حمایت از حقوق مصرف کنندگان اولویت اصلی استاندارد و اتاق اصناف لرستان

رییس اتاق اصناف مرکز لرستان حمایت از حقوق مصرف کنندگان را از اهداف اصلی اصناف، و رعایت استانداردها را از اولویت های این امر برشمرد.

به گزارش همای سعادت ،حشمت رحیمی در دیدار با مدیرکل استاندارد لرستان از تعامل بالای اداره استاندارد با اتاق اصناف قدردانی کرد و اظهار داشت: برخی الزامات استاندارد برای تولید برخی محصولات مانند تیرچه و بلوک مانع بروز حوادث و آسیب های ناگوار گردیده و موجب کاهش تخلفات شده است.

مرضیه قنبریان در این دیدار به بیان شرح وظایف قانونی استاندارد پرداخت و مواردی در خصوص برگزاری دوره های آموزشی، نشست با اتحادیه ها، گشت های مشترک در شهرستانها، آزمون دوره ای وسایل سنجش، اصالت سنجی نشان استاندارد با استفاده از سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷، ترویج فرهنگ استاندارد در بین واحدهای صنفی، و اجرای مواد قانونی (تبصره ۳ ماده ۵۹ قانون نظام صنفی) جهت برخورد با کالاهای فاقد پروانه استاندارد در بازار در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان، را عنوان کرد.

افشاریان مسئول امور اتحادیه های صنفی مرکز لرستان نیزضمن قدردانی از اداره استاندارد در خصوص بالابردن دقت در تجهیزات اندازه گیری و ترازوهای دیجیتال،گفت: برخی از واحد های صنفی هنوز از ترازو های کفه ای(قدیمی) استفاده میکنند که لازم است کارشناسان اداره استاندارد جهت کالیبره کردن این نوع از ترازوها نیز از شاخصهای مخصوص استفاده نمایند.

گفتنی است به استناد بند ۸ ماده ۶قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، ترویج سامانه بین المللی یکا‌ها (SI) به عنوان سامانه رسمی اندازه شناسی قانونی در کشور و برسنجی (کالیبراسیون) وسایل سنجش، از ماموریت ها و وظایف سازمان ملی استاندارد ایران می‌باشد. هم چنین با توجه به ماده ۱۵ قانون مذکور، هرگاه اجرای استاندارد در مورد کالاها و خدماتی، اجباری اعلام شود پس از انقضای مهلت های مقرر، توزیع و فروش این گونه کالاها و خدمات بدون علامت استاندارد و یا بدون تأیید سازمان، ممنوع است و کالاهای مربوطه توقیف و با متخلف طبق قانون برخورد می شود.

انتهای پیام/