آیین گرامیداشت «حکیم نظامی» در الیگودرز برگزار شد

آیین گرامیداشت «حکیم نظامی» با گستره استانی در شهرستان الیگودرز برگزار شد.

به گزارش همای سعادت آنلاین،آیین نکوداشت «حکیم نظامی» با گستره استانی با حضور مدیران، مسئولین، هنرمندان پشکسوت، شاعران، اصحاب رسانه و علاقه مندان به حکیم نظامی این شاعر نامدار ایران زمین در تالار کمال مجتمع فرهنگی هنری سیمرغ برگزار شد.

ابوذر پیر حیاتی، رئیس اداره فرهنگ وار شاد اسلامی الیگودرز در این بزرگداشت ضمن تقدیر و تشکر ازهمکاری و همدلی تمامی دستگاه های فرهنگی شهرستان در برگزاری این برنامه گفت: زنده نگه داشتن نام و آثار بزرگان فرهنگ و هنر، وظیفه‌ ذاتی دستگاه های فرهنگی است که در این مورد باید اهتمام بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود:نظامی یکی از سخنوران بزرگ زبان و ادب فارسی و میراث مشترک زبان و فرهنگ ایران تاریخی بزرگ است به گونه‌ای که از او به عنوان یکی از پنج سخن پرداز بزرگ زبان و ادب فارسی یاد می‌کنند.

پیر حیاتی در ادامه گفت:یکی از ستون های اصلی ادبیات ایران حکیم نظامی است و در کنار نام،نام آوران چون حکیم فردوسی، خواجه حافظ شیرازی فرهنگ و ادبیات این سرزمین را با زبان و قلم اندیشه رقم زدند.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی الیگودرز ضمن تقدیر و تشکر از میهمان و حاضرین در این بزرگداشت گزارشی از رونده برپای این همایش تشریح کرد و نیز بر جایگاه حکیم نظامی درارتقای فرهنگ ایرانی تاکید کرد.

ناصر جان نثاری نویسنده و پژوهشگر در زمینه هایِ زبان شناسی و ادبیات، فلسفه و عرفان،دین، سخنران ویژه این برنامه بود.

وی در این آیین اظهار داشت:حکیم نظامی در علوم زمان خود مانند فلسفه، نجوم، حدیث،تفسیر و فقه ماهر بود و سروده‌های او دارای مضامین فلسفی، عرفانی و گاه سیاسی است.

این پژوهشگر لرستانی افزود:آن چه نظامی را صاحب نام و درخور تقلید شاعران پسین کرده است، به شیوه سخن سرایی،بیان اندیشه های شاعرانه و قدر تخییل او باز می گردد، او به خوبی توانسته است اندیشه شاعرانه را درکاب اندیشه و در قالب داستان های عاشقانه، عارفانه و حکیمانه بیان کند.

در این مراسم ،گروه‌های مختلف هنری، شاعران و نویسندگان به قرائت اشعار و اجرای برنامه‌های خود پرداختند.

بنا به این گزارش،به مناسبت هفته گرامی‌داشت نظامی گنجوی در لرستان، برنامه‌ های متنوعی پیش‌بینی شده است که در سراسر استان با همکاری دستگاه‌های مختلف، اجرا خواهد شد.

نظامی گنجوی از بزرگ‌ترین و از شناخته‌شده‌ترین شاعران فارسی‌زبان است که آثار این شاعر سده‌ی ششم، به‌خصوص کتاب «پنج گنج»، سهم بزرگی در شکل‌گیری فرهنگ عارفانه و عاشقانه‌ی ایرانی دارد.

انتهای پیام/