سیاهی جوهر قلم خبرنگار، زیبایی سخن دل را می نگارد

به نام خالق اندیشه و قلم و مالک مهربانی و عظمت، تقارن روز خبرنگار با واژه سرخ ایثار و شهادت، تلاقی مبارکی است که مناسبات منطقی عرصه اطلاع رسانی را با خلعت فاخر شهادت معنا می بخشد.

یادداست-همای سعادت آنلاین- نشان سرخ و گلگون شهید” محمود صارمی” این حقیقت را اثبات کرد که اگر کسی بخواهد در وادی مقدس اطلاع رسانی گام بردارد باید درس رشادت و پایمردی از ساحت قلم و شرافت کلام را در فضای مهرانگیز ایثار بخواند. خبرنگاران باید حافظ و پاسدار تمامیت عقیدتی و فرهنگی نظام سیاسی برآمده از خواسته‌های مردم و صیانت کننده گزاره های فرهنگی و دینی و رونق افزایی مولفه‌های تعامل عمومی باشند. در این زمان که به عصر طلایی “ارتباطات” معروف است، معیار سنجش و تکامل مطلوب جوامع بشری به پویایی انسجام رسانه‌‌های آن جامعه وابسته است. بیش از هر زمان دیگر نقش متولیان جریان اطلاع‌رسانی در تامین و تعمیم منافع ملی، کاهش تعارضات، تقویت وفاق و ایجاد تفاهم مطلوب بین مردم و مدیران اهمیت دارد از این رو خبرنگاران با انتقال و نشر درست وقایع در متن و بطن جامعه می‌توانند اعتماد، خودباوری، انضباط اجتماعی و امید به زندگی را تقویت نمایند و زمینه های توسعه متوازن و فراگیر کشور را فراهم سازند. قطعاً این مهم با افزایش ضریب معلومات و ارتقای کارایی بیشتر خبرنگاران امکان پذیر است. مردم گرایی، پاسداری از قانون، وحدت آفرینی و تفرقه زدایی از جمله خصایل بارز خبرنگاران است که باید استقلال سیاسی، شجاعت فردی و صداقت را بدان افزود.
۱۷ مرداد ماه بهار خبر و اطلاع رسانی است در این ایام خجسته نام و یاد شهید “صارمی” و شهید “حیدری” چون دم مسیحایی، کالبد جریان خبر و خبرنگاران را جانی تازه می‌بخشد در این سرای بی ثبات عالم ،انسانیت در آن با چوب خرافه و تازیانه طغیان به سمت انحصار خواهی رانده می شود و ظلم و ستم صاحبان قدرت در جهان بر حقیقت و انسانیت سایه افکنده و عوامل رنج آفرین اضطراب و اندوه بخش، عرصه را بر جان جهانیان تنگ کرده است .رسالت صاحبان قلم در عرصه مطبوعات بسیار سنگین تر شده است. حجت بر اصحاب جراید و خبرنگاران تمام است و باید با مدد تعقل و تعهد از تراوشات قلمی خویش از کیان اسلام و انسانیت پاسداری نمایند و با پای فشردن به تداوم جهاد فرهنگی وظیفه خطیر خود را به شهید “صارمی “و سایر شهدای عرصه قلم ادا نموده و ۱۷ مرداد ماه را به‌درستی پاس بدارند.
یکی از مهمترین ویژگی های خبرنگار داشتن عشق و علاقه و قریحه خبرنگاری است بر این اساس کسی باید وارد عرصه روزنامه‌نگاری شود که به عنوان منتقدی خیرخواه از یک نگاه موشکافانه و افکاری بسیط در نشر خبر برخوردار باشد باید گفت روزنامه نگاری یکی از مشاغل پر مخاطره دنیاست اگر قلم روزنامه نگار بلغزد ملتی را می‌لغزاند. خداوند بزرگ به قلم و آنچه می نگارد سوگند یاد کرده است و این رسالت خطیر بر دوش کسانی است که در عرصه قلم فعالیت می‌کنند و باید با عشقی وافر و با وجود سختی ها در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه به عنوان یک رسالت خطیر و ارزشمند تلاش کنند .خبرنگاری حرفه و شغل نیست فراتر از نوعی رسالت و به گونه ای هدایت و مدیریت خواسته ها و نیازهای جامعه است با این حساب شهید صارمی و دیگر شهدای عرصه فکر و قلم و اندیشه با قامت خونین قلم به دنبال کلام تازه ای می گشتند‌.
شهید” صارمی” آخرین گزارش تصویری خبری خود را با خون خویش به ثبت رساند، سیاستمداران و حاکمان قدرت در کشورهای جهان حرفه عاشقانه‌ای به نام خبرنگار را با صدای گلوله پاسخ ندهند صدای قلم یک روزنامه‌نگار توفنده تر از صدای شلیک یک گلوله است آخرین آمار منتشره از سوی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها خبرنگار در حوزه‌های خبری در فعالیت های مرتبط از کشورهای مکزیک، پاکستان، فیلیپین، برزیل، هندوراس، یمن ، سومالی، افغانستان ، پرو، مصر و روسیه کشته شده اند با این حساب سال ها از سخنرانی ادموند بورگ در پارلمان انگلیس می گذرد که اعلام داشت روزنامه نگاران رکن چهارم دموکراسی یک کشورند.

مهران نژاد

انتهای پیام/