کاشت ۳۰ میلیون اصله نهال طی چهار سال در لرستان/ ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری در استان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به کاشت ۳۰ میلیون اصله نهال طی چهار سال در استان بر ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری در لرستان تاکید کرد.

به گزارش همای سعادت،حسین میرزایی در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری برگزار شد، به طرح ملی کاشت ۱ میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: سهم لرستان از این تعداد، کاشت ۳۰ میلیون اصله نهال طی چهار سال است.

وی افزود: تفاوت این طرح نسبت به موارد مشابه در سالهای گذشته این است که این طرح صددرصد مردمی است و خوشبختانه تاکنون مقدمات کار فراهم شده و تفاهم نامه‌هایی نیز با بخش های اجرایی امضا شده تا ۱۵ میلیون اصله نهال در استان تولید شود.

مدیر کل منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه ۷۵ درصد مساحت استان را جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: این استان دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و ۸۸۰ هزار هکتار مرتع است و رتبه اول وسعت جنگل در منطقه زاگرس را به خود اختصاص داده است.

میرزایی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد سطح استان، شیب بالای ۴۰ درصد دارند و بر همین اساس لرستان به شدت نیازمند عملیات آبخیزداری است.

وی ادامه داد: پرشیب بودن استان لرستان سبب بالا رفتن میزان فرسایش خاک شده است به طوری که میانگین فرسایش خاک در کشور ۱۶.۷ تن در هکتار است اما در استان ما ۲۵ تن درهکتار و حتی در مواردی به ۷۰ تن در هکتار هم می‌رسد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان مطرح کرد: در سطح استان حداقل می‌بایست یک میلیون و۵۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان اقدامات آبخیزداری انجام شود که تاکنون تنها ۶۲۰ هزار هکتار آن انجام شده است وبا وضعیت مطلوب، فاصله زیادی داریم.

میرزایی در خصوص اطفای حریق در جنگل های زاگرس اظهار کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی و کوهستانی استان در بسیاری از موارد نیروهای انسانی کارایی بیشتری نسبت به بالگرد برای خاموش کردن آتش دارند.

وی با بیان اینکه ۹۰۰جنگلبان افتخاری در دستور کار قرار دارد،گفت:همچنین ۱۳ هزار همیار طبیعت در استان فعال هستند که باید ساماندهی شوند و از ظرفیت آنها برای رصد و پایش جنگل های استان استفاده شود.

میرزایی در ادامه گفت: خشکیدگی و زوال بلوط در سطح ۶۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط یکی از چالش‌های جدی منابع طبیعی است.

مدیر کل منابع طبیعی لرستان به معیارهای قانونی در تشخیص مراتع اشاره کرد و گفت:هدف ما کاهش تنش و مشاجرات اداری و قضایی با مردم بوده و در تشخیص مراتع برای ما معیار قانون است.

وی به همکاری و همراهی با مردم اشاره و اظهار داشت: ملاک کاری ما کاستن مشکلات مردم و مالکان زمین هایی است که بعنوان مرتع از مالکیت آنها خارج شده و هم اکنون معترض هستند.

میرزایی ادامه داد:اگر مالکی مدعی است که حقی از وی ضایع شده است می تواند به مراجع قضایی مراجعه و طرح دعوا کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان تاکید کرد:ما از مردم و از جنس همین مردم هستیم و ملاک و اصول کاری ما تمکین به قانون و اجرای آن است مگر آنکه خلافش اثبات شود.

در ادامه ی نشست معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به سهم ۲۰ درصدی این اداره از درآمد حاصل از مجمتع کشت و صنعت اشاره کرد و گفت :واگذاری مجتمع کشت و صنعت فجر صفا بر اساس طرح های واگذاری صورت گرفته است و ۲۰ درصد درآمد حاصل از آن به حساب منابع طبیعی واریز می شود‌

وی ادامه داد:سهم استان از کاشت درخت ۳۰میلیون است که به دنبال آن هستیم در قالب طرح های مردمی این طرح کاشت را انجام دهیم.

سنجابی یادآور شد:بام استان لرستان ردیف ملی ندارد و ما برای حفظ و نگهداری از آن از ردیف های استانی استفاده می کنیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان به مزیت های کاشت درختان بومی و بلوط اشاره کرد و افزود: بیشتر به دنبال کاشت درختان بومی مثل بلوط هستیم و چون با آب و هوای ما سازگاری بیشتری داشته و‌ مقاوم هستند.

وی به انتقاد از کاشت درخت کاج اینگونه جواب داد: درخت کاج برای اولین بار در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان لرستان کاشت شده و در جذب گرد و خاک و آلودگی هوا مثل درخت بلوط می باشد.

معاون حفاظت منابع طبیعی لرستان انتقاد را لازمه پویایی خواند و اظهار داشت:باید با سوال و انتقاد سکوت ها را بشکنیم و به دنبال این باشیم که از چالش ها به پویایی و تعامل سازنده برسیم.

وی به طرح کاداستر در استان اشاره کرد و افزود:اجرای طرح کاداستر در قانون مجلس شورای اسلامی است که در حوزه حفاظت و امور اراضی یک بحث مهم و اساسی بود که بصورت کامل اجرا شده است و با تلاش و کوشش همکاران این مجموعه ۹۸ درصد از این طرح انجام شده است.

سنجابی به آتش سوزی و گستردگی حوزه های تحت اختیار این اداره کل و پوشش های فراوان جنگلی در لرستان گریزی زد و گفت:برای مهار آتش ها و جلوگیری از حریق های وسیع مجوز دریافت هلیکوپتر دریافت شده است.

انتهای پیام/