بیماری فشارخون بالا ،قاتل خاموش

بیماری فشار خون بالا، اصلی ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماریهای قلبی، بیماریهای مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.

به گزارش همای سعادت آنلاین ،حدود ۱٫۲۶ میلیارد نفر در جهان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند ، تقریبا ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به فشارخون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند .در ایران حدود ۹٫۷ میلیون نفر مبتلا به فشارخون بالا ( ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مرد و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار زن ) مبتلا به این بیماری هستند و متاسفانه فقط ۱ نفر از هر ۴ زن و ۱ نفر از هر ۵ مرد مبتلا به فشارخون بالا ، درمان موثر دریافت کرده اند.

نکته مهم در برای پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون بالا، بحث بدون علامت بودن این بیماری و عدم اطلاع افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود و نیز عدم درمان صحیح و کنترل بیماری است.به همین دلیل این بیماری به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.

از این رو توجه سازمان های بین المللی فشارخون نیز به این موضوع معطوف شده و اتحادیه جهانی فشارخون بالا(  WHL ) ،از سال  ۲۰۰۵  میلادی بسیجی را راه اندازی کرده و روز ۱۷ ماه می سال میلادی را روز جهانی فشارخون تعیین کرده است.

هدف از این بسیج سالانه، ارتقای آگاهی ودرک مفهوم فشارخون بالا است . شعارامسال ” با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل مطلوب آن، زندگی با کیفیت و عمر طولانی تری داشته باشیم.

انتهای پیام/