عدالت آموزشی؛‌حلقه‌مفقوده آموزش و پرورش لرستان در مناطق‌محروم

وقتی دانش آموزان مناطق محروم استان از آموزش و پرورش واقعی با عدم برنامه ریزی صحیح متولیان امر آموزش و پرورش در دوران سخت کرونایی با فقدان آموزشی و عدم برنامه ریزی از آموزش و تحصیل بی بهره می شوند .

همای سعادت-یادداشت-متاسفانه این روزها که ویروس منحوس و وحشی شده کرونا بد جوری در حال تاخت و تاز بی محاباست و متاسفانه علیرغم اینکه در کلیه حوزه ها می توان با همدلی و برنامه مدون این ویروس را مهار و ریشه کن کرد ولی در بسیاری از موارد سهل انگاری ها و اهمال کاری در عدم رعایت پرتکل های بهداشتی این روزها در کشور بدجوری درحال جولان این ویروس کاملا ناشناس و کشنده هستیم .

و در این شرایط اضطراری کرونایی ،متاسفانه شاهد تبعیض و ناعدالتی در سیتم آموزشی در مناطق محروم استان بوده و علیرغم اینکه اداره کل آموزش و پرورش استان باید با نگاه ویژه به مناطق محروم و دانش آموزان بی بضاعت نسبت به سیتم آموزشی و پرورشی توسط معلمان و برنامه ریزی مدون ستون محکمی برای اولیاء دانش آموزان بی بضاعت و از قشر ضعیف جامعه باشند ولی اخبار رسیده از برخی از مناطق محروم حکایت از عدم برگزاری کلاس های درس با بی میلی معلمان در مدارس دولتی بوده و بهانه نداشتن ابزار اولیه ورود به سیستم شاد و پیام رسان های مجازی یعنی تلفن همراه و عدم حضور فیزیکی در کلاس های درس به بهانه ویروس کرونا عملا سیستم اموزشی برای دانش آموزان آینده سازان بی بضاعت تعطیل است .

متاسفانه در خواب عمیق آموزش و پرورش استان در عدم توجه به عدالت آموزشی بعنوان رکن رکین توسعه آموزشی شاهد از بین رفتن استعداد دانش آموزان مستعد خانواده های بی بضاعت و عدم توانمند سازی آنان خواهیم بود و در این گناه نابخشودنی آموزش و پرورش استان مقصر اصلی خواهد بود.
و البته قصه پر غصه شبکه آموزشی شاد هم خود حکایت مثنوی هفتاد من است و خود دارای نقصان های فراوانی است که در این مجال نمی توان به صورت کلی به آن پرداخته شود .

اکنون بخش عمده آموزش ها درفضای مجازی ازجمله شبکه آموزشی شاد ادامه دارد اما مشکل اساسی این است که شمار زیادی از دانش آموزان درنقاط محروم استان به دلیلی عدم دسترسی به گوشی هوشمند، اینترنت و حتی تلویزیون، این روزها برای تحصیل دچار مشکل شده اند که یافتن راهکاری برای رفع این معضل ضروری به نظرمی رسد.

تعدادی از اولیای دانش آموزان بی بضاعت استان هم درتماس با معلمان اعلام کرده اند که توان خرید گوشی هوشمند را به دلیل قیمت بالا در بازار ندارند و شرمنده فرزندانشان هستند.برخی دیگر از والدین استان هم عنوان کرده اند که دارای چند فرزند درپایه های مختلف تحصیلی هستند واین در حالی است که فقط یک تلفن همراه دارند به همین دلیل امکان حضورفرزندانشان در شبکه شاد و کلاس مجازی معلمان به صورت همزمان وجود ندارد.

برخی از اولیا این استان هم نسبت به هزینه بالای اینترنت با توجه به مشکلات اقتصادی که خانواده ها با آن روبروهستند، گلمندند و خواستار رایزنی مسوولان آموزش و پرورش با وزارت مربوطه شدند.
محمود داودی نژاد

انتهای پیام/