پارتی بازی در استخدام جوانان لرستان بیداد میکند/ پاسخگو کیست؟

بیکاری، کی از بزرگترین بیماری های اقتصاد در کنار تورم و رکود و کاهش ارزش پول است که عامل بسیاری از نابسامانی ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی می باشد.

یادداشت- اختصاصی همای سعادت- بر این اساس در تعالیم دینی نیز؛کار نوعی ازعبادت و بندگی خدا تلقی می شود و کارآفرینان چه در بخش های خصوصی و چه مسوولان و سیاستمدارانی که علاقه ها و علقه هایشان؛ ایجاد بستری مناسب برای اشتغال و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم می باشد؛ از شایسته ترین افراد جامعه محسوب می شوند.جامعه امروز جامعه مخاطرات، تهدیدها،تحدیدها و چالش هاست. برندگان این جوامع، زنان و مردانی هستند که جهان را با خلاقیت و نوآوری دگرگون می کنند.لذا با توجه به مشکلات کشور به ویژه در زمینه های اقتصادی و اجتماعی از جمله بیکاری جوانان شایسته است که نگاه حداکثری به این مقوله داشته باشیم و تمام قد به سراغ این مساله بیاییم که فرض و فریضه برای مسوولان نظام و مدیران استان می باشد.

متاسفانه استان لرستان به رغم تمام مواهب طبیعی و استعدادهای انسانی و جوانان باسواد و تحصیلکرده در زمره استان های صدر بیکاری قرار دارد و نرخ بیکاری در این استان بسیار بالاتر از میزان کشوری است.ازسوی دیگر؛ گاها سازمان ها و ادارات دولتی فراخوان هایی که برای استخدام و جدب جوانان بیکار و جویای کار می دهند؛ متاسفانه آگهی های استخدام و روند مصاحبه و پذیرش به صورت بی ضابطه و پارتی بازی های علنی و آشکار می باشد.قطعا در این راستا؛آنهایی که نفوذ دارند و یا آشنا و پارتی، از این موهبت یعنی استخدام برخودار می شوند.عدالت وعقل و شرع و قانون می گوید: در جذب نیروی کار باید متخصص و اهل کار و فن را برگزید و شایسته ترین ها را انتخاب کرد. جذب نیروی بی سواد یا کم سواد؛ ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد استان و کشور وارد می نماید.بی قانونی و آشنا بازی و رابطه ها در جذب و استخدام جوانان در این استان علنی و آشکار شده و هیچ یک از مدیران هم پاسخگو نیستند. مدیران ناکارآمد مساله مهم اشتغال را به عنوان نگاه طایفه ای و قبیله ای و فامیلی می بینند که شاید نگاه شان نشستن فامیلی و جناحی برسر سفره انقلاب باشد و یا جذب کارمندانی که تخصصی نداشته باشند و تنها هنرشان چاپلوسی و تملق مدیران است. شاید تصور مدیران استان این است که سازمان و اداره کلی که مدیریت آن را برعهده دارند؛ یک شرکت سهامی خانوادگی است اما واقعیت این است که آنها عهده دار مسوولیت نهادهای ملی و منطقه ای هستند و آنها امانتدار مردم در همه حوزه ها می باشند و مسوولیت سرپرستی بیت المال را برعهده دارند.رابطه بازی و بی قانونی در مساله جذب جوانان جویای کار توسط مدیران نالایق؛خیانتی بزرگ در رابطه با مساله توسعه استان و ارزش های انقلاب و خون شهدای جنگ تحمیلی می باشد. از سوی دیگر “رانت و رانت خواری”، مولودِ پارتی‌بازی و حقه‌بازی و باندبازی‌ و سوءاستفاده از فرصت‌هاست و می‌توان آن را‌ معادل یا مقدمه‌ی فساد و تبهکاری‌ دانست.رانت‌، انواع گوناگون دارد که رانت اقتصادی و رانت اطلاعاتی و رانت سیاسی و رانت قضایی و رانت آموزشی از آن جمله‌اند. مدیران باندی و رانتی در این زمینه ها پاسخگو باشند. این مدیران نه تنها با ایجاد تبعیض و پایمال کردن حقوق جوانان شایسته ای که باید جذب کار شوند بلکه موجب فساد بیش از حد دستگاه های دولتی در آِینده می شوند.

در این راستا مرتضوی؛ وزیر تعاون ؛کار و رفاه اجتماعی در سفر به لرستان نیز با تاکید بر مشاغل خانگی، خرد و کوچک و صنایع دستی و بزرگ از حمایت دولت در کاهش بیکاری این استان گفت: با تلاش و برنامه ریزی قصد داریم متوسط بیکاری لرستان به میانگین کشوری برسد.البته امیدواریم که این صرفا وعده و وعید مسوولان کشوری و استانی نباشد. مسایل اجتماعی درصورتی قابل حل است که صرفا از منظر دستوری و نمایشی به مساله نگریسته نشود یا مسایل اجتماعی مسایل مکانیکی نیست که به عنوان ماشین در نظر بگیریم که بخواهیم پیچ و مهره های آن را شل یا سفت کنیم. مسایل اجتماعی و اقتصادی،مسایلی ارگانیکی و اندامی هستند که تغییر در یک جز موجب تغییر دردیگر اجرا می شود.

کاهش نرخ بیکاری یکی از بارزترین اهداف برنامه ریزان و تصمیم گیران اقتصادی کشورها محسوب می شود و رسیدن به این مهم؛ سرآغاز از میان بردن بسیاری از مشکلات اقتصادی؛ اجتماعی خواهد بود. حل مساله بیکاری موجب رونق اقتصادی و کاهش آسیب های اجتماعی؛کاهش طلاق و رونق ازدواج و پایداری نظام خانواده وسازندگی و توسعه استان می شود.حل بیکاری موجب تقویت بنیه نظام و ناامیدی دشمنان نظام می شود. مساله کار و ایجاد اشتغال موجب سودآوری جوانان و خانواده های آنان می شود. باید از تولید کنندگان حمایت شود و تولید و اشتغال جدی گرفته شود و با توجه به دشمنی های خارجی با دین و کشور عزیزمان و ناکارآمدی و بی کفایتی بعضی از مسوولان که نتیجه آن دامن زدن به بیکاری شده است لازم می باشد برای تقویت اقتصاد کشور تمامی مساعی برای این مساله برانگیخته شود که غفلت ازآن موجب خسران و عدم پیشرفت جامعه می شود.

انتهای پیام/