برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی لرستان تشریح شد

دبیر ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی در لرستان از برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در این استان خبر داد.

به گزارش همای سعادت آنلاین، سامان سپهوند، مدیر حوزه هنری لرستان گفت: شهید سیدمرتضی آوینی تمام تلاشش را در برافراشتن پرچم هنر انقلاب و روایت حقیقی و دسته اول از جبهه‌های جنگ به کار گرفت. او الگوی همیشه‌ هنرمندان متعهد و انقلابی است و در این راه خدمات ارزنده‌ای را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت. شهید آوینی هنرمندانه زیست و هنرمندانه به شهادت رسید.

وی افزود: هفته هنر انقلاب که هر سال همزمان با سالروز شهادت سیدشهیدان اهل قلم از سوی حوزه هنری با برپایی مجموعه برنامه‌هایی گرامی‌داشته می‌شود، در سال۱۴۰۱ کار خود را از ۲۰ فروردین‌ماه آغاز می‌کند. در استان لرستان نیز با همکاری دستگاه‌های مختلف فرهنگی مجموعه برنامه‌هایی پیش‌بینی و تدارک دیده شده که در طول این هفته برگزار می‌شوند.

سپهوند گفت: «نشست آوینی‌ها» که دورهمی اهالی هنر و رسانه انقلاب اسلامی است و  با همکاری حوزه هنری لرستان، قرارگاه فرهنگی صاحب‌الامر و سازمان هنری رسانه‌ای اوج در محل خانه تاریخی آخوند ابو اولین برنامه‌ای است که با آغاز هفته هنر انقلاب در لرستان برگزار می‌شود.

دبیر ستاد هفته هنر انقلاب لرستان افزود: «مرور یک تجربه» نام سلسله نشست‌های پژوهشی مستندنگاری سینمای لرستان است که اولین جلسه آن با آغاز هفته هنر انقلاب برگزار و سپس در طی سال ادامه خواهد داشت با حضور وحید موسائیان  کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس لرستانی و فیلم‌سازان، فیلم‌نامه‌نویسان و منتقدین استان برگزار می‌شود.

سپهوند به آئین رونمایی از کتاب «کهنه‌سرباز» به نویسندگی «امین کیانی» در روز ۲۴ فروردین اشاره کرد و افزود: فیلم مستند «اسکندر» به کارگردانی «حسین سپهوند» و همچنین محفل خاطره‌گویی دفاع‌مقدس و انقلاب که به صورت مشترک با واحد فرهنگ مطالعات پایداری حوزه هنری و واحد هنرهای تصویری نیز در تالار ماه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

مدیر حوزه هنری استان تجلیل از هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی در لرستان و دیدار با خانواده شهید شاخص هنرمند سال را از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته برشمرد و افزود این برنامه با حضور مسئولان استان و کارشناسان برگزار خواهد شد.

وی گفت: برگزاری آئین بزرگداشت ایرج رک‌رک، شاعر پیشکسوت انقلاب و نشست‌ خاطره‌نگاری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شهرستان دورود، از سوی حوزه هنری برگزار خواهد شد.

سپهوند از برپایی نمایشگاه ۳۰ پوستر از آثار هنرمندان کشوری با موضوع هنر انقلاب؛ در فضای شهری خبر داد و گفت: سازمان فرهنگی، هنری شهرداری خرم‌آباد نیز در طول این هفته، نصب یادمان شهدای جاویدالاثر را در محل پل شهدای خرم‌آباد انجام خواهد داد.

در ادامه‌ این گفت وگو دبیر ستاد هفته هنر انقلاب برنامه‌های هر یک از دستگاه‌های فرهنگی استان را به شرح ذیل اعلام کرد:

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با همکاری نمایندگی انجمن قلم در استان؛

سلسله گفتارهای بررسی نقش هنر و ادبیات در تبیین مؤلفه‌های انقلاب اسلامی شامل ادبیات داستانی و انقلاب اسلامی، مستندنگاری انقلاب و دفاع مقدس و ادبیات و هنر کودک و نوجوان

اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان؛

معرفی کتاب‌ با محوریت کتاب‌های هنر انقلاب اسلامی در کتابخانه‌های سراسر استان، برگزاری نمایشگاه کتاب از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان به منظور آشنایی اعضای کتابخانه با هنر انقلاب اسلامی، برگزاری نشست کتابخوان با همکاری هنرمندان انقلاب اسلامی

اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان؛
تقدیر از هنرمندان و نویسندگان فعال در عرصه انقلاب و دفاع مقدس در محل این اداره کل

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان؛
برگزاری مراسم بزرگداشت شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی با معرفی شخصیت و آثار در مرکز شماره چهار کانون،  برگزاری ایستگاه هنری شامل نقاشی و سفالگری در مراکز شماره ۲ و ۵ خرم‌آباد، برگزاری ایستگاه ادبی شعرخوانی در مرکز شماره ۳ خرم‌آباد و شهرستان‌های دورود و کوهدشت، قصه‌گویی با موضوع شهادت مرتضی آوینی در مراکز پلدختر، الشتر و نورآباد

بسیج هنرمندان استان؛
اعزام گروه جهادی شهید آوینی به مناطق محروم، اجرای سرود یا زینب با موضوع دفاع مقدس در شهرستان‌های استان، برگزاری شب شعر گرامی‌داشت شهید آوینی با همکاری  ۹ انجمن هنری استان، اجرای گروه سرود نغمه‌های افلاکی در اردوهای جهای در بخش‌ پاپی و مناطق محروم استان.

منبع: ایبنا

انتهای پیام/