چشم ‌امید‌ خبرنگاران به روزهای روشن

انعکاس دغدغه‌ها و مشکلات جامعه به شکلی صحیح و واقعی وظیفه شغلی است که ۲۴ سال پیش شورای فرهنگ عمومی را بر آن داشت تا روزی را به عنوان «روز خبرنگار» نام‌گذاری کند.

یادداشت-همای سعادت آنلاین، خبرنگاران و عکاسان خبری در حقیقت یک پل ارتباطی میان مردم و مسئولان کشور هستند و‌ مناعت طبع در این حرفه به قدری بالاست که تا پای فدا کردن جان پیش می‌روند؛ یک ازخودگذشتگی مثال زدنی که یکی از نمونه های آن روزی را به نام این حرفه‌ در تقویم کشورمان ثبت کرد. در چنین روزی “محمود صارمی” خبرنگاری که به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان فعالیت می کرد به دست گروه طالبان به شهادت رسید.از آن پس تا کنون قشر خبرنگار یک روز در سال را مورد حمایت، قدردانی و تجلیل قرار می‌گیرند، قشری که در روزهای عادی سال بواسطه کنجکاوی‌ها و ماجراجویی‌هایی که دارد، می‌داند که چندان هم مورد احترام برخی سازمان‌ها نیست و دیگر گوشش به شکایت، تهدید و توهین و… عادت کرده و زحماتش تنها در همین روز به چشم می‌آید و روز بعد به کل فراموش می شود.
اما از بی‌مهری‌های آگاهانه به قشر مظلوم خبرنگار که بگذریم به این نکته می رسیم که این شغل پردردسر، پراسترس، مخاطره آمیز و سخت به واسطه هیجانی که دارد از دور جذاب و راحت به نظر می رسد و شاید مصداق ضرب‌المثل” آواز دهل از دور خوش است” هم باشد. چرا که خبرنگاران برخلاف دیگر مشاغل از تعطیلات بدون دغدغه، آرامش و درآمد مناسب خاطره چندانی ندارند و دائما در جنب و جوش و تلاش برای حرکت در مسیر و سیاست رسانه‌ خود هستند.گرچه کسانی که به این حرفه علاقه دارند پیش از ورود به آن باید ویژگی های این حرفه پردغدغه را بشناسند و بدانند با این انتخاب، مسئولیت سنگینی را به دوش خواهند کشید.قطعا اگر در چنین روزی رسانه ‌ملی را دنبال کرده باشید خواهید دید که مصائب و سختی های این شغل پشت لبخندی تلخ به تصویر کشیده شده است. از تهیه گزارش در برف ‌و بوران ‌و آتش و آوار گرفته تا حرکت از راه های صعب‌العبور برای پیدا کردن و تحقیق درباره سوژه مورد نظر! که تنها بخش کوچکی از شغل پراسترس خبرنگاری است.
موضوع دیگری که شاید سالهاست از انتظارات این قشر زحمت‌کش به شمار می رود، امنیت شغلی است!‌ خلأیی که در دنیای خبرنگاران به وضوح احساس می شود. از طرفی حمایت‌ مالی ناکافی و حقوق پایین نسبت به زحمت بسیار، حالا دیگر به مشکل بدون چاره خبرنگاران تبدیل شده است و آنها هم برای عمل به تعهدات خود‌ و شاید ترس از بیکاری، محکوم به سوختن و ساختنند! از همه این‌ها که بگذریم قطعا فراهم بودن شرایط شغلی مناسب برای قشر خبرنگار رابطه مستقیمی با اعتلای کشور دارد، به این معنا که با کاهش چالش‌های پیش روی خبرنگاران، تمرکز، قدرت و توان آنها نسبت به مباحث و مسایل پراهمیت جامعه افزایش خواهد یافت.

امسال با توجه به تلاقی روز خبرنگار با عاشورای حسینی(ع)، تأسی از راه و منش سرور عالمیان امام حسین (ع) و حضرت زینب(س) که با شجاعت و درایت در راه حق قیام کردند، ضرورت دارد. رسانه ها باید با شجاعت، بصیرت، شناخت حق و باطل، ادامه‌دهنده راه خبرنگاران و روایتگران واقعه عاشورا باشند و با ترویج حق و حقیقت در جامعه، پیام های عاشورا را که عدالت، وفاداری و امر به معروف و نهی از منکر است، به خوبی و درستی به گوش همگان برسانند. گرامی باد این تقارن بر همه‌ی خبرنگاران عاشورایی و همان‌ها که با تحمل بسیاری از ناملایمات همچنان به ابزار قلم و دوربین خود عشق می‌ورزند.

یادداشت؛فاطمه سعادت راد

انتهای پیام/