در مورد ارتباط نوشیدن چای و سرطان مری بیشتر بدانیم!

در این یادداشت در مورد ارتباط نوشیدن چای و سرطان مری ودیگر علل افزایش دهنده خطرابتلا به این سرطان بیشتر بدانیم!

یادداشت- همای سعادت- «از سری مطالب بهبود آموزش ارتباطات در خطر با هدف مشارکت اجتماعی (RCCE ) درمورد بیماری های غیر واگیر با اولویت پیشگیری از سرطان ها»

سرطان مری دهمین سرطان شایع در جهان است که از بافت‌های مری شروع می‌شود، لوله عضلانی بلندی که غذا را از گلو به معده منتقل می‌کند.
تومورهای ناشی از این بیماری ممکن است تا زمانی که سرطان گسترش نیافته علائم قابل توجهی ایجاد نکند.هرچیزی که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، عامل خطر نامیده میشود. عواملی که خطر را کاهش می دهند، عوامل محافظتی نامیده می شوند. عوامل خطر ابتلا به سرطان مری عبارتند از سن ( حدود ۴۰ درصد موارد این سرطان در سنین بالای ۷۰ سال رخ می دهد).

مرد بودن، سیگارکشیدن و یا استفاده از تنباکو،الکل، اضافه وزن، مری بارت، بیماری های ریفلاکس معده، رادیوتراپی و مصرف نوشیدنی های بسیار گرم (داغ) طبق تقسیم بندی آژانس بین المللی تحقیقات سرطان وابسته سازمان جهانی بهداشت نوشیدنِ نوشیدنی های بسیار داغ به عنوان “احتمالا سرطان زا” برای انسان طبقه بندی شده است.مطالعه ۲۰۱۸ چین و ۲۰۱۹ ایران نشان داد که در افرادی که چای داغ بیشتری می‌نوشیدند، اما هر روز الکل می‌نوشیدند یا سیگار می‌کشیدند، رخداد سرطان مری بیشتر بود. ارتباط فرضی با نوشیدنی‌های گرم مربوط به سرطان مری به نام کارسینوم سلول سنگفرشی است.این نوع در بسیاری از نقاط دیگر جهان – چین، سایر بخش‌های آسیا از جمله شمال ایران، هند، آمریکای جنوبی و آفریقا – شایع است.آسیب حرارتی مکرر به مخاط مری به دلیل مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی های گرم مدت هاست که به عنوان عامل زمینه ساز افزایش دهنده خطر بروز سرطان مری شناخته شده است. این موضوع ممکن است به اثر مستقیم حرارت مایع نوشیدنی داغ برگردد و یا این که به ترکیبات شیمیایی نوشیدنی های داغ.

معمولا دمای بیش از ۶۰ تا ۶۵ درجه سانتی گراد را بعنوان دمای بالای یک نوشیدنی در نظر می گیرند، نوشیدنی های داغ مورد مطالعه در مناطق با شیوع بالای سرطان مری عبارت بوده اند از : چای، قهوه و ماته (mate) که درختی است بومی آمریکای جنوبی که برگ‌های آن را چیده و خشک می‌کنند تا محصولی به نام چای ماته یا چای پاراگوئه (Ilex paraguariensis) بدست آید. از این چای برای از بین بردن چربی ها و باعث ایجاد شدن احساس پری و کاهش اشتها می‌شود و داغ مصرف می شود.

پیام آموزشی رفتاری روشن و کابردی جهت آموزش خطر با هدف تغییر رفتار و همراه سازی اجتماعی (RCCE) این است که از نوشیدن نوشیدنی های بسیار داغ ( بیش از ۶۰ درجه سانتی گراد) پرهیز کنیم و با اندکی صبر مهلت دهیم دمای نوشیدنی کمی کاهش یافته و سپس میل شود.

بازنویسی: دکتر پیمان پرچمی

انتهای پیام/