نیاز خودروسازی به خودسازی

خودرو در کشورهای پیشرفته‌ بیشتر کالایی مصرفی و در کشور ما به دلایل نابسامانیهای اقتصادی و فرهنگی کالایی سرمایه ای محسوب می‌شود.

همای سعادت آنلاین -یادداشت- بعد از پایان جنگ تحمیلی و ماجرای غم انگیز و ناموفق خصوصی سازی،ایران خودرو و سایپا همواره شاهد فقدان کارآمدی خودرو سازان و عدم همراهی و همکاری آنها با دولت و مردم بوده ایم که آسیب شناسی و علل و عوامل عمدی یا غیر عمدی بودن این مسئله نیازمند مطالعه ای کارشناسانه میباشد.به نظر می‌رسد که منفعت طلبی ناجوانمردانه سهامداران ،دستور شعاری بی چون و چرای حمایت از تولید داخلی و شاید هم ترس از ایجاد آشوب‌های کارگری و اجتماعی،دولت‌ها آنقدر خودروسازان را لوس و بی مزه بار آورده اند که حد و حساب ندارد؟!

چهل سال است مردم را از داشتن خودروی با کیفیت،ایمن، زیبا و ارزان محروم نگه داشته ایم…واقعا چرا؟!؟ آیا این خیانتی عمدی و نابخشودنی نیست؟!؟ چهل سال است مردم مجبورند ارابه های مرگ سوار شوند و پاسخ این همه مصیبت و تصادف و سوانح رانندگی و کشتارهای دسته جمعی را چه کسی باید بدهد؟!؟ چهل سال است اجازه نمی‌دهیم مردم حق انتخاب و خرید خودرو مناسب و باب دل خود را داشته باشند؟! واقعا چرا؟اگر به اندازه ذره ای پاسخگویی شرافتمندانه در خودرو سازان ایران خودرو و سایپا وجود دارد لطفا رسما اعلام کنند با وجود چهل سال حمایت بی چون و چرا از آنها در سال گذشته چند دستگاه خودرو به اروپای غربی صادر کرده اند.؟!

جالب است که همه خودروسازان مجهز به ساختمان‌های عریض و طویل و مراکز بزرگ تحقیق و توسعه و ….هستند اما واقعا نتیجه جز ضرر و زیان و مرگ و میر مردم و نارضایتی شدید مصرف کننده و مشتری چه بوده است؟!؟ از همه اینها بدتر وضعیت ارباب رعیتی و بی کیفیت نمایندگی ها و خدمات پس از فروش و گارانتی و… است.

برخی کارشناسان معتقدند؛ این تصادف نیست که سرنشین خودرو را از بین می‌برد؛ بلکه قطعات تیز و برنده و بی کیفیت است که سرنشین را زخمی کرده یا می‌کشد. شما ایمنی ماشینهایی حتی بسیار قدیمی مثل بیوک ؛ شورولت ؛ کادیلاک و… را نگاه کنید با تکنولوژی پنجاه سال پیش و مقایسه کنید با محصولات امروزین ایران خودرو و سایپا. صد البته سهم بزرگی از این ناکارآمدی و ناله و نفرین مردم برمی‌گردد به انتخاب و انتصاب مدیران غیرمتخصص و بی کفایت که هیچ سررشته ای از خودرو و صنعت خودرو نداشته و ندارند.

به نظر می‌رسد که خودروسازان نه تنها هیچ گلی به سر کشور نزده اند؛ بلکه این همه حمایت دولت‌ها ( خواسته یا ناخواسته ) از خودروسازان فقط و فقط آنها را لوس و بی مزه تر کرده که هیچ کس از رفتار و کردار و محصولات آنها راضی نیست. آیا وقت آن نرسیده که اجازه دهید تا مردم خودروهای زیبا و ارزان و باکیفیت خارجی سوار شوند.؟!؟
باز کنید پنجره را تا نفسی تازه کنیم.

دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران

انتهای پیام/