۱۸۰ کارگر صدر فولاد خرم‌آباد در انتظار گرمای دوباره کوره‌ها

سال ۹۶بود که کوره‌های کارخانه “صدر فولاد” لرستان به دلیل مشکلات متعدد خاموش شد و ۱۸۰ کارگر این کارخانه شغل خود را از دست دادند و اینک پس از ۶ سال با نزدیک شدن زمان سفر رییس جمهوری به استان منتظر هستند تا کارخانه دوباره جان بگیرد و گرمای آن به زندگی آنها هم گرمی ببخشد.

به گزارش همای سعادت آنلاین به نقل از ایرنا، کارخانه صدر فولاد خرم آباد در زمان فعالیت سالانه ۶۰۰ هزار تن تولید داشت و در برهه ای که گفته می شد قرار است این میزان تولید ۲.۵ برابر شود نه ‌تنها وعده توسعه کارخانه محقق نشد بلکه مسایلی همچون بدهی های بانکی و کاهش تولید، “صدر” را به پایین کشیدند و دست ۱۸۰ کارگر آن از سفره های جمع و جور کارگری هم کوتاه شد.در حالیکه علل تعطیلی صدر فولاد از زبان مسوولان، مشکلات و بدهی بانکی و ناتوانی سرمایه گذار عنوان می شد همزمان یکی از اصلی ترین دلایل رکود در این کارخانه توسط مدیران و هیات مدیره آن، نبود سرمایه در گردش کافی عنوان شده بود.گرچه جلسات پر تب و تاب ماههای اولیه مسوولان پس از تعطیلی کارخانه امیدی در دل ها روشن کرد اما در نهایت، صدر فولاد با انبوهی از مشکلات از یاد رفت و در عمل کار نتیجه بخش و مفیدی برای راه اندازی دوباره کارخانه و ۱۸۰ کارگر آن از سوی مسوولان و سرمایه گذار صورت نگرفت.

نبود سرمایه در گردش علت تعطیلی صدر فولاد

رییس کل دادگستری لرستان تیرماه امسال در بازدید از کارخانه تعطیل شده صدر فولاد که برای بررسی مشکلات صورت گرفت، گفته بود: موانع و مشکلات راه اندازی مجدد کارخانه در حال برطرف شدن هستند و کارخانه صدر فولاد ظرف یک ماه آینده از طریق بخش خصوصی فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

به گفته” محمد رزم “بدهی و عدم تامین سرمایه در گردش از دلایل تعطیلی کارخانه صدر فولاد بوده است.

وی بیان کرده بود که شرکت صدر فولاد یک ماه دیگر از طریق حق العمل کاری پیمانکار بخش خصوصی فعالیت خود را شروع می‌کند و در غیر این صورت افرادی از بخش خصوصی سرمایه در گردش مورد نیاز را به عنوان سهامدار در این کارخانه تامین خواهند کرد.

ظرفیت ایجاد اشتغال ۲هزار نفر در صدر فولاد

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز شهریور ماه امسال پس از سال ها رکود کارخانه صدر فولاد اعلام کرد سرویس و راه‌اندازی ( اورهال) ماشین آلات و خط تولید کارخانه راکد آن به صورت آزمایشی آغاز شده است.

به گفته مهرداد ویسکرمی به دنبال جلسه‌ای که ۲۰ مردادماه سال جاری در تهران برگزار و تعهداتی که سرمایه گذاران جدید داده بودند، اورهال کارخانه آغاز شده است و مقرر شد ظرف حداکثر سه ماه، تعمیرات و بروزرسانی تجهیزات آن انجام شود.

وی تصریح کرد: مقرر شده است فعالیت شرکت در ۲ نوبت کاری آغاز و میلگرد ۱۲ و ۱۸ به مدت ۱۵ روز تولید شود ضمن اینکه در مدت بروزرسانی تجهیزات، نیروها نیز آموزش لازم را خواهند دید، همچنین برنامه مالک جدید فولاد این است که تا ۴.۵ میلیون تن تولید در قسمت ذوب کارخانه داشته باشند که با این اوصاف بیش از ۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: بکارگرفتن نیروهای بومی در این واحد مورد تاکید بوده و اولویت در جذب نیرو نیز با کارگرانی است که از گذشته در این شرکت مشغول به کار بوده و اکنون بیکار شده‌اند.

بدهی کلان صدر فولاد به بانک ها

اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در خصوص آخرین تحولات کارخانه صدور فولاد به ایرنا گفت: سرمایه گذار قبلی این واحد تولیدی تاکنون خلع ید نشده و همچنان نسبت به راه اندازی کارخانه وعده می دهد اما اقدام چندانی انجام نداده است.

اسد عبداللهی بدون اشاره به میزان بدهی این کارخانه به بانک ها افزود: قرار بود بانک ها این واحد تولیدی را تملک کنند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و از طرفی کارخانه هم راه اندازی نشده است و با تعداد بسیار کمی کارگر در حال اورهال است.

وی با بیان اینکه در خصوص وعده های سرمایه گذار کارخانه و راه اندازی مجدد آن خوش بین نیستیم تصریح کرد: صدر فولاد ۲ مشکل اساسی دارد، نخست بدهی کلان به سیستم بانکی و دوم، طلبکارانی که پیشتر با پرداخت مبالغی محصول صدر فولاد را خریداری کرده اما در عمل هیچگونه کالایی تحویل نگرفته اند و اکنون خواستار دریافت مطالبات خود هستند.

اکنون کارگرانی که با فعالیت در این کارخانه به آینده خود خوشبین بودند ولی با تعطیلی کارخانه شغل را از دست داده اند چشم امیدشان به عدالت دولت سیزدهم و پیگیری های شخص رییس جمهوری است تا دوباره حرارت کوره های فولاد، گرمابخش زندگی سردشان شود.

کارخانه صدر فولاد لرستان در کوره وعده‌های نافرجام ذوب شده و به دولت انقلابی امیدوار است که در راس آن شخص رییس جمهوری اعتقاد قلبی به راه اندازی واحدهای راکد و توجه به اقشار ضعیف جامعه دارد.

قرار است آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری و اعضای هیات دولت، در آینده نزدیک به لرستان سفر کنند.

انتهای پیام/