزد مسلمانان محترم شمرده شد. این پیمان که بزرگ ترین سند تاریخی پیامبر اعظم لقب گرفت، از اهمیت و ضرورت حفظ اتحاد در جامعه حکایت دارد.

ارزش های دفاع مقدس بخشی از ارزش های اجتماعی در جامعه ی اسلامی ایران هستند که در مقطع زمانی خاصی به عنوان ارزش مطرح شده و حال با گذشت زمان، اهمیت و حفظ آن ها بر همه ی گروه ها واجب می گردد. امید است که در جامعه ی امروز ارزش های معنوی و فرهنگی دفاع مقدس به سطح ارزش اجتماعی ارتقا یابد.

دوران دفاع مقدس در کنار خسارت های مادی و انسانی، آثار مهمی برای امروز و آینده دارد، حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه و ماندگاری انقلاب یکی از آثار آن دوران است. بنابراین جمع آوری خاطرات و همچنین استفاده از شیوه‌های هنری جذاب برای انتقال آنها به نسل جدید امری ضروری است. باید دفاع مقدس، جهاد و شهادت زنده نگه داشته شوند تا نسل امروز به همان نسلی که اوج تاریخ دفاع مقدس را آفرید، ملحق شود.

دفاع امروز ما در برابر جنگ نرم دشمن نیز ادامه دوران دفاع مقدس است و امروز دشمن یا دشمنان ما با تمام ابزار‌های تبلیغاتی کمر به نابودی ما بسته اند پس شایسته است از دفاع مقدس فاصله نگیریم و تا پیروزی نهایی همراه و هم دل رهبر فرزانه و انقلابمان باشیم.

علی لرستانی، مسئول امور روحانیون نمایندگی ولی فقیه سپاه لرستان

انتهای پیام /