هندوانه های قرمز با طعم نیتروژن

زندگی یک میوه از نظر بسیاری می تواند جالب و هیجان انگیز باشد در این شرایط دوست دارم بدانید شما در مورد یک هندوانه چه فکر می کنید؟ و اینکه اگر واقعاً زنده و جاندار بود و قدرت تکلم داشت چه افکاری را از خود بروز میداد آن قطعاً می گفت تمام وجودم لبریز از کود شیمیایی است و اگر می خواهید مسموم نشوید…

یادداشت-همای سعادت آنلاین- هندوانه میوه ای نام آشنا و محبوب بین همه مردم ایران است اما رنگ کردن هندوانه ها با اضافه کردن ماده شیمیایی در کانال های ورودی آب کشاورزی توسط برخی کشاورزان رخ می‌دهد. یک فعال محیط زیست بر این باور است کشاورزان با رنگی کردن آب جویبارها، داخل هندوانه ها را رنگی کرده در حالیکه این رنگدانه های ناشناخته ممکن است به دلیل سمی بودن منجر به تغییرات بیولوژیکی در بدن مصرف کنندگان شود و آثار زیانباری برای بدن به همراه داشته باشد ماده رنگ دهنده شیمیایی محلول می تواند شبیه مواد سمی باشد که به عنوان عنصری متحرک از طریق ریشه ها جذب ساقه ها و تنه گیاه و خود محصول میشود. در کشتزارهای صیفی‌جات هرگونه ماده سمی می تواند از طریق جذب میوه، مصرف‌کنندگان را دچار مسمومیت های شدید کند،برخی از هندوانه ها از طریق تزریق برخی مواد شیمیایی زودتر و سریع تر رشد می کنند و گاهی به حدی بزرگ میشوند که ترک برمی دارند و مصرف این هندوانه های دستکاری شده به هیچ وجه توصیه نمی شود در واقع کشاورزان از ماده‌ای به نام” فور کلر فنورون” نوعی سیتوکین استفاده می کنند که سرعت رشد میوه ها و اندازه آنها را دو چندان می کند و حالت طبیعی و سالم آنها را از بین می برد این اقدام سبب افزایش سطح مسمومیت میوه ها، کاهش کیفیت و نا سالم بودن میوه ها میشود بحث قرمز بودن غیرعادی هندوانه ها در بخشی از زمین های کاشت هندوانه لرستان، ابتدا در حد یک شایعه در یکی از جلسات شورای سلامت استان مطرح شد تا موضوع برای بررسی به جهاد کشاورزی ارجاع شود.

حال این بحث به واقعیت پیوسته است، همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که در برخی افراد علائم مسمومیت روده ای بر اثر استفاده از این نوع هندوانه ها مشاهده شده است. از ابتدای سال بیشترین میوه ای که داخل خودروهای نیسان در لرستان به فروش می رسد هندوانه است. در بسیاری از نقاط شهرستان از جمله بلوار ۶۰ متری به طرف هزار دستگاه و منطقه دره گرم خرم آباد هند وانه های زیادی به رنگ قرمز با طعم مواد شیمیایی به فروش می رسد برخی از هندوانه ها تا ۱۲ کیلوگرم وزن دارند که این مهم قدرت بی‌بدیل مواد شیمیایی را در رشد سریع هندوانه به نمایش می‌گذارد که خوردن آن در فصل بهار توصیه نمی شود بعضی از فروشندگان میوه هندوانه وجود مواد شیمیایی را در هندوانه انکار می کنند و می گویند این میوه چابهار بدون مواد شیمیایی است. غافلند بهاری که خزان عمر انسان ها را در پی دارد اما این فروشندگان ظاهرا اطلاع ندارند که نیتروژن یکی از عناصر مهم در رشد و تکامل میوه هاست در حقیقت کشاورزان با افزودن کودهای نیتروژن دار ظرف تنها سه هفته می توانند وزن یک هندوانه را به ۱۲ کیلو گرم برسانند با این اوصاف نیترات بالای موجود در هندوانه می تواند باعث مسمومیت مصرف کنندگان آن شود. هندوانه‌ای با ترکیب زیاد نیترات برای سلامتی بدن مضر است این موضوع در شرایط حاد مسمومیت با آب آلوده با نیترات می‌تواند فرد را به کام مرگ بکشاند در رابطه با هندوانه های قرمز با طعم نیتروژن باید گفت هر ساله در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، دشت مغان، لرستان و دیگر استان های غرب وجنوب کشور بیش از ۲۰ هزار نفر بر اثر سرطان می میرند چون ۵۰ درصد از سموم و کود شیمیایی در مزارع این مناطق استفاده می شود.

محمد مهران نژاد

انتهای پیام/