درمورد استفاده از سیگار های الکترونیکی و خطر سرطان بیشتر بدانیم!

سیگار الکترونیکی یکی از انواع سیگارهایی است که بدون نیاز به سوختن کاغذ کار می‌کند. برخی از این سیگارها حتی نیکوتین هم ندارند.

یادداشت-همای سعادت-«از سری مطالب بهبود آموزش ارتباطات در خطر با هدف مشارکت اجتماعی (RCCE ) در مورد بیماری های غیر واگیر با اولویت پیشگیری از سرطان ها؛

سیگار معمولی، ویپ یا سیگار الکترونیکی و قلیان باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد همچون سوپراکسید در رگ‌های خونی می‌شوند که مشتق از اکسیژن هستند.این فرآیند باعث آزاد شدن و تجزیه نیتریک اسید توسط لایه درون رگی خواهد شد. نیتریک اسید از گرفتگی عروق و سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند و محافظ آن‌ها در برابر التهاب است.مقدار نیکوتین روزانه دخانیات سیگار ۱۲تا ۱۴میلی گرم، سیگار الکترونیک ۳ تا ۴ میلی گرم، قلیان ۶ تا ۴۸ میلگرم.

در یک مطالعه شاهد مقطعی cross sectional گذشته نگر ۱۵۴۸۵۶ مشخص شد با استفاده از رگرسیون نشان داده شد که مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی ۲٫۲ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار داشتند. معمول است که در طول پخت تنباکو، نیتریت‌های سدیم به عنوان نگهدارنده برای جلوگیری از رشد میکروب اضافه میشوند در نتیجه یک واکنش شیمیایی به نام نیتروزاسیون بین نیکوتین و نیتریت صورت میگیرد و آن را به نیتروزامین تبدیل میکند. این تبدیل میتواند در هنگام سوختن تنباکو نیز رخ دهد بسیاری از این نیتروزامین ها، NNK (4-methylnitrosamino)-1-(3-pyridyl)-1-butanone) و NNN (NNN)ان- نیتروسونورنیکوتین) به طور خاص، هم در مدل های انسانی و هم در مدل های حیوانی به شدت سرطان زا هستند.
آنها می توانند باعث تومورهای مری ریه و حفره دهان در مدل های حیوانی شوند، در واقع نیکوتین در بسیاری از شرایط تنها یک قدم با تبدیل شدن به مواد سرطان زای قوی انسانی و حیوانی فاصله دارد.در اصل این سوال که آیا نیکوتین و برای موارد عملی E-cig سرطان زا است یا خیر، با این سوال که آیا نیتروزاسیون نیکوتین می تواند در انسان و حیوانات رخ دهد، یکسان است.
نگرانی در مورد قرار گرفتن در معرض نیتروزامین قبلاً منجر به فراخوان FDA و تمرکز فعلی بر روی داروهای رایج مانند رانیتیدین و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین با سطوح آلودگی نیتروزامین به دلیل طبقه بندی آنها به عنوان یک سرطان زای احتمالی شده است.

بازنویسی:دکتر پیمان پرچمی

انتهای پیام/