برداشت گلستان در اقلیم لرستان/انقلاب اقتصاد کشاورزی با کاشت درختچه بهشتی

این روزها فصل برداشت گل محمدی از ۹۰۰ هکتار از زمین های لرستان است محصولی که بسیار پربازده و سازگار با تنوع اقلیمی سرزمین لاله هاست.

به گزارش همای سعادت به نقل از امید لرستان، سرزمین چهار فصل لرستان، به لحاظ تنوع اقلیمی یکی از جذاب ترین جغرافیاهای ایران و یا حتی خاورمیانه را داراست به نحوی که در طول روز در نقطه ای همچون تونل برفی الیگودرز از سرما و بوران باید به لباس گرم پناه برد و در همان ساعت در منطقه ای دیگر از لرستان همچون دشت های تفتیده پلدختر باید متوسل به وسایل خنک کننده قوی همچون کولر گازی شد.

تجربه ۲۰ سال گذشته نشان داده که این اقلیم متنوع هر از چند گاهی با خشکسالی مواجه می شود و کار برای دست اندرکاران بخش کشاورزی همیشه به اما و اگر می رسد و راهبرد صحیحی کشت محصول در این بخش در استان لرستان وجود ندارد؛ سالی که پر باران و سیلابی است همانند ۲ سال گذشته، مسئولین تولید کنندگان را ترغیب به کاشت محصولات آبدوست همچون برنج می کنند و سالی که کم باران است قضیه برعکس می شود.

یکی از محصولاتی که قدرت سازگاری جالبی با اقلیم های کم آب و یا پر آب سرد و یا گرم را دارد، بوته گل محمدی است البته بارزترین صفت گل محمدی، بقا و سازگاری با کم آبی است گواه این مسئله نیز گلستان های مختلفی است که در مناطق کاشان، فارس و کرمان وجود دارد که در طول سال ۲ الی ۳ بار و در بعضی مناطق هیچ گاه آبیاری نمی شوند به طور مثال در برخی از مناطق کاشان که کشت به صورت آبی است آبیاری در طول سال تنها ۱ الی ۲ بار انجام می شود.

مناطقی که بارندگی آن ها حتی از ۲۵۰ میلیمتر بیشتر باشد امکان دیم گل محمدی فراهم است و بستر این کار به شدت در استان لرستان فراهم است چرا که میانگین بارش ها در استان به طور معمول در حدود ۵۰۰ میلی متر است و این میزان بارش سبب برداشت بیشتر محصول در هر هکتار می شود. با توجه به سازگاری گل محمدی با شرایط نامساعد محیطی ، همچون گرما،سرما و فقر مواد غذایی پرورش این گیاه در تمام اقلیم های لرستان امکان پذیر است.

نکته ای دیگر که در مورد بوته گل محمدی وجود دارد این است که این درختچه قابلیت کشت در هر کد ارتفاعی را دارد وبا توجه به کوهستانی بودن بعضی مناطق استان و هموار و پست بودن بعضی نقاط دیگر، به راحتی در تمام توپوگرافی های استان می توان این محصول را کشت کرد.

علیرضا احمدوند مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه، اظهار داشت: گل محمدی از مهمترین گونه‌های معطر رز دارای آثار درمانی ضدافسردگی، تقویت قلب و کاهش التهاب است که می‌توان آن را در بیشتر مناطق لرستان کشت کرد.

وی با اشاره به اینکه این محصول اکنون در الیگودرز، بروجرد، خرم آباد، دورود و ازنا کشت می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر از ۷۴۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در لرستان ۸۰۰ تن محصول برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: متوسط برداشت گل محمدی از اراضی استان نیم تن در هکتار است اما در برخی مناطق بروجرد به ۴.۵ تا ۵ تن رسیده و با افزایش سن کشت به چهار تا پنج بار در سال میزان برداشت به بیش از پنج تن در هکتار افزایش می‌یابد.

احمدوندی با اشاره به کشت گل محمدی لرستان در پاییز و اواخر زمستان اظهار داشت: ارقام کشت شده مصارف مختلفی برای برای گلاب گیری، عرق گیری و غذایی دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به احداث باغات گل محمدی در اراضی شیبدار و مقاومت این گیاه در برابر خشکی می‌توان با پرورش این محصول در اراضی دیم و کم بازده و ۲ مرحله آبیاری؛ عملکرد مناسبی از نظر برداشت محصول داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان هدف اصلی برداشت گل محمدی را تولید اسانس دانست و افزود: برداشت سه تا چهار تن گل محمدی از هر هکتار معادل تولید یک لیتر اسانس است که این میزان تا ۱۵۰ میلیون تومان در بازارهای بین المللی درآمدزایی دارد.

احمدوندی ایجاد تعاونی تولیدکنندگان گل محمدی لرستان را از برنامه‌های در دستور کار برشمرد و گفت: کارخانه و صنایع فرآوری گل محمدی الیگودرز در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال بهره برداری شود.

انتهای پیام/