فولاد ازنا با قدمت ۲۰ ساله همچنان در هاله ای از ابهام

نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس به تازگی گفته تنها راه نجات فولاد ازنا از نظر حقوقی و از نظر اقتصادی و نتیجه بخشی، کار کردن با مالک فعلی می باشد.

یادداشت-همای سعادت آنلاین- طی چندسال اخیر استان لرستان به‌عنوان یکی از استان‌ هایی بوده که با چالش راه اندازی پروژه‌های نیمه تمام مواجه بوده و این موضوع همواره مسئولان استانی را در تنگنا قرارداده است، چرا که راه اندازی این واحدهای تولیدی مطالبه اصلی مردم بوده که با مشکلاتی همچون بیکاری در این استان دست و پنجه نرم می کنند. ۹ ماه پیش دکتر حسین گودرزی نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس با اعلام این خبر که فولاد ازنا تا ۱٠ روز آینده به خریدار جدید واگذار و راه اندازی می شود. روح امید تازه ای در منطقه دمیده شد اما این خبر خوش چندان دوامی نداشته و پس از ۹ ماه هنوز اتفاق خاصی در خصوص واگذاری صورت نگرفته است.
مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال ۸۴ آغاز شد، این واحد صنعتی که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان لرستان در این حوزه محسوب می‌شود قرار بوده با ظرفیت تولید سالانه یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.این پروژه صنعتی از آن جهت برای لرستان و لرستانی‌ها ارزشمند است که بهره‌برداری از آن می‌تواند به‌ طور مستقیم هزار و ۵۰۰ شغل در یکی از بیکارترین استان‌های کشور ایجاد کند که این رقم مجزا از اشتغال غیرمستقیم این واحد صنعتی است.از سوی دیگر مجتمع فولاد ازنا در صورت بهره‌برداری کامل می‌تواند از خروج سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم‌ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می‌شود.

در پایان اشاره به این نکته لازم است که کارخانه فولاد ازنا به‌صورت مستقیم در فاز اول برای حدود ۶۰۰نفر و به صورت غیرمسقیم برای ۶ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند و در فاز دوم نیز برای ۱۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای ۱۶ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال پیش‌بینی شده است.

سید محمد موسویان

انتهای پیام/