مصرف تریاک و خطر سرطان

«سرطان‌زا بودن مصرف تریاک» توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی تایید شد.

یادداشت- همای سعادت- مرور سیستماتیک جامع و متاآنالیز مطالعات مشاهده ای Observational Studies، از سری مطالب بهبود آموزش ارتباطات درخطر با هدف مشارکت اجتماعی (RCCE ) درمورد بیماری ها با اولویت پیشگیری بیماری ها و افزایش سواد سلامت (Health Literacy)

تریاک یا اوپیوم از هسته دانه گل خشخاش و شیره نارس این گیاه تهیه می‌شود.گل تریاک حاوی انواع آلکالوئیدهایی مانند مورفین، کدئین و تبائین (پارامورفین) است و برای تهیه انواع مواد افیونی کاربرد دارد.پس از خالص کردن تریاک معمولاً از آن به‌عنوان ماده‌ای افیونی و مخدر برای تسکین درد یا تفریح و سرگرمی استفاده می‌شود گیاه خشخاش (به فارسی دری: کوکنار) با نام علمی «Papaver somniferum» گونه‌ای از گیاهان علفی گل‌دار است.

این گیاه همچنین با نام رایج «پپی بوته» به انگلیسی هم شناخته می‌شود.
این گیاه، بومی منطقه مدیترانه بوده و در مناطق با آب‌وهوای معتدل رشد می‌کند. بوته گیاه خشخاش پس از رشد کامل حدود ۷۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد.گلبرگ‌های آن هم بسته به نوع خشاش به رنگ قرمز، سفید و ارغوانی با شاخه‌ها و برگ‌های نقره‌ای هستند.

تریاک در واقع، فارسی شده کلمه عربی «تریاق» است. معادل تریاک به انگلیسی اوپیوم (Opium) است و در دسته مواد اعتیادآور افیونی قرار دارد. در واقع معنی تریاک، «پادزهر» یا «ضدسم» است، چرا که در گذشته از آن به‌صورت گسترده برای درمان «مارگزیدگی» و «مسمومیت» استفاده می‌شد.

باورهای نادرستی در مورد تاثیر سوءمصرف تریاک و بیماری های قلبی عروقی و دیابت در بین عموم مردم رواج دارد که با مطالعات علمی نه تنها رد شده است بلکه خلاف آن هم به اثبات رسیده است یعنی تریاک موجب افزایش خفیف فشار خون سیستولی و حتی سکته های قلبی می شود و در افزایش حوادث عروقی مغزی از جمله سکته های مغزی تاثیر منفی ( افزایش دهنده) دارد.در ضمن هیچ تاثیری در کاهش قند خون ناشتا در بیماران دیابتی هم ندارد.تخمین زده شده است که ۱۶٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان به انواع مختلف مواد افیونی معتاد هستند.از این تعداد، ۴ میلیون نفر از تریاک خام استفاده می کنند. مصرف تریاک باعث تولید ترکیبات سرطان زا مانند هیدروکربن های آروماتیک هتروسیکلیک و چند حلقه ای، آمین های آروماتیک اولیه و N-nitrosamine که همگی می توانند سرطان زا باشند.

در این مطالعه ارتباط مثبت و معناداری بین مصرف همیشه تریاک و خطر ابتلا به انواع کلی و فردی سرطان ها به جز سرطان های مری و روده بزرگ وجود دارد.علاوه بر این، مدت زمان مصرف و دوزهای تریاک با افزایش خطر ابتلا به سرطان کلی و خطر انواع مختلف سرطان مرتبط بود.

با این حال، ارتباط بین دوزهای تریاک و خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن و حنجره معنی‌دار نبود. همچنین، هم مصرف تریاک و هم سیگار کشیدن با خطر کلی سرطان ارتباط مثبت دارند. از نظر شیوه مصرف انواع تریاک، اما نه شیره، با افزایش خطر ابتلا به سرطان های کلی و گوارشی همراه بود.به نظر می رسد مصرف تریاک یک عامل خطر مستقل برای سرطان های مری، معده، حنجره، ریه و مثانه باشد.

بازنویسی:دکتر پیمان پرچمی

انتهای پیام/