یارانه قطره‌چکانی نفس مطبوعات لرستان را برید!

در سال گذشته با اوج‌ گرفتن قیمت‌ کاغذ و رشد سرسام‌آور هزینه‌ چاپ ناقوس مرگ مطبوعات به صدا درآمد و نشریات کاغذی نیز گریبانگیر تلاطم‌های ناشی از تورم و سوء مدیریت‌های موجود در بخش اقتصاد شدند.

همای سعادت آنلاین- یادداشت- چرا که نشریات کاغذی تنها با حمایت قطره‌چکانی معاونت مطبوعاتی در قالب “یارانه” امیدی به ادامه کار داشتند که متاسفانه این معاونت، در اقدامی عجیب در سال جدید اقدام به حذف و یا کاهش یارانه برخی رسانه‌های کاغذی نموده و اینک این کاهش یارانه تیتر یک اخبار بسیاری از رسانه های استان شده، دهان به دهان می چرخد و رعب و وحشت خداحافظی با دنیای رسانه، کاغذ و قلم و روزگار لمس روزنامه را به جان اصحاب رسانه انداخته است!هرچند بارها ذکر شده که عمر رسانه‌های کاغذی به سرآمده و مردم به جای صرف هزینه مالی برای خرید روزنامه با یک کلیک در دنیای بی سر و ته مجازی اخبار نه چندان جذاب و غیر واقعی را به راحتی جست‌‌وجو می‌کنند! و هر روزه شاهد نشر اخبار کذب در دنیایی که نه کسی روی آن نظارت دارد، روز به روز در حال افزایش است.در این میان رسانه‌های کاغذی طبق معمول گذشته مورد اجحاف قرار گرفته و با عدم پرداخت یارانه و یا واریز قطره چکانی نفس‌هایشان به شماره افتاده است.آنطور که هویداست روند پرداخت یارانه مطبوعات بعد از اعتراضات متعدد رسانه‌های محلی در سال گذشته به صورت قطره چکانی و با تبعیضی آشکار همچنان ادامه دارد.

گرچه این امر عادی به نظر می‌رسد اما نشان از کوتاهی و عدم توجه وزارت عریض و طویل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مطبوعات محلی لرستان و از همه مهم‌تر بحث اشتغال دارد، چرا که با ادامه این روند اهالی رسانه مجبور به خالی کردن عرصه برای جولان رسانه‌های معاند و غیر حرفه‌ای می‌شوند که به هیچ قانون نظارتی پایبند نیستند.در این جدال ناخواسته استان همیشه محروم لرستان که نرخ بیکاری، تورم و فلاکتش زبانزد آمار و نمودارهای کشوری‌ست بیش از پیش با این معضلات مواجه خواهد شد. چرا که دیگر رسانه‌ای برای حق‌خواهی و مطالبه‌گری وجود ندارد و رکن چهارم دموکراسی که زبان گویای مردم و پل ارتباطی بین دولت و مردم محسوب می شود محو خواهد شد!همانطور که در بالا اشاره شد به گفته برخی مسئولین معاونت مطبوعاتی، این معضل تمامی مطبوعات بویژه مطبوعات محلی را تحت‌الشعاع قرار داده، اما فقدان و یا کاهش اعتبارات در استانی همچون “لرستان” ملموس‌تر است. استانی که بخش اعظمی از تاریخ و هویت ۲۵۰۰ ساله کشور عزیزمان ایران را بر دوش دارد و حالا در اثر تصمیمات غلط و سهل انگاری مسئولین فرهنگ دنیای رسانه‌های محلی‌اش رو به افول می‌رود.

موضوع قابل اشاره دیگر عدم تناسب در پرداخت یارانه هاست. به این صورت که ضریب و رقم مشخصی درنظر گرفته نشده و یارانه‌های پرداختی به مطبوعات محلی لرستان زمین تا آسمان با استان‌های همجوارشان فاصله دارند. در این میان انتظار می‌رود متولیان امر با در نظر گرفتن شرایط کنونی معیشت، اشتغال و همچنین تمایل مردم لرستان به استفاده از رسانه‌های محلی و کاغذی گام موثری را در راستای به حداقل رساندن یکی از چالش‌های پیش روی اصحاب رسانه استان بردارند.

فاطمه سعادت راد

انتهای پیام/