سیب زمینی واشک مردم بخاطر قیمت پیاز

– به منظور تامین مایحتاج عمومی و کاهش دغدغه خانواده ها به خصوص اقشار ضعیف جامعه، افزایش قیمت سیب زمینی، سیب درختی را هم بر زمین زد و ضربه فنی کرد و قیمت آن تا مرز ۱۷ هزار تومان درهر کیلو افزایش یافت.

همای سعادت آنلاین-یادداشت- با تدابیر خاص، مداخله هدفمند و راهبردهای کاربردی و کارشناسی مسئولان ذیربط می توان قیمت آن را به خوبی کنترل کرد، بعضی از خدا بیخبران سیب زمینی را در انبار دپو کرده و عده‌ای دلال و سودجو عرضه آن را به یک سوم کاهش داده اند تا قیمت آن را بالا ببرند به تبع آن با صادرات این محصول غذایی هم افزایش قیمت سیب زمینی را در پی داشته است.
شاید قاچاق سیب زمینی علت اصلی گرانی آن باشد مردم می‌پرسند چرا یکباره قیمت ۵ هزار تومانی سیب‌زمینی به ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است؟ راستی قیمت سیب زمینی چه وقت در بازار تنظیم میشود؟ چرا وزارتخانه مربوطه در جهت نظارت و کنترل آن ناتوان است؟ ارتقاء قیمت سیب زمینی مسئولان را زمین گیر کرده و پیاز و گوجه فرنگی را هم به مبارزه طلبیده است به خاطر استفاده بی رویه از کود شیمیایی بعضی از سیب زمینی ها تا نیم کیلو با این حجم افزایش وزن سلامتی مردم را نشانه گرفته اند بعد از سیب زمینی پیاز هم با چشمانی اشک آلود عرض اندام کرد و وارد میدان نبرد با سیب زمینی شد.

از دیگر گیاهان هم خانواده سیب زمینی،” پیاز” است. پیاز به عنوان یکی از اقلام پرمصرف در سبد خانوار قیمت آن به کیلویی ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است وقتی قیمت پیاز کاهش می یابد اشک در چشمان کشاورزان جاری می شود قیمت آن که دوبرابر گران میشود. اشک بر چهره مردم ظاهر می شود، تنها دلالان هستند که با لبخند شوق، از شرم، صورتشان مثل گوجه فرنگی قرمز می شود. افزایش قیمت گوجه تا ۱۲ هزار تومان هم چهره بسیاری از مردم را از فرط نگرانی قرمز کرد.

خط قرمز مسئولان باید تعدیل قیمت گوجه فرنگی باشد، تب گرانی علاوه بر سیب زمینی و پیاز این بار سراغ گوجه فرنگی و فرآورده های این محصول رفته است، بعد از گوجه فرنگی آنچه که به رنج به دست مردم می‌رسد. قیمت افسار گسیخته برنج است اگر گوشت را خوب باز کنی متوجه میشوید قیمت سرسام‌آور قیمت گوشت هم بعد از مرغ از سفره بینوایان و اقشار متوسط جامعه پر کشیده است به تبع گران شدن چهار کالای اساسی به دنبال جراحی اقتصادی توسط رئیس‌جمهور محترم بسیاری از کالا های دیگر هم گران شده اند .

وقتی وزیر کشور اعلام می دارد فقط قیمت چهار کالا تغییر می کند آیا مصداق این گفته وی عینیت دارد؟ آیا سیب زمینی، پیاز، گوجه، برنج و اجاره‌بها و گوشت هم جزو این کالاهای اساسی هستند که این چنین امان مردم را بریده اند؟ متاسفانه بار جراحی اقتصادی و تعدیل بر دوش کارگران و حقوق‌بگیران افتاده است وقتی پای جراحی در میان است تیغ جراحی سراغ بودجه‌های هنگفت ثروتمندان و خواص نمی رود و فقط سفره‌های مردم قیچی می‌شود.آقای خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام می‌کنند گرانی سایر کالاها از فروردین ماه سال جاری به دلیل رشد دستمزدها مستعد گرانی شده‌اند و افزایش آنها ربطی به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ندارد آقای خاندوزی طی مدت چند سال گذشته تا به حال قیمت کالاهای اساسی چرا در کشور سیر تصاعدی دارند؟ چه وقت ثبات قیمتها در کشور محقق می‌شود؟ این رشد اقتصادی که شما مطرح میکنید چرا آن را بر روی سفره های مردم نمی بینیم همانطوری که تجارب ناموفق سالهای اخیر نشان داده با تغییر قیمت برخی کالاهای اساسی نمیتوان قطار اقتصاد ایران را به ریل بازگرداند اقتصاد ایران به فضای کسب و کار، مشوق سرمایه گذاری، آرامش و ثبات در داخل و مناسبات تجاری کم هزینه با جهان نیازمند است در ابتدا قرار بود چهار قلم کالا گران شود اکنون این تعداد تا ۲۰۰ قلم رسیده است با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی موجود، فشار های روحی و روانی بر مردم ما حاکم شده و آمار ناامیدی و افسردگی و طلاق به دلیل عدم توانایی مردم در تامین هزینه ها روز به روز در حال افزایش است همچنان که اینک شاهد افزایش لجام‌گسیخته نرخ کالاها هستیم.

مهران نژاد

انتهای پیام/