رئیس دانشگاه علوم پزشکی مطرح کرد؛

توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمانی در دولت سیزدهم/بهره برداری از ۷۱ طرح درمانی در لرستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمانی استان گفت: ۷۱ پروژه با اعتبار ۳۱۸ میلیارد تومان در دولت سیزدهم تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش همای سعادت،بهرام دلفان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان در سالن جلسات علوم پزشکی استان، اظهار کرد: برنامه‌های هفته سلامت از اول اردیبهشت به مدت یک هفته در استان همزمان با سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: سلامت خانواده و زمین، سلامت خانواده و فرهنگ سلامت یا سواد سلامت، سلامت خانواده و جوانی جمعیت، سلامت خانواده و غذای سالم و ورزش همگانی از جمله شعار‌های این هفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به پیرشدن جامعه بیان داشت:جامعه نیازمند پویایی است و این مهم موجب رشد و توسعه جامعه می‌شود، از این‌رو در حوزه سلامت باید به جوانی جمعیت بیشتر پرداخته شود.

اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از اهداف برنامه‌های هفته سلامت

دلفان، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را از جمله اهداف برنامه‌های هفته سلامت عنوان و تصریح کرد:جلب مشارکت مردم برای داشتن جامعه سالم، جلب حمایت سیاست‌گذاران برای ترویج فرهنگ سلامت، همکاری بین‌ بخشی، جلب مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد از دیگر اهداف هفته سلامت در استان است.

وی با اشاره به رابطه سلامت، زمین پاک و سلامت خانواده و با اشاره به مشارکت گسترده مردمی و سایر دستگاه‌های اجرایی استان و ظرفیت‌های ذینفع در حوزه بهداشت در طول دهه‌های گذشته؛ بیان داشت: با مردمی سازی سلامت به سمت پوشش همگانی سلامت حرکت می کنیم .

دلفان با توجه به سرمایه مردمی به عنوان دریای بی پایان توانمندی و ایثار و لزوم توجه به بهداشت و پیشگیری اشاره و ابراز امیدواری کرد که در هفته سلامت نتایج یکسال تلاش بی وقفه در پیاده سازی برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع با مشارکت مردم به جامعه اطلاع رسانی می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز به رژیم غذایی سالم برای زندگی بهتر اشاره کرد که فواید رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت، پوکی استخوان، سرطان ،داشتن پوستی سالم، شاداب و جوان، داشتن سیستم ایمنی قوی و پیشگیری از بیماری‌های مسری مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی، کرونا و داشتن قلب و عروقی سالم که حدود ۷۰ درصد مرگ های اخیر استان ناشی از بیماری قلبی و عروقی، تصادفات و سرطان‌ها هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به احداث آشیانه بالگرد در جوار بیمارستان نیایش خرم‌آباد، خاطرنشان کرد:هم اکنون سه فروند هلیکوپتر در استان برای انجام عملیات پروازی مستقر هستند.

توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمانی در دولت سیزدهم

دلفان با بیان اینکه بزرگترین دستاورد‌ها در حوزه بهداشت و درمان طی دولت سیزدهم اتفاق افتاده است، افزود: توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمانی استان نسبت به سال‌های قبل اصلا قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تا کنون، ۷۱ پروژه به مساخت ۴۰ هزار مترمربع با اعتبار ۳۱۸ میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه ۵۰ پروژه عمرانی با متراژ ۱۶۷ هزار مترمربع در دست اجرا است،گفت:سه بیمارستان با ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی برای لرستان در حال اجرا هستند

پیشرفت ۶۰ درصدی بیمارستان نیایش

دلفان بیان داشت: بیمارستان نیایش اکنون ۶۰ درصد پیشرفت دارد که ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بر اساس پیش‌بینی‌ها سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد، بیمارستان گهر دورود ۲۹ درصد و بیمارستان کوهدشت ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ تخت بیمارستانی در لرستان فعال است که با بهره برداری طرح‌های بیمارستانی استان شاخص تخت‌های بیمارستانی به میانگین کشوری خواهد رسید.

دلفان همچنین با اشاره به اینکه سالانه ۲۴۰ میلیون ریال در حوزه درمان گزش حیوانات در استان هزینه می شود ادامه داد: باید جهت توسعه فرهنگ سلامت، دانش و سواد سلامت را ارتقا دهیم در حالی که بسیاری افراد از بدیهیات این حوزه اطلاعی ندارند.

وی، کمبود پزشک عمومی و متخصص را از جمله چالش‌های دانشگاه علوم پزشکی لرستان دانست و افزود: در برخی بیمارستا‌ن‌ها تجهیزات پزشکی لازم وجود نداشته که بدنبال پیگیری برای تکمیل آنها هستیم.

احداث سوله بحران، دارو و تجهیزات در لرستان

دلفان با بیان اینکه سوله بحران، دارو و تجهیزات در حال احداث است اظهار داشت:سالانه حدود ۵۰ بیمار خارجی در این استان پذیرش می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ،همدلی و هم افزایی مدیران با یکدیگر را در راستای پیشبرد اهداف سازمانی و پیشرفت استان، مهم دانست و گفت:اصحاب رسانه به عنوان بازوی اطلاع رسانی و در بحث شفاف سازی و بیان واقعیت ها، همواره در کنار مدیران دستگاه های اجرایی استان باشند؛ تا شاهد لرستانی آباد و رو به پیشرفت باشیم.

انتهای پیام/