چهارمین نشست پرسش و پاسخ «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد»دانشگاه لرستان برگزار شد

چهارمین نشست پرسش و پاسخ «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» دانشگاه لرستان با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران برگزار شد.

به گزارش همای سعادت آنلاین، صبح روز پنجشنبه،۱۷ آذرماه، همزمان با هفته پژوهش و فناوری، دکتر رضا بستامی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در نشست پرسش و پاسخ با اعضای هیئت علمی و دانشجویان که توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان در«خانه ملی گفت‌وگوی آزاد دانشگاه لرستان برگزار شد شرکت کرد و به پرسش‌های مختلف، پاسخ داد.

دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در ابتدای این نشست، در سخنانی، ضمن خوش‌آمدگویی به دکتر بستامی، وی را از ظرفیت‌های انسانی استان دانست که در جایگاه ریاست سازمان نظام مهندسی معدن کشور قرار گرفته است.

وی، با نگاه نشانه‌شناسی واژه، کلمه معدن را دارای عناصری همچون مانایی و جاودانگی دانست و تصریح کرد: هرگونه استخراج و بهره‌برداری از معادن باید به گونه‌ای باشد که باعث نابودی کامل معدن نشود و باید همواره بازسازی و ماندگاری در این زمینه وجود داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج اساتید لرستان با استناد به آموزه‌های دینی به‌ویژه مفاهیم انسان‌ساز امام علی (ع) به این نکته اشاره کرد که هرگونه استفاده و بهره‌برداری از مکان‌های نظام هستی همچون کوه‌ها و معادن بایستی همراه با مسئولیت‌پذیری انسان نسبت به آن‌ها باشد؛ زیرا در روز قیامت درباره این موضوع از انسان‌ها، پرسش خواهد شد.

نظری،توضیح داد: در تعالیم قرآنی و دینی، اهمیت دارد که نوع استفاده انسان از منابع و مکان‌ها و محیط پیرامون، براساس اسراف و نابودی و هلاک کردن آن‌ها بوده است یا برمبنای آبادانی و عمران محل زندگی صورت گرفته است؟

رئیس دانشگاه لرستان، مفهوم افساد در زمین را از نگاه قرآنی تبیین کرد و اتلاف و نابود کردن منابع و سرمایه‌ها را از موارد افساد در زمین دانست.

وی نوع بهره‌برداری از معادن را بر اساس تعالیم قرآنی، بهره‌برداری همراه با نگاه به نسل‌های آینده و ماندگاری و جاودانگی، دانست.

در ادامه دکتر کرم‌پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، سیاست استعمار مبنی بر خام فروشی در کشورهای در حال توسعه را تشریح کرد.

وی این پرسش را مطرح کرد که نقش صنایع معدنی لرستان در پیشرفت استان تا چه حد است؟ و دانشگاه لرستان این آمادگی را دارد که در مسیر پیشرفت استان، همکاری‌های مختلف خود را با سازمان نظام مهندسی معدن کشور و استان، گسترش دهد.

همچنین در این نشست این نکته مطرح شد که بایستی بین نهاد دانشگاه و صنایع و معادن، یک ارتباط پایدار و کاربردی وجود داشته باشد تا بتوان نظام مسائل این حوزه را با رویکردهای علمی کاربردی، کاهش داد.

گفتنی است، در این نشست،اعضای هیئت علمی و دانشجویان، دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود درباره حوزه معدن کشور و استان را مطرح کردند.

انتهای پیام/