نشاط اجتماعی نقش موثری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی دارد

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری لرستان گفت: نشاط اجتماعی هم از منظر پیشگیری و هم با رویکرد درمانی، در مدیریت آسیب‌های اجتماعی موثر است.

به گزارش همای سعادت به نقل از میرملاس‌خبر، مریم پورسرتیپ در هشتمین جلسه‌ی کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده که با دو موضوع “نشاط” و “پویش زن و زندگی”، برگزار گردید، بیان کرد: شرایط اجتماعی امروزی کشور به گونه‌ای است که با توجه به بروز ویروس کرونا و تاثیرات روحی، روانی و اقتصادی و القائات منفی که به افراد جامعه وارد می‌شود، نشاط اجتماعی جامعه دچار آسیب شده و لذا، می‌طلبد کلیه دستگاه‌های مسئول با ارائه برنامه‌های متنوع و تاثیرگذار در جهت بهبود این وضعیت اقدام نمایند.

وی افزود: نشاط اجتماعی شرایطی است که فرد در آن احساس رضایت نموده و از پویایی لازم برخوردار است و در جامعه‌ای که نشاط اجتماعی وجود داشته باشد، همبستگی، تعهد، احساس تعلق، وفاق، تعاملات و مشارکت اجتماعی و … حداکثری است و طبیعی است که در چنین جامعه‌ای آسیب های اجتماعی کاهش می‌یابند.

پورسرتیپ اظهار کرد: بر طبق مطالعات انجام شده، بین تصور و باورهای فردی با پنداشت اجتماعی تفاوت و فاصله زیادی وجود دارد. پنداشت اجتماعی تحت تاثیر رسانه، القائات، تبلیغات و فضای افکار عمومی قرار می‌گیرد و بسیار نامناسب‌تر از ادراک شخصی است.

دبیر کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده خاطرنشان کرد: عوامل متعددی مانند مقبولیت اجتماعی، امید به آینده، عدالت اجتماعی، پایبندی به اعتقادات دینی، همبستگی و محرومیت اجتماعی از جمله عواملی هستند که در کاهش و افزایش نشاط اجتماعی موثر هستند.

وی ادامه داد: موضوع نشاط اجتماعی باید بصورت مستمر و مداوم در دستور کار باشد و دستگاه‌ها می‌بایست برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت با رویکرد تحقق نشاط تدوین نمایند و نباید موضوع نشاط به یک موضوع بخشنامه ای و دولتی تبدیل شود؛ زیرا آنچه که مهم است، مشارکت واقعی مردم با انگیزه های درونی می باشد.

پورسرتیپ تصریح کرد: انتظار می‌رود کلیه دستگاه‌ها و نهادها، با استفاده از ظرفیت‌های خود و بهره‌گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد، زمینه و بستر لازم را برای آرامش روحی آحاد مردم فراهم نمایند.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری لرستان با اشاره به اینکه، نشاط اجتماعی هم از منظر پیشگیری و هم با رویکرد درمانی، در مدیریت آسیب‌های اجتماعی موثر است، گفت: بخشی از نارضایتی افراد، بدلیل بروکراسی پیچیده‌ی اداری و طولانی شدن پاسخگویی به درخواست‌های مردم و مراجعات مکرر به دستگاه‌ها می‌باشد که منجر به رنجش و نارضایتی و کاهش نشاط فردی و اجتماعی می‌گردد که تاکید می‌شود دستگاه‌ها، نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری نموده و سرعت و دقت در پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع را در اولویت کاری خود قرار دهند.

/انتهای پیام